A cosplayt talán ma már senkinek sem kell bemutatni, de ha mégis, akkor ez lényegében azt az egyesek számára hobbi, mások számára roppant komoly művészi kifejezési formát takarja, amelyben a popkultúra jellegzetes öltözékeit, kiegészítőit készítik el az emberek. Egyszerűbb formában ez azt jelenti, hogy valaki egy-egy rendezvény alkalmára beöltözik a kedvenc hősének, azonban a skála másik felén egészen döbbenetes jelmezeket, eszközöket találunk. A műfajnak nagyon jót tett az, hogy több kurrens technológiai vívmány immár megfizethetővé vált, és az átlagnak is elérhető közelségbe került -- például a 3D-nyomtatásra kell itt gondolni. Ennek megfelelően már egy százezer forint körüli nyomtatóval felvértezve is roppant élethű mandoloriai páncélt alkothatunk magunknak, ha pedig pár szakember összefog, a határ tényleg a csillagos ég. Arról például mi is beszámoltunk, hogy a the Hacksmith elkészítette 2 éve a világ első „protosaber-ét”, tehát a fénykard legkoraibb változatát.
Az előbbihez hasonló, nagyszabású projekt a teljesen elektromos Batmobil, amely a Hanoi University of Architecture 23 éves hallgatójának és az általa toborzott csapatnak a munkája. A Batmobil érdekessége, hogy ez az első olyan denevérjárgány a világon, amely elektromos meghajtást kapott, így pedig nem csak környezetbarátabb, de gyorsabb is a korábbi, belsőégésű motort használó prototípusnál. Az új változat két évig készült a Nguyen Dac Chung által alapított, Macro Studios nevű alkotóműhelyben, akik egyébként eddig is a legjobbak közt számon tartott szuperhős kosztümöket készítették. Mint azt az alkotó megemlíti:
„Az autó nem csak egy szimpla kiállítási darab, hanem egy teljesen működőképes taktikai jármű, amely országúti utazásra is alkalmas.”
Mint az a képeken látható, Nguyen a Christopher Nolan filmekből ismerős Batmobilt építette meg, amely a sztori szerint eredetileg a Wayne Vállalat katonai prototípusa volt – ennek köszönhető a marcona, tankszerű megjelenés. Az alkotó a kocsihoz az eredeti tervrajzokat használta fel, és először a kocsi vázát készítette el acélból, amit aztán a kasztnit jelentő páncéllemezek követtek. Az autó részben „kézműves” módszerrel épült, részben – ahol a nagyobb precizitás miatt ez elengedhetetlen volt – 3D-nyomtatással. Hiába azonban a tankot idéző felépítés, valamint a valódi acél és egyéb ellenálló ötvözetek, a kocsi kevesebbet nyom 600 kg-nál és végsebessége valamivel 100 km/h felett jár. Az elektromos motoron kívül egyéb nyalánkságok is találhatóak Batman sötét gépében: ilyenek a távirányítással kezelhető hidraulikus ajtók, valamint a 360 fokos látószöget biztosító 4 taktikai kamera. A jármű kétüléses, tehát Batmanen kívül még egy utas is elfér benne.
A Van Daryl galéria honlapján egyébként elvileg meg is vásárolható a kocsi, de mivel művészi darabról beszélünk (a Ho Si Minh-városban található kiállítási terem, a Van Daryl ritka, a képregények és a sci-fi irodalom által inspirált járműveknek ad otthont, jelenleg a Batmobil is megtekinthető ott), ezért gyanítjuk, hogy ripityára kell törnünk a malacperselyünket, ha szeretnénk ezt a garázsunkban tudni.
(Fotó: Van Daryl)