Egymillió eddig ismeretlen, új galaxist találtak háromszáz óra alatt

2020 / 12 / 06 / Justin Viktor
Egymillió eddig ismeretlen, új galaxist találtak háromszáz óra alatt
A tudósok szerint ráadásul még ezen kívül is több tízmillió, felfedezésre váró csillagváros lehet odakint. A dolog nagyságrendjének érzékeltetéséhez elegendő, ha arra gondolunk, hogy az ausztrál csillagászok a megfigyelhető univerzum 83 százalékát térképezték fel mindössze 300 óra alatt.

CSIRO

Az Ausztrál nemzeti tudományos ügynökség (CSIRO) nyilatkozatában "az univerzum Google térképének" minősítette az új égbolt-felmérést, ami egyben az ASKAP rádióteleszkóp-tömb tesztelésének befejezését jelenti. A hálózat a Nyugat-Ausztrália Outback nevű kietlen területén található és 36 antenna alkotja. Bár az ASKAP már 2012 óta kémleli az eget rádióadások után kutatva, (például gyors rádiókitöréseket keresve), a teleszkóp teljes antennarendszerét még soha nem használták fel egyetlen égbolt-felmérés keretein belül.

A teleszkóp lehetőségeinek teljes kihasználásával a kutatók nagyjából 3 millió galaxist térképeztek fel a déli égbolton, felfedezésükről pedig a Publications of the Astronomical Society of Australia folyóiratban számoltak be. Az igazán megdöbbentő az, hogy a megfigyelt galaxisok közül egymillió korábban teljesen ismeretlen volt a csillagászat számára. A felmérés sikerén felbuzdulva a CSIRO tudósai a jövőben a mély-űr további megfigyelését tervezik.

Radikálisan rövid feldolgozási idő

"Az ASKAP most először mutatta meg, hogy mire képes, minden eddiginél részletesebben és rekordsebességgel elkészítve el az univerzum térképét" - nyilatkozta David McConnell, a tanulmány vezető szerzője, a CSIRO csillagásza .

"Arra számítunk, hogy a jövőbeli felmérések során több tízmillió új galaxist találunk."

Az egész égbolton végzett felmérések hónapokat, sőt éveket szoktak igénybe venni, de a CSIRO ezen is változtat új, Rapid ASKAP Continuum Survey nevű módszerével, így csak néhány hétig tartott a megfigyelés. A rádióteleszkópok 36 tányérantennája hatalmas, panorámaképeket készített, a háttérben pedig szuperszámítógépek dedikált hálózata dolgozta fel az adatokat, nagyjából duplázva a megfigyelés idejét.

A végeredményként előállított térkép, az égbolt 83 százalékát lefedi, és összesen 903 egyedi kép kombinációja, melyek mindegyike 70 milliárd képpontot tartalmazott. A kereskedelmi forgalomban kapható legmagasabb felbontású kamerák képenként néhány száz millió képpontot képesek rögzíteni. A képek a CSIRO adatelérési portálján keresztül nyilvánosan hozzáférhetőek.

(Forrás: Livescience Kép: CSIRO)

Tegnap reggel lezuhant, összeomlott a 900 tonnás Arecibo rádióteleszkóp A 900 tonnás platform, a megmentésére tett, de valószínűleg megkésett erőfeszítések ellenére az alatta elhelyezkedő tányérantennára zuhant, és minden porrá tört.

Az eddigi legnagyobb rádióhullám-kitörést észlelték a csillagászok Mivel a neutroncsillagokról szóló hírek világában nincs olyan, hogy túl sok, itt a menetrendszerű heti felfedezés. Áprilisban a csillagászok rendkívül intenzív rádióhullám-kitörést észleltek az SGR 1935+2154 néven ismert galaktikus magnetárból.

Sikeres vadászat a nagy energiájú neutrínók titokzatos forrására A nagy energiájú neutrínók rendkívül titokzatos részecskék, és fogalmunk sincs, hogy honnan érkeznek közel fénysebességgel a detektorainkba. Egy izgalmas tudományos nyomozás eredményeképpen lehetséges, hogy fény derült a titokra.