Magyarországon landolt a jövő repülő járműve

2025 / 09 / 18 / Csordás Gábor
Magyarországon landolt a jövő repülő járműve
Új autómárka érkezett Magyarországra, ami önmagában is hírnek számítana, de a kínai Xpeng a hazai premierre nemcsak a 800 voltos rendszerre épülő elektromos autóit hozta el, hanem a jövő városi közlekedésének egyik megoldását, egy eVTOL járművet is.

A szemünk előtt formálódik a globális autópiac átalakulása, egyre több ambiciózus márka jelenik meg, amelyek friss szemlélettel és az innovációt középpontba helyezve törnek be a hagyományos gyártók felségterületére. Ennek az egyik legígéretesebb képviselője a 2014-ben alapított Xpeng, amely idén ősztől Magyarországon is forgalmazza a járműveit.

A jövő légi járműve

Mielőtt rátérnénk a levegőbe emelkedő szenzációra, érdemes egy pillantást vetni a földön guruló újdonságokra is, hiszen első körben ezekkel találkozhatunk majd a márka budapesti pop-up store-jában. Az Xpeng két elektromos crossoverrel, a G6-tal és a G9-cel kezdi meg a hazai hódítást, és mind a két modell 800 voltos elektromos rendszerre épül, ezért ultragyors töltésre képes, akár 12 perc alatt elérheti a 80 százalékos töltöttséget, a fedélzeti rendszereit és a vezetéstámogató asszisztenseket pedig a mesterséges intelligencia vezéreli.

A budapesti premier sztárja azonban kétségkívül az Xpeng repülő járművek fejlesztésére szakosodott leányvállalata, az AeroHT által tervezett X2 volt. A futurisztikus, csepp alakú kapszula egy eVTOL, azaz elektromos hajtású, függőleges fel- és leszállásra képes légi jármű. Lényegében egy kétüléses, teljesen elektromos multikopter, amelyet rövid távú légi közlekedésre terveztek, a jövő nagyvárosai zsúfoltságának enyhítésére. Az X2 pedig nem csupán egy látványos koncepció, hanem egy működő prototípus, amely már több tesztrepülést is végrehajtott, például Dubajban.

Ami a gépházban van

Hogyan működik az Xpeng légi járműve? Nyolc elektromos motor hajt nyolc rotort, amelyek négy karon, egymás felett forgó koaxiális elrendezésben helyezkednek el – ez a felépítés a drónok világából ismerős, és kulcsfontosságú a stabilitás és biztonság szempontjából. A szénszálas és kompozit anyagból készült jármű maximális sebessége 130 km/óra, a repülési ideje 25-35 perc, ami ideálissá teszi a városon belüli utazásokra. A kétüléses, félig nyitott jármű maximális felszállótömege 560 kilogramm.

Amitől végképp futurisztikus lesz az X2: képes teljesen autonóm repülésre előre megtervezett útvonalon.

A kezelőfelülete végletesen leegyszerűsített, a tervek szerint egyetlen gombnyomással lehet majd elindítani a fel- és leszállási manővert, de természetesen manuális irányításra is van lehetőség. A biztonság érdekében többszintű redundanciát építettek a rendszerbe, a nyolcmotoros kialakítás pedig azt garantálja, hogy egy vagy akár több motor meghibásodása esetén is a jármű biztonságosan képes a levegőben maradni, és le tud szállni.

Ezen felül az X2-t felszerelték egy ballisztikus ejtőernyőrendszerrel is. Vészhelyzet esetén ez a rendszer egy apró robbanótöltettel másodpercek alatt kilövi és kinyitja a teljes járművet megtartó ejtőernyőt, lehetővé téve a biztonságos földet érést még a legkritikusabb helyzetekben is. Az autonóm navigációt szenzorok (kamerák, radarok) sokasága segíti, amelyek folyamatosan pásztázzák a környezetet, elkerülve az akadályokat.

Mikor láthatunk ilyet az égen?

Az X2 ebben a formájában még nem egy sorozatgyártott termék, hanem egy technológiai demonstrátor, amely a cég képességeit és vízióját hivatott bemutatni. A városi légiközlekedés elterjedésének legnagyobb akadálya ugyanis ma már nem elsősorban technológiai, hanem jogi és szabályozási jellegű. A járművek engedélyeztetése, a légtérhasználat és a „vertiportok”, azaz a fel- és leszállóhelyek kiépítése mind komplex feladat.

Az Xpeng közben már a következő generációs modellen dolgozik, amely egy moduláris, egyszerre közúti közlekedésre és repülésre is alkalmas jármű lesz. A tervek szerint ez egy hatkerekű szárazföldi járműből és egy leválasztható, az X2-höz hasonló repülő modulból áll majd. A cég már megkezdte a sorozatgyártáshoz szükséges gyárépítést Kínában, és a merész tervek szerint az előrendelések akár már jövőre megkezdődhetnek.

Az Xpeng magyarországi bemutatkozása túlmutat egy új autómárka érkezésén, és az X2 egyértelmű üzenet, hogy a cég a mobilitás jövőjét nemcsak a földön, hanem a levegőben is elképzeli. Bár az égen cirkáló repülő autók kora még nem jött el, az X2 működő prototípusával az Xpeng egy lépéssel közelebb hozta azt a valósághoz.

Ez is érdekelhet:

A valódi repülő autó elődje megtette első nyilvános útját a levegőben Az Xpeng AeroHT ötödik generációs X2 járműve a levegőbe emelkedett Dubajban, a hatodik generációs repülő autó már a vásárlókhoz is eljut és képes lesz a talajon való közlekedés és repülés közti váltásra.

Kínában egy furcsa légijármű-koncepció kelt életre Tesztelik repülő autót, aki valójában nem repül. Vagy mégis?


Bevetésre kész: a kínai nukleáris végítélet-rakéta bárhová eljut a világon
Bevetésre kész: a kínai nukleáris végítélet-rakéta bárhová eljut a világon
Pekingben bemutatták a DF–5C-t, egy új, folyékony hajtóanyagú interkontinentális rakétát, amely állítólag állandó készültségben tartható és a világ bármely pontját eléri, akár tíz külön célra irányítható fejjel.
Konkrét idegmérgeket eregetnek az utasszállító gépek a kabinba
Konkrét idegmérgeket eregetnek az utasszállító gépek a kabinba
A kereskedelmi járatokon egyre gyakoribbak a füstesemények, amikor mérgező gázok juthatnak a kabinba. Mi ez, miért történik, és ki mit lép ellene?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.