Mint az ismeretes, a Nyugat a történelem legszigorúbb szankcióit vetette ki Oroszországra, miután az lerohanta Ukrajnát – mindez nagyjából olyan drasztikus változásokat hoz Oroszország gazdasáságában és iparában, mint annak idején a Szovjetunió összeomlása – írja a Reuters. Az egyik ilyen hatás pedig, hogy az orosz utasszállító flotta zömét adó Boeing és Airbus gépekhez sem érkezik többé pótalkatrész, így az oroszok kénytelen valahogy házilag megoldani a dolgot.
Az ezzel kapcsolatos helyzet Szergej Csemezov, a Rostec Corporation, egy állami tulajdonban lévő védelmi konglomerátum vezigazgatója szerint azonban inkább lehetőséget rejt magában. Csemezov egyébként Vlagyimir Putyin jó barátja, kapcsolatuk még a nyolcvanas évekre vezethető vissza, amikor mindketten Kelet-Németországban állomásoztak. Mivel a Rostec nem számít arra, hogy a közeljövőben enyhítenék a szankciókat, ezért a mostani, kemény forgatókönyv szerint készülnek fel. Eszerint az orosz légiipar nyugati segítség nélkül, saját gyártású alkatrészekkel tervez megépíteni 1000 utasszállítót 2030-ig. Ezzel pedig sikerülne megszüntetni azt, hogy Oroszország a Boeingtól és az Airbustól függjön.
A légiközlekedési szektor posztszovjet időszakában az utasforgalom 95 százalékát külföldi, főként Boeing és Airbus repülőgépek elégítik ki, de a szankciók azt jelentik, hogy nem érkezik ezekhez többé pótalkatrész. Jelenleg a légitársaságok, köztük az állami Aeroflot, lényegében a már meglévő flottát kannibalizálja, vagyis a saját gépeiket szerelik szét alkatrészekért. Csemezov azonban ebben a nem túl rózsás helyzetben tehát lehetőséget lát, és ahogy azt a Rostec a Reutersnek írt válaszban írta:
„A külföldi gépek kihullanak a flottánkból. Úgy gondoljuk, hogy ez a folyamat visszafordíthatatlan, és a Boeing meg az Airbus soha többé nem fog Oroszországba szállítani.”
Mint arról tehát szó volt, a Szovjetunió összeomlása után az orosz légitársaságok jellemzően Boeing és Airbus gépekkel töltötték fel a flottáikat, ezek pótlása tehát nem lesz egyszerű mutatvány. A Reutersnek nyilatkozó nyugati szakértő szerint pedig a cél, tehát a 2030-ig legyártott, teljesen hazai 1000 utasszállító megvalósulása pedig lényegében lehetetlenség. Ennek oka, hogy az orosz légiipar 2021-ben a szükséges technológiák és alkatrészek felét külföldről szerezte be, és még ekkor sem (tehát amikor a nyugati félvezetők és egyéb szükséges elemek mind rendelkezésre álltak) voltak képesek pár utasszállítónál többet legyártani. 2030-ig hét év van hátra, és hogy érzékeltessük a vállalás mértékét: a teljes Szovjetunió fennállása alatt készült az egész szovjet birodalomban (tehát nem csak Oroszországban) összesen 2000 nagyobb utasszállító gép. Most pedig Oroszország önmaga gyártana hét év alatt 1000-et tehát.
Ami jelenleg égető probléma, az az alkatrész hiány, így a Rostec első lépésként ezt próbálja pótolni vagy más partnerektől, vagy pedig orosz gyártásból.