Sandra Bour Schaeffer, az európai repülőgép-gyártó cég termékfejlesztési vezetője a Bloomberg újságírójának beszélt az Airbus első közepes hatótávolságú, száz férőhelyes környezetbarát repülőgépéről, ami előreláthatólag 2030-ra elkészülhet. A változás időszerű, hiszen a légitársaságokat és repülőgyártó cégeket egyre több támadás éri környezetszennyező tevékenységük miatt, a nyugati országokban ráadásul már sokan emiatt az utazás más formáját választják.
2019. júniusában az Airbus, a Boeing és több ismert légitársaság is ígéretet tett, hogy 2050-ig az iparág nettó szén-dioxid kibocsátását a felére csökkentik 2005-ös kibocsátásukhoz képest.
"Jelenleg nincs konkrét megoldásunk céljaink 2050-es teljesítéséig, ellenben számos fejlesztési lehetőség rendelkezésünkre áll, amit ha megfelelően variálunk, sikeresek lehetünk." - mondja Schaeffer.
A kivitelezés repülőgép típusonként és méretenként változhat: míg a kisebb, regionális járatokon már 2030-ban megjelenhetnek a zéró károsanyag-kibocsátású gépek, addig a nagyobb, hosszabb hatótávolságúaknál egyszerre több technológiát kell felvonultatni. A légitársaságok jelenleg is alkalmaznak bioüzemanyagokat, amit a hagyományos hajtóanyaghoz kevernek, ám ez költséges és bizonytalan hatékonyságú. Pedig a fenntarthatóságnál sokat számít, hogy hogyan és miből készítenek adalékanyagot. Bár a mostani fejlesztések a hibrid és az elektromos meghajtás irányába tartanak, a kereskedelmi forgalomba állításukig még hosszú út vezet.
A technológia kezdetlegessége ellenére is születtek már sikerek a kisebb repülők esetében. Például a Zunum Aero, (a Boeing és a Jetblue Airways támogatásával) 2022-re piacra dobhatja az első elektromos-hibrid gépét, a Magnix Technologies százszázalékosan elektromos hajtóművön dolgozik, míg az Eviation izraeli startup egy kilencszemélyes elektromos repülővel rukkolt elő.
(Fotó: Pixabay)