Virágzik-e az e-sport a karantén idején?

2020 / 04 / 10 / Felkai Ádám
Virágzik-e az e-sport a karantén idején?
Az idei a harmadik olyan év az elmúlt ötből, amikor az e-sport szerepel a Deloitte által felvázolt legfontosabb trendek listájában – áll a vállalat sajtóközleményében. Sőt az e-sport egyike azon kevés területeknek, amit nem csak nem érint a járvány, de akár jól is kijöhet a jelenlegi minden szempontból bizonytalan helyzetből.

A Deloitte 2019-es Digital Media Trends kutatása arra jutott, hogy a videojátékosok 40 százaléka néz hetente legalább egyszer e-sport közvetítést. A vállalat egyébként a járvány nélkül is arra számított, hogy ez a terület idén csak még markánsabb lesz.

Természetesen a COVID-19 járvány kitörése rengeteg mindent felülírt, ám az ember arra számítana, hogy egy, az e-sporthoz hasonló, közvetlen fizikai kontaktust nem igénylő tevékenység csak felfut a karanténok unalmában.

A számok pedig a Forbes szerint valóban erre utalnak, ugyanakkor bizonytalanság is akad.

A koronavírus járvány miatt ugyanis teljes rendezvényeket kellett későbbre tolni vagy elhalasztani, miközben a bajnokságok csak tisztán online módon működhetnek. Ugyanakkor: legalább így működhetnek, szemben mondjuk egy a legjobb esetben is üres stadionban megrendezett foci meccsel, amely azért ezen a módon sokat veszít a varázsából.

Egyelőre sok a kérdőjel, de rengeteg minden utal arra, hogy az e-sport akár meg is erősödhet a járvány okozta kötelező bezártságban. Az elmúlt hetekben folyamatosan emelkedett a nézők száma, és néhány komolyabb szponzor a fővonalbeli sportok világából is elkezdett érdeklődni.

A Team Vitality vezérigazgatója, Nicolas Maurer elismeri, hogy a jelen heyzet az e-sport (mint lényegében minden ágazat) számára ismeretlen vidék, ugyanakkor ennek a terültnek a legnagyobb erősségét az adaptációs képességben látja.

Több ember marad otthon, egyre többen követik ezeket a sporteseményeket, sőt a nézettség rekordokat dönt annak ellenére is, hogy az összecsapásokat, még a döntőket is kizárólag online rendezik csak meg.

Ha mindez társul azzal a folyamattal, amit a Deloitte felvázolt, akkor az e-sport a nem is távoli jövőben igencsak komoly teret nyerhet magának a sportvilágban. A vállalat szakértői növekedést várnak a streaming és a sugárzott szponzorációk növekedésében a különböző platformokon (Twitch, Mixer, YouTube Gaming, Facebook Gaming, Smashcast). Illetve a Deloitte szerint ahogy növekedik a terület, a szponzorok közt új nevek is megjelenhetnek.

Mint az a Forbes cikkéből kiderül mindez mára a valóság, a hagyományosabb sportok szponzorai elkezdtek szaglászni az e-sport körül, a Deloitte mindemellett arra is számít, hogy a támogatók azon cégek közül kerülnek majd ki, amelyek a videojátékosok számára kínálnak termékeket (hardvergyártók, energiaitalok és étkezési brandek).

Nem kevés kihívás is akad azonban jelenleg.

Akármennyire is tűnik úgy, az e-sportok sem kapcsolhatók át egy gombnyomással kizárólag online üzemmódba némi közvetlen anyagi veszteség elszenvedése nélkül.

A csapatokat érzékenyen érinti az élő események elmaradása. Az Overwatch Bajnokságot például eleve a sorozatban résztvevő városokra szabták, és a házigazdáknak jó pénzt hozott a különböző rajongói termékek eladása a helyszínen.

Ez az állapot természetesen csak átmeneti, hiszen azt a nagyobb csapatok is elismerik, hogy a rajongói bázisuk elsősorban online létezik és virágzik. A Deloitte szerint egyébként is ideje másként tekinteni az e-sportok rajongóira, mint azokra, akik a hagyományosabb sportokat követték. Ahogy a vállalat a sajtóközleményben fogalmaz:

„A hagyományos bajnokságok, sportcsapatok és játékosok szemében a rajongó a néző volt, üzleti szempontból is tipikusan nézőként gondoltak a fanokra. Ez változófélben van: már felhasználókról beszélhetünk, ezért más típusú kapcsolatot kell kialakítani velük. Ebben kulcsfontosságú az analitika: a statisztikák a rajongói élmény alapvető részét képezik. A jobb megértés nemcsak segíthet a mélyebb elkötelezettség kialakításában, de hosszú távon több szponzorációt is vonzhat.”

