2050-re a repülőgép-üzemanyagok 70 százalékának környezetbarátnak kell lennie Európában

2023 / 09 / 15 / Bodnár Barna
2050-re a repülőgép-üzemanyagok 70 százalékának környezetbarátnak kell lennie Európában
Új szabályt fogadott el az Európai Parlament, mely szerint 2025-re a repülőgép-üzemanyagok 2 százalékának, 2050-re pedig 70 százalékának környezetbarátnak kell lennie az EU tagállamaiban. Többek között a használt étolajból, vagy hidrogénből előállított üzemanyag is zöldnek számít.

Az új jogszabály szerint a "fenntartható repülőgép-üzemanyag" kifejezés magában foglalja a szintetikus üzemanyagokat, bizonyos mezőgazdasági vagy erdészeti maradékokból, algákból, biohulladékból, és a használt étolajból vagy állati zsírokból előállított bioüzemanyagokat is. A hulladékgázokból és műanyaghulladékból előállított, újrahasznosított repülőgép-üzemanyagok szintén "zöldnek" minősülnek. A Parlament kimondta azonban azt is, hogy a takarmány- és élelmiszernövényből, valamint a pálma- és szójaanyagokból előállított üzemanyagok nem minősülnek zöldnek, mivel nem felelnek meg a fenntarthatósági feltételeknek. Meghatározták továbbá, hogy a megújuló hidrogén a fenntartható üzemanyag-összetétel részeként szerepeljen a jogszabályban, mert ez a technológia fokozatosan hozzájárulhat a légi közlekedés szén-dioxid-mentesítéséhez.

A légiközlekedési ágazat szén-dioxid-mentesítésének előmozdítása és a nyilvánosság jobb tájékoztatása érdekében az európai parlamenti képviselők arról is döntöttek, hogy 2025-től a légi járatok környezetvédelmi teljesítményére uniós címke kerüljön bevezetésre. A légitársaságok olyan címkével tudják majd ellátni a járataikat, amelyen feltüntetik az egy utasra jutó várható szén-dioxid-kibocsátást és a kilométerenkénti várható CO2-hatékonyságot. Ez lehetővé teszi majd az utasok számára, hogy összehasonlítsák a különböző társaságok által ugyanazon az útvonalon üzemeltetett járatok karbonlábnyomát.

A ReFuelEU Aviation nevű kezdeményezés az EU "Irány az 55 százalék" intézkedéscsomagjának a része, amely célja, hogy 2030-ig legalább 55 százalékkal csökkentse az uniós szén-dioxid-kibocsátást. A szabályozás kötelezi a légitársaságokat arra is, hogy az EU repülőtereiről való indulás előtt a gépek biztonságos üzemeltetéséhez szükséges mennyiségre korlátozzák a repülőgép-üzemanyag felvételt.

A cél az egyenlő versenyfeltételek biztosítása, valamint a túlzott mennyiségű üzemanyagot szállító repülőgépek többletsúlyából eredő plusz emisszió elkerülése.

José Ramón Bauzá Díaz (Renew, ES), a Parlament előadója óriási lépésnek nevezte a jogszabályt a légi közlekedés szén-dioxid-mentesítésének irányába. Hozzátette, most van itt az ideje, hogy az uniós kormányok végrehajtsák az új szabályokat, és támogassák az iparágat, és biztosítsák a fenntartható légi járművek üzemanyagainak költséghatékony alkalmazását Európa-szerte, mert nincs vesztegetni való idő vesztegetni való idő. Egy összetett és versenyképes világban a ReFuelEU nagyszerű lehetőség arra, hogy az Európai Uniót globális vezető szerephez juttassa a repülőgép-üzemanyagok előállítása és felhasználása terén, mondta a képviselő.

A fenntartható üzemanyagokra vonatkozó új szabályokat 518 igen szavazattal, 97 nem szavazattal és nyolc tartózkodással fogadták el szerdán Strasbourgban. A Tanács jóváhagyását követően az új szabályokat 2024. január 1-jétől, egyes rendelkezéseket pedig 2025. január 1-jétől kell alkalmazni.

A Rakéta.hu az Európai Parlament meghívására és támogatásával vett részt az EP májusi plenáris ülésén.

(Borítókép: Getty Images/Tobias Titz)


Brazíliában már a cápákban is van kokain
Brazíliában már a cápákban is van kokain
Ez az első eset, hogy szabadon élő cápákban sikerült kimutatni a kokain maradványanyagait – súlyosbítja a helyzetet, hogy az összes vizsgált állatban megtalálták a kábítószer nyomait.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.