A Boeing egy teljesen új, hiperszonikus repülőeszközének modelljét kapta lencsevégre Guy Norris, az Aviation Week főszerkesztője a napokban, az AIAA SciTech kiállításon San Diegoban. A főszerkesztő Twitteren osztotta meg az új repülőeszközről készült képeket, melyeket rögtön kiszúrt a The Drive online hírportál egyik munkatársa. Az Aviation Week főszerkesztőjének tweetjei szerint a Boeing már a 2018-as SciTech fórumon bemutatta egy hasonló, Valkyrie (valkűr) névre hallgató hiperszonikus repülőgép tervét, az idei verzió azonban már számtalan apró, finomabb változtatást tartalmaz. Guy Norris szerint az idei verzió egy „sokkal valósághűbb, kifinomultabb dizájn, ami űrkutatási és kilövési, valamint katonai feladatokat céloz meg.”
Four years after first unveiling its hypersonic airliner concept at #AIAASciTech 2018 @Boeing has revealed a refined, more realistic Mach 5 reusable air-breathing design targeting military and space launch roles at @aiaa San Diego event pic.twitter.com/CtpxA5OJGn
— Guy Norris (@AvWeekGuy) January 4, 2022
A Boeing mostani modellje ugyan alapvetéseiben megegyezik a korábbi verzióval, azonban néhány lényegesebb különbség már szabad szemmel is látható: a gép törzse középen laposabb, a szárnyai rövidebbek, továbbá a hajtóművek is egymástól nagyobb távolságra, két markáns gondolába foglalva kaptak helyet. Az Aviation Week egy másik szerkesztője, Steve Timble még egy különös elcsúszásra is felfigyelt a repülő szárnytöve és a törzs kapcsolódási pontjánál. Az újságíró a rendelkezésre álló információk alapján egyelőre nem tudta eldönteni, hogy a furcsa illesztés az eredeti dizájn része-e, vagy esetleg csak a makett lett hanyag módon összerakva.
I need to check with actual aerodynamicists, but I think the technical term for this is “weird.” https://t.co/eZsttTQawm pic.twitter.com/TAlqVeAvMc
— Steve Trimble (@TheDEWLine) January 4, 2022
A repülőgép pontosabb technikai specifikációiról még nem tudni szinte semmit azon kívül, hogy a megcélzott hiperszonikus sebesség alsó határa definíció szerint a hangsebesség ötszöröse, ami pedig valami egészen brutális, nagyjából 6174 km/h sebességet jelent. Hogy pontosan milyen hajtóművek fognak gondoskodni ennek a sebességnek az eléréséről, azt még nem tudni, de több mint valószínű, hogy ramjet vagy scramjet rendszerű hajtóművek mindenképp helyet fognak kapni a járművön. Viszont mivel ezek a hajtóművek alacsony sebességnél alig, vagy egyáltalán nem üzemeltethetők, ezért több mint valószínű, hogy a gépben ezeket hagyományos sugárhajtóművekkel együtt fogják alkalmazni.
Four years after first unveiling its hypersonic airliner concept at #AIAASciTech 2018 @Boeing has revealed a refined, more realistic Mach 5 reusable air-breathing design targeting military and space launch roles at @aiaa San Diego event pic.twitter.com/CtpxA5OJGn
— Guy Norris (@AvWeekGuy) January 4, 2022
Hogy miért döntött úgy a Boeing, hogy pont most hozakodik elő egy újabb hiperszonikus gép tervével, arra csak tippek vannak: míg a 2018-as kiállítás repülőmodellje feltehetőleg - az abban az évben nagy figyelmet kapott - a Lockheed Martin által fejlesztett, szintén hiperszonikus SR-72 tervére lehetett válasz, addig idén a bemutató időpontja gyanúsan közel esett az amerikai légierő Project Mayhem névre hallgató titkos programjával kapcsolatos újabb adag információ megjelenéséhez. Ez utóbbi programról még mindig nagyon keveset tudni, annyi azonban már most kirajzolódni látszik, hogy a hangsúly a csapásmérő, megfigyelési és felderítési küldetések végrehajtására képes hiperszonikus repülőgépek fejlesztésén van.
A Boeing úgy tűnik, hogy az űrkutatás kapcsán is igyekszik minél hamarabb „hiperszonikus babérokra törni”: 2021 márciusában ugyanis a Boeing kutatás-fejlesztési részlegének ausztrál ága partnerségbe lépett a Hypersonix Launch Systems nevű céggel, mely úgyszintén egy hiperszonikus járművet tervez. Ez a gép a Hypersonix SPARTAN scramjet-hajtóműveit használná, hogy képes legyen hasznos terhet juttatni a világűrbe.
(Fotó: Guy Norris / Aviation Week)