Vége lehet az EU-ban az új olaj és gáz alapú projektek finanszírozásának
2021 / 05 / 21 / Justin Viktor
Vége lehet az EU-ban az új olaj és gáz alapú projektek finanszírozásának
Legalábbis a Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) tervei szerint ezt kell meglépnünk, ha komolyan gondoljuk a károsanyag kibocsátás beszüntetését 2050-re.

Fogy az idő

„Az út, amit a zéró kibocsátás eléréséhez be kell járnunk egyre szűkebb, de még mindig elérhetjük a célt. Ha 2050-ig valóban el akarjuk érni, akkor nem engedhetünk meg az új olaj és gáz alapú projekteket. A befektetőkön múlik, hogy melyik portfóliót preferálják, de vannak kockázatok és előnyök" - mondta el Fatih Birol, a Nemzetközi Energia Ügynökség ügyvezető igazgatója. 

Az IEA jelentése több mint négyszáz olyan lépést azonosított, melyeket mindenképpen meg kell lépni ahhoz, hogy elérhessük a kitűzött célokat. Ez a friss jelentés képezheti majd a novemberben megrendezésre kerülő skóciai globális klímatárgyalások alapját.

Néhány megállapítás, amit illene komolyan venni:

  • A belsőégésű motorral szerelt autók értékesítésének tilalma 2035 után
  • A fosszilis tüzelőanyagokba történő befektetések és globális beruházások összegének, az elmúlt öt évben jellemző átlag 575 milliárd dollárról 110 milliárd dollárra csökkentése 2050-re, és már csupán a meglévő olaj- és földgáz-mezők termelésének fenntartására legyenek fordíthatóak
  • Az áramtermelés zéró CO2 kibocsátásának biztosítása 2040-re, 
  • Ráadásul oly módon, hogy a 90 százalék megújuló forrásból származzon, a maradék pedig lehetőleg atomenergia legyen 
  • A napelemes fotovillamos energia 2030-ig érje el az évi 630 gigawattot, a szélenergia pedig a 390 gigawattot. (Ez együttesen a tavalyi rekordnak számító kapacitásbővítés négyszeresét jelenti.)
  • 2030-tól kezdődően havonta 10 meglévő gyárat kell ellátni a kibocsátásának megkötésére és tárolására alkalmas technológiával, három új hidrogén-alapú ipari üzemet kell építeni, és 2 GW elektrolízis-kapacitást kell hozzáadni a zöld hidrogén-termeléshez az ipari telephelyeken.
  • Évente legalább öt billió dollárt kell elkölteni az energiatermelés fejlesztésére, a mostani kettőt helyett
  • A fogyasztók viselkedésének megváltozására is szükség lesz, a regionális légi közlekedés vasútira cserélésével, valamint az energiahatékonyabb épülettervezéssel

"Ez egy hihetetlenül izgalmas tanulmány, amely a remény irányát jelzi"

- mondta Francesco Starace, az Enel, a világ legnagyobb magántulajdonban lévő megújuló energiával foglalkozó csoportjának  vezérigazgatója.

Európa energiamérlegében már nagyobb a megújulók aránya, mint a fosszilis energiaforrásoké Lassan véget ér egy egészségtelen, környezetkárosító, természetromboló korszak az energiaiparban. A megújuló energiatermelés legyőzte a fosszilis tüzelőanyagokat, legalábbis Európában.

Feltalálókra várva

„Az IEA maga is rendszeresen elismeri, hogy a nettó nulla eléréséhez szükséges technológia felét még fel sem találták. Az odavezető útnak magában kell foglalnia a folyamatos innovációt, a földgáz és az olaj felhasználását, amely továbbra is kulcsfontosságú a szén kiszorításához, és a megújuló energia alkalmazásának támogatásához a fejlődő országokban"- tette hozzá Stephen Comstock, az American Petroleum Institute vállalati politikáért felelős alelnöke.

A jelentés azt is megállapítja, hogy sajnos 2050-ben még abban az optimális esetben is - ha a kötelezettségvállalások mind teljesülnek - 22 milliárd tonna szén-dioxid kibocsátás lesz világszerte, ami 2100-ig 2,1 Celsius fokkal emeli majd a globális átlaghőmérsékletet a bolygón.

(Forrás: Reuters Kép: Unsplash)

Ez is érdekelhet:

Egy gyűrű mind felett, ha komolyan zéró karbon emissziót akarunk 2050-re Jószerével az egész világ arra esküdözik, hogy 2050-re elérik a nettó nulla széndioxid kibocsátást, az éghajlatváltozás visszaszorítása érdekében, de vajon valóban eljuthatnak idáig a meglévő technológiákkal? A Forbes összeállítása egyetlen meghatározó választ talált a kérdésre.

Nemsokára indul az első zéró-emissziós utasszállító vonat az Egyesült Államokban A Magyarországon is jól ismert  Stadler vállalat és a San Bernardino megyei Közlekedési Hatóság (SBCTA) aláírták az első hidrogénüzemű személyvonatra szóló szerződést az Egyesült Államokban.

A folyókból éjjelente sokkal több szén-dioxid távozik, mint eddig gondoltuk Triviális, az ember életciklusából következő, komoly hiba lappangott a közelmúltig a globális szénciklussal kapcsolatos számításokban. A kijavítása után még több okunk van odafigyelni a klímaváltozásra.


Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.