Új szuperéles infravörös fénykép a Jupiterről

2020 / 05 / 10 / Justin Viktor
Új szuperéles infravörös fénykép a Jupiterről
A Berkeley Egyetem csillagászai nem akármilyen új képet készítettek Jupiterről, feltárva a bolygó felszín alatt rejlő forrón izzó régióit, amelyeket a gázóriás felhőtakarója alatt találunk.

A képet infravörös fénytartományban készítette a Hawaiin található Gemini North távcső, és ez lett a Jupiterről valaha készült legélesebb fénykép, melyet a Föld felszínéről készítettek. A nagy felbontás elérése érdekében a tudósok a „szerencsés képalkotásnak” nevezett technikát alkalmazták, amely kiküszöböli a Föld viharos légkörének torzító, homályos hatását.

A módszer szerint a céltárgyról több expozíció is készül, de az elkészült képeknek csak azokat a szegmenseit tartják meg, ahol a turbulencia minimális. Végül az összes "szerencsés felvételből" egy nagy mozaik készül, és így olyan világos képet kapnak, amely túlmutat az egyszeri expozíció adta lehetőségeken.

Az infravörös fény hullámhossza hosszabb, mint az ismerős, látható fényé, amit például a  Hubble-teleszkóp és az ahhoz hasonló távcsövek is érzékelnek. Kitűnően fel lehet használni arra, hogy a Jupiter atmoszférájának tetejét fedő köd és a vékony felhők alá nézhessünk, így a tudósok lehetőséget kaphatnak, hogy a bolygó belső működésének mélyebb rétegeit is tanulmányozhassák.

A kutatók szeretnék jobban megérteni, mi alakítja és tartja fenn a gázóriás időjárási rendszereit, különös tekintettel a nagy viharokra, amelyek évtizedekig vagy akár évszázadokig is fennmaradhatnak.

Az infravörös kép elkészítését leíró tanulmányt a kaliforniai Berkeley Egyetemen készítették, amely egy a a Hubble és a Juno távcsövek közös megfigyelési programjának részét képezte. A Juno jelenleg a Jupiter körül kering.

Érdekességek a Jupiterről

A Jupiter 11-szer szélesebb, mint a Föld és 300-szor nagyobb.

A bolygó 12 földi év alatt kerüli meg a napot, egy nap hossza 10 óra.

Összetételében egy csillagra hasonlít: többnyire hidrogén és hélium alkotja.

Nagy nyomás alatt a hidrogén fémhez hasonló állapotot vesz fel.

Ez a „fémes hidrogén” lehet a Jupiter mágneses mezejének forrása.

A látható felhőcsúcsok többsége ammóniát és hidrogén-szulfidot tartalmaznak.

A Jupiter alacsony szélességi fokon húzódó sávjai nagyon erős kelet-nyugat irányú szeleket jelentenek.

A Nagy vörös folt egy óriási vihar-örvény, amely szélesebb, mint a Föld bolygó.

(Forrás: Gemini.edu Képek: NASA, Gemini Observatory)