Hatalmas platinabányában kezdi meg a munkát a világ legnagyobb hidrogénhajtású bányadömpere
2022 / 05 / 09 / Bobák Zsófia
Hatalmas platinabányában kezdi meg a munkát a világ legnagyobb hidrogénhajtású bányadömpere
Az Anglo American bányászati cég járművét Afrika első és egyetlen, engedéllyel rendelkező hidrogén-bányadömper vezetője kezeli, de a jövőben a vállalat a teljes flottáját zéró emissziós járművekre tervezi lecserélni.

Afrika Limpopo tartományának egyik városa, Mokopane mellett 1993 óta működik egy különleges platinabánya, ami, a hagyományos platinabányáktól eltérően nem a mélyben, hanem külszíni kitermeléssel üzemel nagyjából 110-245 méter mélységű gödrökben. Ez Afrika és a világ legnagyobb külszíni platinabányája és egyike a londoni székhelyű Anglo American bányászati cég számos kitermelő helyének, amelyekből összesen a globális platinatermelés 40%-a érkezik a piacra. A Mogalakwena bányában évente ötszázezer uncia fémet bányásznak ki és a hely a tervek szerint még legalább 2040-ig használatban marad, mielőtt végleg befejezik a termelést.

A Mogalakwena útjain rengeteg nehézgépjármű teszi a dolgát nap mint nap, de mostantól a dízel meghajtású bányadömperek mellett egy hibrid hidrogén dömper is szolgálatot teljesít, hogy segítségével a cég csökkentse az üzemanyagköltségeit és megvalósítsa a célját, ami szerint 2040-re az üzemeltetést teljes mértékben karbonsemleges módon oldják meg. Az Anglo American becslései szerint azzal, ha a járműflottát ezekkel az új generációs hibridekkel váltanák fel, a külszíni bányák kibocsátásának 80%-kát megspórolhatnák, és egyben a folyamat hozzájárulhatna a dél-afrikai hidrogén-völgy megteremtéséhez, ami az elképzelések alapján mintegy 835 kilométer hosszan nyújtózna az ipari és kereskedelmi útvonalak mentén. Ilyen hidrogén-völgyek kialakítása más országokban is egyre nagyobb figyelmet kap, mivel az ezekben a régiókban összpontosuló hidrogénprojektek jó esetben látványos eredményei növelhetik a hidrogénre alapozott ökoszisztémák fejlesztésének tempóját.

A dömper, ami az Anglo American nuGen Zero Emission Haulage Solution projekt része, zöld hidrogénnel működik, vagyis a meghajtáshoz szükséges hidrogén készítését napelemfarmról származó energiával oldják meg, így nem csak a kibocsátás mentes a károsanyagoktól, hanem az üzemanyag előállítása is környezetbarát módon megy végbe. Az üzemanyagcellák mellett egy akkumulátor is található a járműben, ami redukálja a hidrogénfogyasztási igényt és növeli a hatótávot azzal, hogy a lejtmenetben/fékezés közben visszanyert energiát tárolja későbbi felhasználásra. Az üzemanyagcella katalizátora pedig abból az anyagból készül, ami a környéken bőséges mennyiségben található: platinából, ami egyébként igen drága megoldás, emiatt a kutatók aktívan keresik is a helyettesítésére szolgáló anyagokat, hogy ne a magas árak legyenek a hidrogén járművek használatának elterjedésének kerékkötői.

A világ legnagyobb hidrogénhajtású bányadömperét az az ember vezeti, aki az Anglo American elmondása szerint Afrika első és egyetlen ilyen jellegű jármű vezetéséhez engedéllyel rendelkező sofőrje: ő Alex Tumisang Lekgau, aki később a hidrogén dömperek biztonsági felelősének szerepét is betöltheti majd. A dömper egyelőre csak egymaga képviseli a hidrogén járműveket a bányában és a működésének sikerén múlik, hogy a flottát mikor cserélik le erre a típusú dömperfajtára.

A 290 tonna teherbírású nuGen járművet egy dízel meghajtású bányadömperből alakították át hidrogén meghajtásúra, és 2 MW-os üzemanyagcella/akkumulátor rendszer biztosítja az energiaellátását. A későbbiekben a Mogalakwena 40 dömperét, utána pedig a többi bánya 400 járművét is ezzel a módszerrel tervezik átalakítani, ezzel a cég úgynevezett Scope 1 kibocsátásának 10-15%-át spórolja majd meg a tervek szerint (a Scope 1 egy vállalat közvetlen, alaptevékenységeiből származó üvegházhatású gázok kibocsátását jelenti, a Scope 2 a közvetett, például energiavásárlás útján megvalósuló kibocsátását).

(Fotó: Anglo American)

Az óriási bányadömpereket is elérte az autózás villamosítása A Hitachi nehéz ipari gépeket gyártó egysége és az ABB elektromos hajtással foglalkozó üzletága fogott össze, hogy összeházasítsák a trolibuszt a bányadömperrel.


Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.