Ünnepi HungaroControl figyelmeztetés: az eget ne lézerezzük! (Ha ez kérdés lett volna.)
Ünnepi HungaroControl figyelmeztetés: az eget ne lézerezzük! (Ha ez kérdés lett volna.)
2019 / 12 / 26 / Justin Viktor
Tavalyhoz képest ugyan csökkent a lézeres repülőgép zavarások száma hazánkban, de a karácsonyi időszak ebből a szempontból is eseménydúsabb a szokásosnál a korábbi évek tapasztalatai szerint. Tartsuk ezt észben az ilyen eszközök használatakor, és vigyázzunk a légiközlekedőkre.

Vakító pompa

Sokan nem is gondolnák, hogy a házak lézerfénnyel való megvilágításának komoly repülésbiztonsági kockázatai lehetnek: egy rosszul elhelyezett lézereszköz fénye akár tíz kilométerről is elvakíthatja a pilótákat, ami közvetetten több száz utas életét veszélyezteti. Sajnos továbbra is gyakoriak a szándékos lézeres zavarások is Budapest légterében, mindez a Karácsonyi ünnepek alatt csak fokozódhat.

A tavalyi közel 100 bejelentett esethez képest idén valamelyest kevesebb, 65 alkalommal jelezte december közepéig a fel- vagy leszálló repülőgépek személyzete, hogy a földről lézerrel zavarták meg őket. A bejelentések a repülésbiztonságért felelős HungaroControl Zrt. légiforgalmi irányítóihoz érkeznek be, akik minden esetben jelentik azokat az illetékes hatóságoknak, hiszen a pilóták megzavarása a légi közlekedés veszélyeztetésének minősül és akár három év szabadságvesztéssel is sújtható.

A kiskereskedelmi forgalomban kapható karácsonyi lézerfények akár több  kilométerről is elvakíthatják a pilótákat. Szabad szemmel úgy tűnhet, hogy az ég felé irányított lézerek által kibocsájtott fénynyaláb pár méteren belül megszűnik, de ez a valóságban nem így van. Szimulációs kísérletek igazolták, hogy már a legkisebb lézerfény is befolyásolhatja a pilóták érzékelését, rosszabb esetben a látásukat is tartósan károsítja. Az erős fény a látásra akár hosszú percekig hatással lehet, így a lézeres zavarás nem csak a gép személyzetének figyelmét terelheti el, de közvetetten a járatok utasaira is veszélyt jelenthet. Egy idén márciusi esetet a repülőgép egyik utasa is rögzített.

A Eurowings egyik járata este fél 8-kor szállt le a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren.

Eközben egy lézeres bűnöző  - ahogy a jog nevez bárkit, aki egy repülőgépet célba vesz lézeres eszközével   - eszközével megpróbálta elvakítani a pilótát.

A személyzet a repülőgép leszállófényeit is kénytelen volt lekapcsolni, hogy elhárítsák a bűnöző támadását. A HungaroControl légiforgalmi irányításának információja alapján Inárcs térségéből érkezhetett a támadás.

Gyilkossági kísérlet?

Budapesten volt már arra is példa, hogy landoláskor a lézerfénnyel elvakított kapitánytól a másodpilótának kellett átvennie a repülő irányítását. Idén tavasszal pedig a békéscsabai repülőtér közelében történt incidens.

A Gyulai Járási Ügyészség közlekedés biztonsága elleni bűntett miatt emelt vádat a 44 éves, büntetlen, békési férfi ellen, aki 2019 márciusában lakóháza ablakából lézerfénnyel vakított el egy pilótát. A vádlott a repülőtér kifutópályájától 7 kilométerre fekvő tanyájának emeleti szobájában tartózkodott, és a nyitott ablakon keresztül, zöld fényt kibocsátó lézeres irányzékkal, legalább 3 alkalommal, a tőle 5-6 km távolságra lévő, 400 m magasságon repülő, tanuló által vezetett repülőgép irányába világított.

Az erős fényhatás miatt a tanulópilóta elveszítette éleslátását, nem tudta leolvasni a repülőgép műszereinek adatait, így helyette az oktató landolt a géppel.

Az Ügyészség vádiratában azt indítványozta, hogy a bíróság a férfival szemben felfüggesztett börtönbüntetést szabjon ki, kobozza el a lézerlámpát és kötelezze őt a nyomozás során felmerült több mint 250 ezer forintos bűnügyi költség megfizetésére.

A delmagyar.hu néhány éve beszámolt egy esetről, melyben egy 13 éves szegedi lány vakított el egy éjszakai sétarepülést végrehajtó pilótát lézerrel.

"Ha éjszaka repülünk, hozzászokik a szemünk a sötéthez és a műszerfal gyenge fényéhez, ahonnan az információkat nyerjük. Körülbelül 500 méter magasan repültünk, amikor ez történt. Teljesen elvakított a lézer zöld fénye, nem láttam a műszereket"

emlékezett vissza Földi Ottó pilóta. A kiskorú ellen végül megszüntették a nyomozást.

Demeter Csaba a közforgalmi pilóták hazai szervezetének (HUNALPA) elnöke szerint: "Elsősorban a vakításra alkalmas eszközök kereskedelmi forgalmát kellene korlátozni."

"Azért kellene a lézerek hozzáférését tiltani, mert akik a repülőgépekkel „játszanak”, többnyire nincsenek tisztában azzal, hogy milyen kockázatot jelent a szórakozásuk akár emberek százaira."

Az amerikai FAA néhány éve felvilágosító kampányt indított a témában, de az incidensek száma nem csökkent. A figyelem a védelem lehetséges eszközei felé fordult, például védőréteggel bevont pilótafülke-ablakok, vagy egy bármikor viselhető szemüveg, ami megóvja a pilóta szemeit az átmeneti látászavartól, és a károsodástól.

A HungaroControl társaság arra kéri az ünnepi vagy vagyonvédelmi lézerfény-rendszerek használóit, azokat minden esetben úgy helyezzék el, hogy kizárólag a házak falát világítsák meg velük.

(Forrás: HungaroControl Képek: HungaroControl, Pexels)

Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.