Jövőre már szárnyalhat a Szexbomba, a hiperszonikus repülő

2021 / 10 / 30 / Felkai Ádám
Jövőre már szárnyalhat a Szexbomba, a hiperszonikus repülő
A kanadai vállalat gépét tényleg Sexbomb-nak nevezik, és már 2022-ben hasíthatja az eget, hogy tesztelje az űrrepülőkbe szánt hajtómű prototípusát.

A kanadai Space Engine Systems (SES) fejest ugrana az űrturizmusba, illetve a hiperszonikus repülés egyéb felhasználási területeire is akadnak ötleteik a sajtóközlemény alapján. Az mindenesetre biztos, hogy a hiperszonikus utazás jelenleg (igaz, elsősorban a katonai alkalmazás miatt – lásd lentebb) forró téma, ám a cég ezt még a biztonság kedvéért egy extravagáns névvel is megfejelte – a Sexbomb nevű eszköz ugyanis jövőre teszteli a SES hajtóművének a prototípusát.

Új fizikai törvényszerűségeken alapulhatnak az orosz hiperszonikus fegyverek Legalábbis erre utalt Jurij Boriszov, orosz miniszterelnök-helyettes. Kína pedig előrébb jár a hiperszonikus eszközök fejlesztésében, mint azt az USA eddig feltételezte – úgy tűnik, elérkezett a nagyhatalmak közt a hiperszonikus fegyverkezési verseny korszaka.

A hajtóművet űrrepülőbe szánják, mivel a terveik szerint 2025-től már utasokat is szállítanának méghozzá az űrturizmusra jellemző jegyárak harmadáért, hogy – mint mondják: mind több kanadai követhesse William Shatner példáját, mint igazi űrhajós. William Shatner, aki még a legelső Star Trek sorozatban alakította a híres Kirk kapitányt, repüléséről korábban mi is írtunk – a 90 éves színészt Jeff Bezos cége, a Blue Origin repítette a magasba.

Azonban még ezelőtt tesztelni kell a hajtóművet, ami a következőképp menetrend szerint fog történni: a cég a Szexbombát egy magaslégköri ballonnal szállítja fel 33,5 km-es magasságba, ahol szabadesésel felgyorsul 1,8 Mach sebességre, ezután bekapcsol a DASS hajtómű, melynek segítségével 17 km magasságban eléri az áhított 5 Machot, vagyis a hangsebesség ötszörösét – tehát a hiperszonikus sebességet, és onnan fog visszasiklani. A hajtómű többféle üzemanyagot is használ a cég honlapja szerint: egyrészt valamiféle nem mérgező folyadékot, másrészt szilárd hajtóanyagot is. A tesztet egyébként az idei évre tervezték, de ez az engedélyeztetési folyamatok miatt átcsúszott 2022-re. A teszthez a SES a Manitoba Lynn Lake Airporttal működik együtt, a Sexbomb ide is fog visszatérni, miután elérte a hiperszonikus sebességet.

A Sexbomb a vállalat két további gépéhez jelöli ki az utat: a HELLO–1 és a HELLO–2 mind helyből felszálló űrhajók, melyek többször is felhasználhatóak. A HELLO–1 hiperszonikus sebességgel szárnyal 100 km-es magasságban, és alacsony Föld körüli pályájára szállít turistákat, míg a HELLO–2 képes eljutni akár a Hold felszínéig is.

A vállalat egyébként abban reménykedik, hogy a hiperszonikus technológia megnyitja az utat egyéb innovációk előtt is az űrturizmuson túl, például egy ilyen eszközzel az átültetéshez szükséges, adott esetben a páciens életét megmentő szervek félóra alatt elszállíthatóak Torontóból Edmontonba. Függetlenül attól, hogy mi valósul meg mindebből, azért a hiperszonikus technológia kapcsán elmondhatjuk, hogy bárcsak mindenki inkább Szexbombákat csinálna, mint katonai robotrepülőt.

(Címlap- és borítókép: spaceenginesystems.com)

További cikkek a témában:

Történelmi jelentőségű a hiperszonikus, „lélegző” rakétának a sikeres tesztje A szuperszonikus fegyverek után elérkezhet a hiperszonikus fegyverek kora.

Besült az amerikai hadsereg hiperszonikus fegyvertesztje Az USA-nak a legutóbb nem jött össze, ami a két rivális nagyhatalomnak – Kínának és Oroszországnak – igen: hogy sikeresen teszteljen egy hiperszonikus fegyverrendszert.

A világ leggyorsabb újrafelhasználható hiperszonikus repülőgépét már jövőre tesztelhetik A Quarterhorse Mach 5-ös, vagyis több mint 6000 km/h-s sebessége kilencven percre rövidíti le a New York Párizs távot, és első, vezető nélküli prototípusát hamarosan tesztelhetik az Egyesült Államok Légierejének finanszírozásával.


Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
A virtuális valóság ebben az iparágban például már nem is annyira virtuális.
Készül az első légibusz, amivel harminc ember utazhat egyszerre
Készül az első légibusz, amivel harminc ember utazhat egyszerre
A Sora Aviation elektromos légi járművéhez már fejlesztik az akkumulátort, a jármű 2031-ben állhat szolgálatba.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.