A TASZSZ orosz állami hírügynökség szerint Oroszország állítólag kifinomult rendszert fejlesztett ki, amely képes mind a tankok, mind a gyalogsági harcjárművek robotizálására. A Prométheusz elnevezésű hardver- és szoftverkomplexumot az elektronikára, fegyverekre és repülésre szakosodott orosz ipari együttműködés, a Rosztek tudósai fejlesztették ki.
A rendszer segítségével állítólag különféle típusú katonai járművek, köztük gyalogsági harcjárművek (IFV), páncélozott személyszállító járművek (APC) és harckocsik alakíthatóak át távirányítású robotjárművekké. A TASZSZ-nak adott interjújában Bekhan Ozdoev, az állami vállalat fegyver-, lőszer- és speciális vegyianyag-klaszterének ipari igazgatója a Prométheusz hardver- és szoftverkomplexumról, valamint annak képességeiről beszélt. Az interjút az Eurasian Times foglalta össze.
Mint azt Ozdojev elmondta: a járműveket irányító, eredeti Sinitsa harci modul a Signal vállalat (a Rosztek egyik alvállalkozása) fejlesztése. Az ezzel felszerelt, immár robotizált jármű pedig kivételes vezérlési képességekről és működési hatékonyságról tett tanúbizonyságot, amikor a távirányítókonzol segítségével vezérelték. A Rosztek azonban túlszárnyalta az eddigi fejlesztéseket, és ennek eredménye a Prométeusz hardver- és szoftverkomplexum, amellyel különféle típusú járműveket lehet robotjárművekké alakítani. Ide tartoznak a kerekes és lánctalpas járművek, például a gyalogsági harcjárművek, páncélozott szállítójárművek, sőt a harckocsik.
Ezeknek a járműveknek a vezérlése távirányító rendszerekkel történik, miközben továbbra is megtartják az eredeti személyzeti üléselrendezést. Ozdojev szerint a harcjárműveken csak kisebb módosításokra van szükség ahhoz, hogy integrálják őket a Prométheusz komplexummal.
Az is kiderült az interjúból, hogy a projekt az autonómia fokozása felé halad: a jövőben a harcjármű előre meghatározott koordináták mentén navigálhat az operátor közvetlen közreműködése nélkül, önállóan elérve a kijelölt pozíciókat. A Prométheusszal felszerelt gép ráadásul képes önállóan felismerni a legmegfelelőbb útvonalat, kikerülni az akadályokat, és a fejlett technológiai látásmódja segítségével gyorsan feldolgozni az információkat.
Ozdojev szerint, ha a Prométheuszt a legmodernebb tűzérségi rendszerekkel integrálnák, akkor az félelmetes ütőerőt eredményezne, mint fogalmazott:
“Egy igazi Terminátort.”
Mint arról fentebb már szó volt, Moszkva tehát már sikeresen kifejlesztett egy, a Sinitsa harci modullal integrált robotizált gyalogsági harcjárművet. A Kurganmashzavod és a VNII Signal által megalkotott BMP–3 járművet könnyűsúlyú robotokkal tesztelték, amelyeket olyan feladatokra terveztek, mint a felügyelet és a rakományszállítás. A járművet már be is mutatták az Army-2022 fórumon, és ez a BMP–3 mind a vezető, mind pedig a lövész funkciók automatizálást lehetővé teszi, miközben megtartja a kézi vezérlési lehetőségeket is.
A 2021-ben bemutatott prototípus lánctalpas alvázra épül, erős V-alakú UTD-19 motorral, amely 500 lóerő teljesítménnyel rendelkezik. A pilóta nélküli BMP–3 állítólag 2,5 méter széles árkon is képes áthaladni teljesen önállóan. A Rosztek által korábban ígért műszaki adatok között szerepel a 70 km/h-s maximális sebesség, a 700 literes üzemanyagtartály és a becsült 600 km-es hatótáv tankolás nélkül, az esetleges frissítésekről azonban nem nyilatkoztak.
A 30 mm-es 2A72-es automata ágyúval, egy 7,62 mm-es PKTM géppuskával és egy 100 mm-es 2A70-es, páncéltörő irányított rakéták (ATGM-ek) kilövésére alkalmas löveggel felszerelt BMP–3 a legmodernebb panoráma-célzó-rendszerrel is büszkélkedhet – ez utóbbi azt jelenti, hogy a képalkotás teljes 360 fokos nézetet tesz lehetővé éjjel-nappal. A jármű automatizált rakodási mechanizmussal, digitális tűzjelző rendszerrel és elektromos vezérléssel is rendelkezik, amelyek távolról is működtethetők.
(Kép: a Sinitsa harci modullal felszerelt BMP--3, forrás: Rosztek)