Közben a FACEIT is növekedést vár a jelen világunkat jellemző bezárkózástól, hiszen az egyre több otthon tartózkodó ember egyre inkább felfedezheti magának a videojátékot, mint élvezetes elfoglaltságot.

Egyébként a bezárkózásnak ezzel a szórakozási móddal történő enyhítésére buzdít még az Egészségügyi Világszervezet is.

A több videojátékos pedig azt jelenti, hogy a médium sporteseményei után is megnő az érdeklődés, ezek az emberek pedig utat találnak maguknak a FACEIT és más hasonló platformokhoz. Persze még a FACEIT is elszenved némi veszteséget az élő események közvetítésének kiesése miatt, de a cég vezetői szerint még ez a helyzet is könnyen pozitív irányba fordítható.

Az erővonalak tehát arra mutatnak, hogy egy gyorsan átalakuló jelenlegi helyzetet a terület sosem látott felvirágzása követheti. Elképzelhető, hogy a bezárkózás csak felpörgeti azt a természetes evolúciós folyamatot, amely az e-sport esetén amúgy is végbement volna, és amihez a terület jelenlegi résztvevőinek igazodnia kell. Ez utóbbiaknak viszont az e-sport digitális természetéből fakadóan könnyebb dolguk lesz, mint a többi terület szereplőinek.

Úgy tűnik tehát – és erre utal a Deloitte szakértői jelentése is –, hogy csak más mentális megközelítésre van szükség, mint eddig, és az e-sportnak érvényesítenie kell az erősségeit, miközben túllép a sport hagyományos megközelítéséből fakadó veszteségein.

Az erősségek érvényesítéséhez és jövőbeli növekedéséhez azonban két dolog szükséges a Deloitte szakértői szerint: ezek az egyre dinamikusabb tartalmak előállítása, valamint „a szabályozó testületeknek is erősebbé kell válnia, amely az iparág szereplőitől több struktúrát és megfelelést kíván majd meg”.

Vagyis a nézők/játékosok bevonása a cél speciális kihívások biztosítása által, ugyanakkor fel kell lépni a csalás és dopping ellen, fel kell építeni egyfajta bizalmat a sport iránt. Reich András, a Deloitte sporttal foglalkozó üzletágának szenior menedzsere a szabályozással kapcsolatban bizakodó, és a kerékpáros e-sport szabályozásosában látja a jövőt:

„A UCI által kiadott szabályrendszer egy jó alapot ad a kerékpáros e-sport szabályozás tapasztalatokon alapuló jövőbeli fejlesztéséhez. A közeljövőben az e-sport rendületlen térhódításával párhuzamosan, egyre több hasonló vagy részletesebb szabályrendszer megjelenésére számíthatunk.”

Összefoglalásként tehát Deloitte szerint többek közt ezek 2020 legfontosabb megválaszolandó kérdései az e-sport kapcsán, melyektől a terület növekedése függ:

  • Hogyan kezdik el mérni a márkák e-sport befektetéseik megtérülését?
  • Képesek lesznek-e a márkák és a kiadók kihasználni a lehetőségeket egy aktívabb közönség esetében?
  • Hogyan alakulnak a fizikai sportfogadási helyszínek, és hogyan tudják felkészíteni magukat a hagyományos sporthelyszínek az e-sportokra, mint potenciális új bevételi lehetőségre?
  • Meg tudják-e tartani jelenlegi vezető szerepüket az olyan élvonalban lévő e-sport cégek, mint az Activision Blizzard, Riot és Valve?
  • Képesek lesznek-e a streaming szolgáltatók, mint a Google Stadia vagy a Microsoft xCloud komoly e-sport felhasználói tábort kiépíteni azzal, hogy alacsonyabb jövedelmű játékosoknak is lehetőséget biztosítanak?
  • A koronavírus-járvány és annak gazdasági hatásai milyen mértékben érintik az e-sport cégeket és befolyásolja-e az új felhasználók számának növekedését?
  • Milyen hatással lesz az e-sport befektetésekre egy esetlegesen elhúzódó gazdasági válság?

(Kép: Pixabay, Flickr/j-are ruiz/tvvilanova.cat/j-are ruiz)


Színarany bevonatú emlékérem most 65% kedvezménnyel, csak 4.990 Ft-ért!
II. Rákóczi Ferenc születésének 350. évfordulója alkalmából kibocsátott színarany bevonatú emlékérem.
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek éles célpontra hajóra szerelt sínágyúval, látványos mérföldkőhöz érve az elektromágneses fegyverfejlesztésben.
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Az első, szabad szemmel is látható időkristályok fényben „pszichedelikus tigriscsíkokként” villannak fel.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.