Októberben, egy héttel az amerikai elnökválasztások előtt azért kellett megjelennie a Szenátusban Zuckerbergnek, Jack Dorsey-nak, a Twitter vezérigazgatójának, és Sundar Pichainak, a Google vezetőjének, hogy arról beszéljenek, hogy hogyan moderálják a szolgáltatásaikon megjelenő tartalmakat. Többször felmerült ugyanis, a demokratáktól és a republikánusoktól egyaránt, hogy elvennék a webes platformoktól azt a törvényt, amely nem őket teszi felelőssé a náluk megjelenő felhasználói tartalmakért. A Gizmodo híre szerint Mark Zuckerberg a meghallgatáson azt állította, hogy az oldalán már egyáltalán nem ajánlanak politikai csoportokat a felhasználóknak, hogy ezzel is csökkentsék a feszültséget a Facebookon. A The Markup nevű újságíró szervezet ezzel szemben arra jutott, hogy nem tartották a szavukat, sőt: decemberben a száz legtöbbet ajánlott csoportból tizenkettő politikai témákkal foglalkozott.
Ez különösen annak fényében aggasztó, hogy voltak oldalak, amelyeken már ekkor arra biztatták a tagokat, hogy "ostromolják meg a Capitoliumot".
A Facebook vezérigazgatója az előző negyedéves pénzügyi eredményeik ismertetése közben megismételte, hogy dolgoznak azon, hogy kevesebb legyen a politikai tartalom az oldalon. "Az egyik legtöbbet hallott visszajelzés a közösségünktől az, hogy az emberek nem akarják, hogy a politika és a konfliktusok határozzák meg a platformjainkat" - mondta Zuckerberg. Egy ilyen döntésnek komoly következményei lehetnek: a The Wall Street Journal tavaly májusban kiderítette, hogy a cégnél legalább 2018 óta tudják egy belső kutatásból, hogy az algoritmusaik "kihasználják az emberi agy vonzalmát a megosztottsághoz", és ha nem változtatnak azokon, akkor "egyre megosztóbb tartalmakkal fognak találkozni a felhasználók, hogy egyre több figyelmet fordítsanak a platformra és egyre több időt töltsenek ott". Vagyis a kevesebb megosztottság könnyen lehet, hogy kevesebb aktív felhasználóhoz, vagyis kevesebb bevételhez vezet.
Mindezek ellenére a vezérigazgató szerdán azt mondta: nem csak arra figyelnek, hogy milyen csoportokat ajánlanak, hanem azon is ötletelnek, hogy hogyan fogunk kevesebb politikai tartalommal találkozni a hírfolyamainkban.
(Borítókép: Johannes Simon/Getty Images)