A szervezetek februárban publikálták a kutatásuk legfontosabb eredményeit, melyeket a Mozilla Alapítvány weboldalán tettek közzé. Az alapítványt a legtöbben Firefox nevű böngészőjük miatt ismerhetik, de foglalkoztak korábban a meghatározó digitális platformok egy-egy kezdeményezésének vagy technológiájának az értékelésével, például a YouTube és a Facebook ajánló algoritmusaival vagy az Apple magánszféra-védelmi megoldásaival is. Most a kétszázötven fogyasztóvédelmi szervezetet tömörítő Consumers Internationallel közösen
azt vizsgálták, hogy mennyire átlátható a Tinder árazása. Nem az.
A kutatás Amerikában, Brazíliában, Hollandiában, Indiában, Koreában és Új-Zélandon zajlott, tavaly nyáron. A vizsgált szolgáltatás a Tinder Plus volt, amely a platform weboldala szerint a "korlátlan lájkolást", a világ minden tájáról megszerezhető párokat, és a tetszést-nemtetszést kifejező jobbra-balra húzás visszavonását teszi lehetővé. Az talán nem meglepő, hogy az egyes országok árai közt akadnak eltérések; akár gazdasági tényezők is indokolhatják, hogy ami a hollandoknál négy és fél dollár, mint belépő ár, az az amerikaiaknál öt. Az viszont kifejezetten aggasztó, hogy míg egyesek ennyit fizetnek csak az említett három funkcióért, addig vannak, akik több mint ötször ennyit: huszonhat illetve huszonhét dollárt. Hollandiában ugyanis egészen pontosan harmincegy különböző ára lehet ugyanannak a Tinder Plus-nak, de Koreában és Új-Zélandon is huszonhat, illetve huszonöt. Azt nem tudni pontosan, hogy mi határozza meg az árat, amit a felhasználókra kiszab az app, de a kor meghatározó tényezőnek tűnik: a harminc és negyvenkilenc év köztiek átlagosan hatvanöt százalékkal többet fizetnek, mint a tizennyolc-huszonkilenc éves korosztály.
Amint arra a kutatók emlékeztetnek, a jelenség nem újkeletű: három éve már több mint tízmillió dollárjába került a cégnek ugyanez a gyakorlat. Akkor Kaliforniában kellett végül peren kívül megegyezniük a károsultakkal, hiába nyilatkozták azt, hogy azért kínálják olcsóbban a fiataloknak a Tinder Plus-t, mert kevesebb a pénzük. Végül ötven "super like"-kal és vagy huszonöt dollárral, vagy előfizetésekkel kompenzálták azokat, akik elálltak a pertől. Kérdés, hogy a most vizsgált piacokon számíthatnak-e hasonló jogi lépésekre a tulajdonos Match Groupnál.
(Borítókép: Good Faces Agency/Unsplash)