Afrika Limpopo tartományának egyik városa, Mokopane mellett 1993 óta működik egy különleges platinabánya, ami, a hagyományos platinabányáktól eltérően nem a mélyben, hanem külszíni kitermeléssel üzemel nagyjából 110-245 méter mélységű gödrökben. Ez Afrika és a világ legnagyobb külszíni platinabányája és egyike a londoni székhelyű Anglo American bányászati cég számos kitermelő helyének, amelyekből összesen a globális platinatermelés 40%-a érkezik a piacra. A Mogalakwena bányában évente ötszázezer uncia fémet bányásznak ki és a hely a tervek szerint még legalább 2040-ig használatban marad, mielőtt végleg befejezik a termelést.
A Mogalakwena útjain rengeteg nehézgépjármű teszi a dolgát nap mint nap, de mostantól a dízel meghajtású bányadömperek mellett egy hibrid hidrogén dömper is szolgálatot teljesít, hogy segítségével a cég csökkentse az üzemanyagköltségeit és megvalósítsa a célját, ami szerint 2040-re az üzemeltetést teljes mértékben karbonsemleges módon oldják meg. Az Anglo American becslései szerint azzal, ha a járműflottát ezekkel az új generációs hibridekkel váltanák fel, a külszíni bányák kibocsátásának 80%-kát megspórolhatnák, és egyben a folyamat hozzájárulhatna a dél-afrikai hidrogén-völgy megteremtéséhez, ami az elképzelések alapján mintegy 835 kilométer hosszan nyújtózna az ipari és kereskedelmi útvonalak mentén. Ilyen hidrogén-völgyek kialakítása más országokban is egyre nagyobb figyelmet kap, mivel az ezekben a régiókban összpontosuló hidrogénprojektek jó esetben látványos eredményei növelhetik a hidrogénre alapozott ökoszisztémák fejlesztésének tempóját.
A dömper, ami az Anglo American nuGen Zero Emission Haulage Solution projekt része, zöld hidrogénnel működik, vagyis a meghajtáshoz szükséges hidrogén készítését napelemfarmról származó energiával oldják meg, így nem csak a kibocsátás mentes a károsanyagoktól, hanem az üzemanyag előállítása is környezetbarát módon megy végbe. Az üzemanyagcellák mellett egy akkumulátor is található a járműben, ami redukálja a hidrogénfogyasztási igényt és növeli a hatótávot azzal, hogy a lejtmenetben/fékezés közben visszanyert energiát tárolja későbbi felhasználásra. Az üzemanyagcella katalizátora pedig abból az anyagból készül, ami a környéken bőséges mennyiségben található: platinából, ami egyébként igen drága megoldás, emiatt a kutatók aktívan keresik is a helyettesítésére szolgáló anyagokat, hogy ne a magas árak legyenek a hidrogén járművek használatának elterjedésének kerékkötői.
Meet Africa’s first, and only, licensed hydrogen truck operator, Alex Tumisang Lekgau. Today, Alex took the wheel of the world’s largest hydrogen-powered mine haul truck designed to operate in everyday mining conditions at our Mogalakwena PGMs mine in Limpopo. pic.twitter.com/2RiIE2ffap
— Anglo American ZA (@AngloAmericanZA) May 6, 2022
A világ legnagyobb hidrogénhajtású bányadömperét az az ember vezeti, aki az Anglo American elmondása szerint Afrika első és egyetlen ilyen jellegű jármű vezetéséhez engedéllyel rendelkező sofőrje: ő Alex Tumisang Lekgau, aki később a hidrogén dömperek biztonsági felelősének szerepét is betöltheti majd. A dömper egyelőre csak egymaga képviseli a hidrogén járműveket a bányában és a működésének sikerén múlik, hogy a flottát mikor cserélik le erre a típusú dömperfajtára.
A 290 tonna teherbírású nuGen járművet egy dízel meghajtású bányadömperből alakították át hidrogén meghajtásúra, és 2 MW-os üzemanyagcella/akkumulátor rendszer biztosítja az energiaellátását. A későbbiekben a Mogalakwena 40 dömperét, utána pedig a többi bánya 400 járművét is ezzel a módszerrel tervezik átalakítani, ezzel a cég úgynevezett Scope 1 kibocsátásának 10-15%-át spórolja majd meg a tervek szerint (a Scope 1 egy vállalat közvetlen, alaptevékenységeiből származó üvegházhatású gázok kibocsátását jelenti, a Scope 2 a közvetett, például energiavásárlás útján megvalósuló kibocsátását).
(Fotó: Anglo American)