s

Víz alatt rögzített hangok az eltűnt, maláj, MH370 járat nyomára vezethetnek végre

2024 / 05 / 21 / Felkai Ádám
Víz alatt rögzített hangok az eltűnt, maláj, MH370 járat nyomára vezethetnek végre
A maláj MH370 eltűnése igazi rejtély, és bár több módszerrel próbálták megtalálni a roncsokat, eddig ezek az erőfeszítések kevés sikerrel jártak – ez változhat meg most talán a hidrfonoknak köszönhetően.

A hidrofon piezoelektromos kristályokat használ, amelyek a víz alatti hanghullámok által keltett nyomásváltozásokat elektromos jelekké alakítják át. Ezeket az elektromos jeleket aztán továbbítják és elemzik. Magyarán hasonlóan működik, mint a mikrofon, amely a levegőben terjedő hanghullámokat érzékeli, de a hidrofon speciálisan a víz alatti környezetre lett tervezve.

A Cardiffi Egyetem kutatása alapján pedig a hidrofonok által rögzített víz alatti jelek kulcsfontosságúak lehetnek az óceánba zuhant repülőgépek, mint amilyen például az MH370, helyének a meghatározásában – számol be róla a sajtóközlemény. A tanulmány, amelyet a Scientific Reports publikált egy évtizeddel tehát az MH370 eltűnését követően, több mint 100 órányi hidrofon adatot elemzett tíz történelmi repülőgép-balesetből és egy tengeralattjáró eltűnéséből.

A repülőgép-balesetekből származó heves óceáni becsapódások jellegzetes akusztikus jeleket generálnak, amelyek nagy távolságokat tesznek meg a víz alatt, és amelyeket a tengerfenéken lévő hidrofonok észlelnek. A hidrofonokat ugyanis általában a tengerfenéken vagy különböző mélységekben helyezik el, hogy a lehető legjobb minőségű hangfelvételeket biztosítsák. Egyes hidrofonok hajókra vagy bójákra is felszerelhetők, és ezek felhasználása jellemzően a tengeri kutatástól a környezetvédelmen át a hadászati célokig terjed.

Dr. Usama Kadri, a Cardiffi Egyetem Matematikai Iskolájának kutatója úgy nyilatkozott, hogy a korábbi repülőgép-balesetekből származó nyomásjeleket még 3000 km-nél távolabb is észlelték a hidrofonok. A tanulmány szerint tehát igencsak szükséges ezen jelek további elemzése, hogy jobban megértsük, a jelgenerálás szempontjából milyen következményekkel járhatott az MH370 eltűnése a 7. ív közelében, ahol a gép utolsó kommunikációjára az INMARSAT-tal sor került.

A kutatók a fentiek alapján azt javasolják a hatóságoknak, hogy végezzenek ellenőrzött kísérleteket, például robbanásokat a 7. ív mentén, hogy szimulálják az MH370 becsapódásához hasonló energiaszinteket. Ezeknek a kísérleteknek a nyomon követése nyomra vezethet az eltűnt repülőgép helyzetével kapcsolatban, sőt segíthet a hidroakusztikus technológia finomításában is a jövőbeli repülőgép-balesetek kivizsgálásához. Dr. Kadri arra is rámutatott, hogy hasonló technikákat alkalmaztak az ARA San Juan tengeralattjáró 2017-es felkutatása során – amikor is ez a módszer nem csak megvalósítható volt, de hatékonynak is bizonyult.

Az MH370 2014. március 8-án tűnt el, miközben Kuala Lumpurból Pekingbe tartott, 239 utassal és legénységgel a fedélzetén. A nagyszabású nemzetközi keresési munkálatok ellenére a gép sorsa még mindig ismeretlen. A mostani kutatás az Indiai-óceán déli részéből, a 7. ív környékéről és a Thai-öbölből származó hidrofonadatokra összpontosított, amelyek tehát lefedik a repülő utolsó ismert helyzetét.

Dr. Kadri megjegyezte, hogy az MH370 eltűnése inspirálta ezt a kutatást, amelynek célja az óceáni repülőgép-balesetek észlelhetőségének javítása, valamint a kutatási és mentési műveletek hatékonyságának növelése a hidroakusztikus technológia segítségével. Bár sajnos konkrétan nem azonosítottak olyan meggyőző jeleket, amelyek indokolnák a kutatási műveletek újraindítását a maláj gép után, a tanulmány ajánlásainak követése tisztázhatja a megfigyelt jelek relevanciáját, és talán meghatározhatja az MH370 helyét is. Ez a módszer ugyanis jelentősen szűkítheti a keresési területet.

(Kép: a CTBTO hidroakusztikus állomásainak, a H11N és H11S helyei (fehér háromszögek); három repülőgép becsapódási helyei (sárgával jelölve): F-35a, Transair Flight 810 és Asiana Flight 991; valamint a hidroakusztikus állomásokhoz viszonyított távolságok és irányok (bíbor színnel). A ciánkék csillag az M 4.8–9 km S Yōkaichiba, Japán földrengés helyét mutatja 2014-03-07 18:34:20 (UTC) 35.611o N 140.552o E 23.9 km mélységben. Forrás: Scientific Reports (2024). DOI: 10.1038/s41598-024-60529-1)


Gombnyomásra rádióműsort csinál egy tankönyvből a Google NotebookLM programja
Gombnyomásra rádióműsort csinál egy tankönyvből a Google NotebookLM programja
Leesett az állunk, amikor meghallgattuk a cég talán leghasznosabb mesterséges intelligenciáját.
Nincs menekvés a robotkutyák elől, a víz alatt is szembejöhet egy
Nincs menekvés a robotkutyák elől, a víz alatt is szembejöhet egy
Milyen érzés lehet, ha egy medence mélyén egy robotkutya sétál velünk szemben? Egy, talán kevésbé ismert lengyel robotgyártó víz alá küldte egyik fejlett modelljét, hogy kiderüljön.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.