Vitorlázó repülőgépek szállhatnak a Mars egén

2022 / 07 / 03 / Bobák Zsófia
Vitorlázó repülőgépek szállhatnak a Mars egén
A repülőgépek napokig is a levegőben maradhatnak egyhuzamban és olyan sziklás, kietlen helyeit látogathatják meg a vörös bolygónak, ahova eddig egy marsjáró sem jutott még el.

A Mars ege hamarosan ember alkotta járművekkel népesülhet be: az Arizona Egyetem és a NASA Ames Kutatóközpont közös programjában olyan repülőgépeket fejlesztenek, amelyek a Mars rejtett régiónak felfedezésében segíthetnek, ahol korábban még nem járt egy marsjáró vagy marsi helikopter sem. Jelenleg az Ingenuity helikopter az egyetlen repülő eszköz a bolygón, aminek használatával bizonyították a NASA mérnökei, hogy lehetséges a Mars ritka légkörében légi járművet reptetni, de a legújabb tervek szerint nem csak egy, magányosan repülő eszközt, hanem repülőgépek egész raját küldenék felfedező útra.

A tervek nem akármilyen repülőgépekre épülnek - a Marson vitorlázó repülőgépeket vetnének be, amelyek nagy előnye, hogy nem rendelkeznek meghajtórendszerrel, csak a szél erejét aknázzák ki a haladás során. Motor hiányában kevesebb az esély a meghibásodásra, emellett kisebb az eszköz súlya, ami nem másodlagos szempont, ha sokmillió kilométerre kell eljuttatni a szállítmányt, valamint az egyszerűbb összeszerelés után lényegesen könnyebb kicsomagolni is őket, amikor megérkeztek a távoli rendeltetési helyükre.

Ezt a procedúrát a mérnökök cubesatok, vagyis egészen kicsi műholdak segítségével képzelik el: a bolygó légkörébe lépve, bizonyos magasságban a cubesatok kiengednék magukból szállítmányukat, a repülőket, amelyek ezután automatikusan kihajtogatnák magukat (esetleg felfújódnának), majd a szelekre hagyatkozva siklanának tovább.

A vitorlázók akár napokig is a levegőben maradnának, kihasználva a különböző magasságban, különböző sebességgel fújó szelek erejét - egyik áramlatról a másikra szállva olyan magasságba juthatnának el, amelyet a 12 méter magasságba emelkedő Ingenuity nem ér el és egészen távoli helyeit is meglátogathatnák a Marsnak. A vitorlázók által alkalmazott repülési módszert dinamikus vitorlázásnak hívják és többek között a hosszú, akár többezer kilométeres útra induló albatroszok vagy az Atlanti vészmadarak is ezt a technikát alkalmazzák a levegőben maradáshoz. Ennek során a madarak egyfajta fél-dugóhúzó alakzatban, nem egyenes irányban, hanem enyhe kitérőket téve haladnak, a nagyobb magasságokban gyorsabban fújó szelet "elkapva", majd fokozatosan lejjebb ereszkedve, ezután újra gyorsabb szél hátára feküdve folyamatosan változtatják a pozíciójukat, ahogyan azt az IEEE Spectrum videója is illusztrálja (az első perc utáni részben).

Ezzel a módszerrel a madarak "ingyen", jóformán saját energiabefektetés nélkül utaznak, és ugyanígy a leendő marsvitorlázók is napelemek vagy más energiaforrások nélkül tehetnék meg útjukat. A Jezero-kráter szeleiről gyűjtött adatok elemzésével a mérnökök arra jutottak, hogy az egy kilométeres magasságig fújó éjjeli szelek például lehetőséget adnak erre a fajta meghajtásra. A járművek tervezett szárnyfesztávolsága 3,5 méter és az első prototípusokat már tesztelték egy ballonhoz csatolva földi helyszíneken, a nyár folyamán pedig egyre nagyobb magasságokban próbálják ki, hogyan működik a jármű repülés közben. Később, a Marsra jutva, az eddig a roverek és keringő egységek kamerái és érzékelői elől rejtett helyeket, sziklás, nehezen elérhető terepeket is felfedezhetnek a járművek, majd a felszínre ereszkedve meteorológia adatok gyűjtésével segíthetik a Mars feltérképezésének munkáját.

(Fotó: Emily Dieckman/College of Engineering, Getty Images/Mark Garlick/Science Photo Library)

Az első helikopter a Marson extra hosszú út során mutatta be, milyen a bolygón repülni Az Ingenuity huszonkilencedik útjára készül, pedig eredetileg csak harminc marsi napra tervezték a működését.


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.