Az új jogszabály szerint a "fenntartható repülőgép-üzemanyag" kifejezés magában foglalja a szintetikus üzemanyagokat, bizonyos mezőgazdasági vagy erdészeti maradékokból, algákból, biohulladékból, és a használt étolajból vagy állati zsírokból előállított bioüzemanyagokat is. A hulladékgázokból és műanyaghulladékból előállított, újrahasznosított repülőgép-üzemanyagok szintén "zöldnek" minősülnek. A Parlament kimondta azonban azt is, hogy a takarmány- és élelmiszernövényből, valamint a pálma- és szójaanyagokból előállított üzemanyagok nem minősülnek zöldnek, mivel nem felelnek meg a fenntarthatósági feltételeknek. Meghatározták továbbá, hogy a megújuló hidrogén a fenntartható üzemanyag-összetétel részeként szerepeljen a jogszabályban, mert ez a technológia fokozatosan hozzájárulhat a légi közlekedés szén-dioxid-mentesítéséhez.
A légiközlekedési ágazat szén-dioxid-mentesítésének előmozdítása és a nyilvánosság jobb tájékoztatása érdekében az európai parlamenti képviselők arról is döntöttek, hogy 2025-től a légi járatok környezetvédelmi teljesítményére uniós címke kerüljön bevezetésre. A légitársaságok olyan címkével tudják majd ellátni a járataikat, amelyen feltüntetik az egy utasra jutó várható szén-dioxid-kibocsátást és a kilométerenkénti várható CO2-hatékonyságot. Ez lehetővé teszi majd az utasok számára, hogy összehasonlítsák a különböző társaságok által ugyanazon az útvonalon üzemeltetett járatok karbonlábnyomát.
A ReFuelEU Aviation nevű kezdeményezés az EU "Irány az 55 százalék" intézkedéscsomagjának a része, amely célja, hogy 2030-ig legalább 55 százalékkal csökkentse az uniós szén-dioxid-kibocsátást. A szabályozás kötelezi a légitársaságokat arra is, hogy az EU repülőtereiről való indulás előtt a gépek biztonságos üzemeltetéséhez szükséges mennyiségre korlátozzák a repülőgép-üzemanyag felvételt.
A cél az egyenlő versenyfeltételek biztosítása, valamint a túlzott mennyiségű üzemanyagot szállító repülőgépek többletsúlyából eredő plusz emisszió elkerülése.
José Ramón Bauzá Díaz (Renew, ES), a Parlament előadója óriási lépésnek nevezte a jogszabályt a légi közlekedés szén-dioxid-mentesítésének irányába. Hozzátette, most van itt az ideje, hogy az uniós kormányok végrehajtsák az új szabályokat, és támogassák az iparágat, és biztosítsák a fenntartható légi járművek üzemanyagainak költséghatékony alkalmazását Európa-szerte, mert nincs vesztegetni való idő vesztegetni való idő. Egy összetett és versenyképes világban a ReFuelEU nagyszerű lehetőség arra, hogy az Európai Uniót globális vezető szerephez juttassa a repülőgép-üzemanyagok előállítása és felhasználása terén, mondta a képviselő.
A fenntartható üzemanyagokra vonatkozó új szabályokat 518 igen szavazattal, 97 nem szavazattal és nyolc tartózkodással fogadták el szerdán Strasbourgban. A Tanács jóváhagyását követően az új szabályokat 2024. január 1-jétől, egyes rendelkezéseket pedig 2025. január 1-jétől kell alkalmazni.
A Rakéta.hu az Európai Parlament meghívására és támogatásával vett részt az EP májusi plenáris ülésén.
(Borítókép: Getty Images/Tobias Titz)