A Las Vegas-i CES elektronikai kiállítás mindig is híres volt arról, hogy a nagy technológiai cégek itt mutatják be a legextravagánsabb, leginnovatívabb fejlesztéseiket. Az utóbbi években az autógyártók is egyre inkább megtalálták maguknak a kiállítást, így lehetett rá számítani, hogy az idei, hivatalosan január 7-én kezdődő CES egyik kiemelt témája az önvezető autók lesznek. Bár a Waymo például távol maradt az idei eseménytől, azért így sem lehetett okunk panaszra, hiszen a rendezvény indulása előtt lehetőségünk volt rá, hogy beüljünk a Yandex egyik önvezető Toyota Priusába, és menjünk vele egy kört Las Vegas forgalmas útjain.
A Magyarországon talán kevésbé ismert cég nagyjából az orosz Google és Uber egyszemélyben, akik a Google-höz hasonlóan internetes keresőként indultak (Oroszországban a mai napig ők a piacvezetők), mára viszont az autó- és utazásmegosztó szolgáltatástól kezdve a zenestreamingen keresztül az Alice névre keresztelt személyi asszisztensig gyakorlatilag minden olyasmiben benne vannak, amiben egy technológiai vállalat érdekelt lehet.
Bár az önvezető autók fejlesztésébe viszonylag későn vágtak bele, 2017 óta olyan ütemben sikerült fejlődniük, hogy a tavalyi év végére a Yandex önvezető autói több mint egymillió mérföldet vezettek le olyan városokban, mint Moszkva, Los Angeles vagy Tel Aviv. Ezt tudva a demó előtt a legnagyobb félelmem nem is az volt, hogy balesetet szenvedünk, inkább attól tartottam, hogy a robotsofőr töketlen vagy béna lesz, mondjuk túl lassan vezet vagy telibe tapossa a féket minden lámpánál.
A Yandex viszont nagyon is bízik a saját technológiájában, amit Vegasban azzal demonstráltak, hogy senki nem ült a kormány mögött, így sokkal intenzívebben csapódik le az emberben az a megdöbbentő tény, hogy egy olyan autóban ül, ami önmagát vezeti. A Hard Rock Hotel parkolóházából kigurulva tényleg eléggé furcsa érzés volt, hogy a Prius magától kikanyarodik a Strip felé vezető E Harmon Avenue-ra, de ennél is furcsább volt, hogy mennyire gyorsan hozzá lehet szokni, hogy senki nem ül a volánnál.
Merthogy a szenzorokkal, kamerákkal és több Lidarral felszerelt kocsi pontosan úgy vezet, mint egy valódi sofőr, és hogy nem ember vezeti az autót, legfeljebb abból lehetett érzékelni, amikor a többsávos úton kanyarodás közben finoman elvette a gázt, hogy beengedje a rámenősebben közeledő emberi sofőrt. Ezt leszámítva viszont a robotsofőr nem finomkodik, határozottan és dinamikusan vezet, felveszi a forgalom tempóját, és nem ijed meg a többi autótól. Ha Uber sofőr lenne, minden bizonnyal az ötcsillagosok közé tartozna, a különbség csak annyi, hogy nem kér borravalót a fuvarért. Erre egyelőre nem is lenne lehetőség, hiszen ahogy a Yandex szóvivője az utazás közben elmondta, a hiányos szabályozás miatt egyelőre ha akarnának, sem kérhetnének pénzt a fuvarért. Szerinte jelenleg ez az egyetlen akadálya annak, hogy az önvezető autók még nem terjedtek el szélesebb körben, a Yandex technológiája ugyanis 100%-osan készen áll rá, hogy elindítsák a saját taxiszolgáltatásukat.
Arra a kérdésre, hogy mennyibe fog ez kerülni mondjuk az Uberhez vagy a Lyfthez képest, nem kaptam egyértelmű választ, de annyit azért elmondtak, hogy várhatóan nem lesz nagy különbség. Az önvezető technológia persze megdobja az autó árát, de a Yandex a jövőben ezt is mérsékelni tudja majd az éppen most kifejlesztett saját Lidar rendszerével, ami az önvezető technológia legdrágább összetevője. Emellett a cég a Hyundaijal is együttműködik, így a Priusokat hamarosan Hyundai Sonatakra fogják cserélni.
Miközben ezekről beszélgettünk, az önvezető autó rendkívüli magabiztossággal navigált a hatsávos utakon, nem ritkán egészen összetett forgalmi szituációkat oldva meg, mint például a nagy ívben balra kanyarodás egyenrangú kereszteződésben. Természetesen számos olyan helyzet létezik, ami a tesztvezetés alatt nem jött elő, így például nem derült ki, hogyan regál az autó, ha egy gyalogos kilép elé egy autó mögül vagy egy biciklis ráhúzza a kormányt, de a látottak alapján nehéz elképzelni, hogy hasonló helyzet gondot okozhatna a Yandex kocsijának.
Az utasfülkében elhelyezett két tableten amúgy folyamatosan figyelemmel követhetjük, hogy mit lát az autó, de ez inkább csak az utasoknak szóló érdekesség, hiszen a gépi látás ennél valójában jóval kiterjedtebb, az autó a közelben levő összes objektumot folyamatosan monitorozza és beazonosítja. Ennek köszönhető az is, hogy a Yandex autójának nincs szüksége különleges technológiai újításokra vagy infrastruktúrafejlesztésre, mint az 5G vagy a táblákba épített szenzorok, pusztán gépi látás alapján is képes értelmezni mind a közlekedési lámpákat, mind a felfestéseket, mind pedig a forgalom többi résztvevőjének mozgását.
Hogy az önvezető technológia mennyire fejlett, arra a legjobb példa, hogy a cikkel kapcsolatban a legnagyobb problémát az okozta, hogy mit lehet egyáltalán mondani egy ilyen tesztvezetésről. Mert hát mit lehet arról írni, hogy az ember beült egy taxiba, és minden rendben volt? A robotautók fejlesztői ennél garantáltan nagyobb kihívásokkal is szembe fognak nézni a közeljövőben, elég csak abba belegondolni, hogy miközben szinte mindegyik, a technológiában érdekelt cég valamilyen taxiszolgáltatásban gondolkodik, a taxisok híresen rosszul viselik, ha valaki vagy valami a munkájukat veszélyezteti.
Ez idővel egész biztosan feszültségeket fog eredményezni, mert a robotautók már itt vannak, és nehéz elképzelni, hogy bármi az útjukba állhat.
(Fotó: Rakéta.hu, Yandex)