A müncheni Műszaki egyetem (TUM) tudósai kidolgoztak a problémára egy olyan segítségnyújtó rendszert, amely elősegíti a helikopterpilóták biztonságos hajóra szállását alacsony látótávolság, vagy egyéb mostoha körülmények között. A rendszer az összes kritikus információt megjeleníti a pilóta sisakjában lévő kijelzőn.
Barátságtalan éghajlati viszonyok között, amikor egy hajó fedélzetére kell leszállni, ami nagy sebességgel folyamatosan alábukik majd újra felemelkedik, a helikopternek biztonságos távolságot kell tartania a felső szint felépítményeitől, hogy elkerülje a helikopter rotorlapátjaival való ütközést. Ezen kívül, a fedélzet szélétől is elég messze kell lennie, hogy kellő mozgástartalékkal rendelkezzen, és a saját törzse se húzza hátra, bele a tengerbe. A gyakorlatban ilyenkor a pilótáknak sokszor meg kell ismételniük a leszállási manővert.
A TUM tudósai a Helikopter Technológia Tanszék helikopter szimulátorával modellezték ezt a kihívást jelentő és veszélyes helyzetet. Tim Mehling, a Helikopter Technológiai Intézet doktorjelöltje elmondta: „A nyílt tengeren általában kevés vizuális referenciapont található a pilóta számára, ezért gyakran arra kényszerülnek, hogy a figyelmüket a leszállás célpontjáról - a hajó fedélzetéről - a pilótafülke műszerfalára irányítsák. Ráadásul még a legjobb pilóta koncentrációja is megbicsaklik néha a 20. Leszállási kísérlet után."
"Az alapötlet az volt, hogy létrehozzunk egy sisakba épített valós idejű kijelzőt, amely megjeleníti az összes lényeges információt a helikopterről és a hajóról, egymás felett elhelyezett grafikai rétegekben, a pilóta által látottakra vetítve. Ez a technológia a kiterjesztett valóság vagy röviden AR (Augmented Reality) eszközeit használja.”
A tudósok rendkívül valósághű tengeri környezet-szimulációt fejlesztettek ki, és azt is megvizsgálták, hogy milyen információkra van szükség a pilóták számára a biztonságos megközelítéshez. A leszállás különböző szakaszait ikonok reprezentálják a rendszerben. Az összehangolt ikonok automatikusan jelennek meg a kijelzőn a nekik megfelelő repülési szakaszban, és a sisak vizuális, repülés közbeni viselkedés-jelzőt épp úgy megjelenít, mint a helikopter legfontosabb paramétereit. A szoftver így a képalkotási adatokkal folyamatosan azonosíthatja a hajó fedélzetét, megjelenítve a tökéletes leszállási-módszertan képét, ami egyfajta 3D-s diához hasonlít a kijelzőn. Mehling elmondta:
"Ha a rossz időjárás miatt nincs alacsony a látótávolság, akkor a pilóta akár lecsúszhat ezen a stabil virtuális csúszdán, hogy biztonságosan leszálljon."
Négy tesztpilóta tesztelte a rendszert, akik a német hadseregben és a magánszektorban szereztek tengeri repülési tapasztalatot, és zöld utat adtak a szoftvernek. A fejlesztés következő szakaszában olyan pilóták általi tesztek következnek, akik sok különféle repülési helyzetben dolgoznak. Az így nyert eredményeket ezután a rendszer további optimalizálására használják majd fel.
(Forrás: TechExplorist Képek: Pixabay)