Videón örökítették meg egy új sziget születését Japán partjainál

2023 / 11 / 10 / Bodnár Barna
Videón örökítették meg egy új sziget születését Japán partjainál
Japán újabb szigettel gyarapodott, miután az elmúlt hetek során egy tenger alatti vulkánkitörés új szárazföldet hozott létre a Csendes-óceánon, az Ogasawara-szigetek közelében.

Az apró sziget a múlt hónapban a Csendes-óceán nyugati részén található Ogasawara-szigetlánc részét képező Iwoto sziget közelében, Tokiótól 1200 kilométerre jött létre, egy tengeri alatti vulkán kitöréssorozatát követően. Setsuya Nakada, a Tokiói Egyetem vulkanológusa szerint a vulkáni tevékenység október 21-én kezdődött meg, amikor a magma magasan a tenger hullámai fölé lövellt, a kitörések pedig szinte szünet nélkül folytatódtak. Ahogy a törmelék, köztük a láva és a habkő visszahullott az óceánba, fokozatosan egy periszkóphoz hasonló szikladomb emelkedett a vízfelszín fölé.

Az új sziget, amely Iwo Jima partjainál alakult ki, a Tokiói Egyetem Földrengéskutató Intézete szerint elsősorban a kitörés helyszínétől északra keletkezett sziklatömegekből áll, és nagy a valószínűsége, hogy tovább növekszik, ha a vulkáni tevékenység folytatódik. Az intézet kutatói kiemelték az Iwo Jima körül zajló víz alatti vulkáni tevékenységet, az úgynevezett freatomagmatikus kitöréseket. Az egyik, október 30-i kitörést követően a felgyülemlett, megszilárdult magma elkezdett a felszínre törni, ez vezetett az új sziget létrejöttéhez.

Bár lehetséges, hogy a vadonatúj szigetet idővel elmossa a tenger, a szakértők szerint a folyamatos vulkáni tevékenység megvédheti az eróziótól, a szünet nélküli lávafolyás jelentősen növeli esélyét a fennmaradásra. A vulkáni tevékenység kiszámíthatatlansága miatt nehéz megjósolni, mi lesz a sziget sorsa, mindenesetre volt már példa rá, hogy a tengerből hasonló körülmények között kiemelkedő szárazföld tartósnak bizonyult. 2013-ban, szintén vulkáni tevékenységnek köszönhetően jött létre egy kisebb sziget, ami az Ogasawara-láncban található Nishinoshimával egyesült, így fennáll annak az esélye, hogy a néhány hetes, egyelőre csupán 100 méteres átmérőjű sziget összeolvad Iwo Jimával, hiszen a friss szárazföld attól alig több mint egy kilométerre fekszik.

Az ehhez hasonló jelenségek nem ritkák ezen a területen, a Csendes-óceán partjain végigfutó, körülbelül 40 ezer kilométer hosszúságú patkó alakú, Tűzgyűrűnek is nevezett régióban. Az övezetet ugyanis mélytengeri árkok és vulkánok alkotják, emiatt pedig a vulkanikus tevékenységek mellett egyéb jelenségek, például földrengések, gyakori cunamik is jellemzik. A Tűzgyűrűben jelenleg 452 aktív vulkán található, itt helyezkedik el a Föld összes aktív és szunnyadó vulkánjának mintegy 75 százaléka.

Tényleg a tongai vulkán kitörése okozta az idei rendkívül forró nyarat? A Hunga Tonga-Hunga Ha'apai 2022 januári kitörése a feljegyzett történelem egyik legnagyobb vulkánkitörése volt. A víz alatt 100 hirosimai bomba erejével felérő robbanás több millió tonna vízgőzt juttatott a magasba a légkörbe, ami egyes vélemények szerint hozzájárulhatott az idei rendkívül forró nyárhoz. De mi igaz ebből a feltevésből?

Hogyan lesz egy környezetmérnökből
Hogyan lesz egy környezetmérnökből "környezetvédelmi influenszer"?
A radiocafé Kávézó a világ végén című műsorának vendége Szebenyi Péter, a Hulladékvadász mozgalom elindítója volt.