Két hónap után lezuhant az Airbus rekordot döntő pszeudo-műholdja

2022 / 08 / 26 / Bobák Zsófia
Két hónap után lezuhant az Airbus rekordot döntő pszeudo-műholdja
A Zephyr 8 pilóta nélküli repülőgép 64 napot töltött egyhuzamban a levegőben, majd váratlanul véget ért az útja.

A Zephyr dróncsalád első tagját 2003-ban építette meg a brit QinetiQ cég, azzal a céllal, hogy létrehozzanak egy költséghatékonyan alkalmazható és hosszú távú missziókra is megfelelő eszközt, ami a levegőből végezhet megfigyelési és felderítési munkákat a hadsereg számára. Az UAS (unmanned aircraft system, pilóta nélküli légi jármű) első prototípusának megjelenése óta számos verzió készült, amelyek egyre nagyobbak és egyre hosszabb ideig tartó repülésre képesek, de a már a kezdeti időkben is sikerült rekordot dönteni a gépekkel: 2010-ben például a 22,5 méter szárnyfesztávolságú és 50 kilogrammos Zephyrrel a Northrop Grumman RQ-4 Global Hawkjának korábbi csúcsteljesítményét szárnyalták túl több mint 14 napos repüléssel.

A jelenlegi Zephyr drónokat már nem a brit cég, hanem az Airbus gyártja és a gépek immár sokkal hosszabb ideig képesek a levegőben maradni: a legutóbbi verzió, a Zephyr 8 (vagy más néven Zephyr S) 64 napig repült egyfolytában, miközben eljutott Dél-Amerikába is. Ahogy arról korábban beszámoltunk, a drón június 15-én indult az amerikai hadsereg yumai teszthelyszínéről, majd miután körülbelül 18 000 méteres magasságig emelkedett, a Mexikói-öböl és Dél-Amerika felé vette az útját. Az Egyesült Államok Hadseregének beszámolója szerint a gép számára a mostani teszt sok szempontból jelentett mérföldkövet: ez volt az első alkalom, hogy:

  • víz fölött repült
  • nemzetközi légtérbe lépett
  • az Egyesült Államok területén kívül eső régióban gyűjtött és közvetített adatokat
  • és hét napon át műholdas rendszer segítségével kommunikált

Az út hossza is rekordot jelent, mivel a drón összesen 64 napig repült egyhuzamban, miközben a napelemei biztosították számára az energiát.

A repülőgép útja azonban több mint két hónap után váratlanul véget ért,

mikor augusztus 18-án, csendes-óceáni idő szerint este kilenc órakor a yumai teszthelyszín felett (feltehetően) lezuhant - a Hadsereg szűkszavú hivatalos közleménye szerint a program véget ért, de egyelőre nem részletezték, hogy pontosan mi történt és mi vezetett a teszt hirtelen befejezéséhez. Az eset még kivizsgálás alatt áll - írja a Hadsereg, de annyit elárultak, hogy sem a személyzetnek, sem más repülőgépnek nem esett baja az incidens közben.

A drón összesen 30 000 tengeri mérföldet, vagyis több mint 55 ezer kilométert tett meg és bizonyította, hogy a napelemes pszeudo-műhold egészen hosszú távon is alkalmazható, így megvalósítható vele az a cél, amire eredetileg tervezték: hogy különféle berendezésekkel ellátva nagy felbontású képeket, videókat, adatokat gyűjtsön és 4G/5G kommunikációs lehetőséget biztosítson a világ bármely pontján.

(Fotó: Airbus)

Több mint egy hónapja repül folyamatosan az Airbus napelemes drónja A képességei miatt sokszor csak "pszeudo-műholdnak" nevezett Zephyr S ezzel messze a leghosszabb ideig egyhuzamban repülő ember nélküli repülőgép lett, amely a saját korábbi rekordját döntötte meg.


Ilyen lesz a Kia új elektromos járműve
Ilyen lesz a Kia új elektromos járműve
A PV5 első verzióját már tesztelik, várhatóan 2025-ben jelenik meg.
Az elektromos autók nem csak elvesznek, hanem adnak is energiát, ha kell
Az elektromos autók nem csak elvesznek, hanem adnak is energiát, ha kell
Elektromos autók táplálták energiával az ausztrál villamosenergia-hálózatot egy áramszünet alatt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.