5G-vezérlésű darukat telepítenek az ukrán-magyar határ közelében
2021 / 02 / 25 / Perei Dóra
5G-vezérlésű darukat telepítenek az ukrán-magyar határ közelében
A magyarországi Fényeslitkére építik a legmodernebb technológiával felszerelt East-West Gate terminált, ahol világelsőként, 5G-technológiával, távolról irányítják majd a terminál automata, meglepően precíz mozdulatokra is képes óriásdaruit, melyeket az intermodális rakodási technológia piacvezetője, az osztrák Künz szállít. A négy daruval évente akár egymillió darab húszlábas konténer (TEU-egység) is kezelhető a vasúti nyomtávváltáson alapuló intermodális kombiterminálon, ami átadása után az európai kontinens legnagyobb kapacitású ilyen létesítménye lesz. Ugyancsak világszínvonalú lesz a terminálon kiépülő automata konténer és jármű nyomon követő rendszer, a belga Camco Technologies találmánya.

Az ukrán-magyar határ közelében, a magyarországi Fényeslitkén idén januárban kezdődött el az East-West Gate intermodális terminál építése, melynek átadását követően az Ázsiát Európával összekötő Új Selyemút egyik legnagyobb és legmodernebb technológiával felszerelt, meghatározó logisztikai állomása lesz.

A terminál páratlan daruit és emelőeszközeit az intermodális rakodási technológia piacvezető gyártója, az osztrák Künz szállítja. "A vasúti nyomtávváltáson alapuló kombiterminál és darui elsősorban a normál és a széles vasúti nyomtávon közlekedő szerelvények áruinak villámgyors átrakodásában játszanak majd kulcsszerepet, emellett a közúti félpótkocsikat – beleértve a nem daruzható szerelvényeket is – képesek átrakni a vasútra" -írja a Portfolio. A három csúcstechnológiás Künz intermodális daru (RMG), valamint a gyártó Freerider RTG konténeremelője

évente akár egymillió konténer kezelését biztosíthatja.

Az RMG daruk közül kettő rakodódaru lesz, egyoldalon, míg a harmadik, nagyobb eszköz kétoldalon használható konzolokkal készül. Az RTG konténeremelő a raktárterületet szolgálja ki. A finom mozdulatokra is képes daru telepakolt konténereket is villámgyorsan átmozgatja egyik helyről a másikba, méghozzá bármely irányba. A négy daru a létező összes típusú konténert fel tudja emelni és átrakodni, emellett közúti félpótkocsik és csereszekrények emelésére is bevethetőek lesznek. A négy Künz daru továbbá rendkívül magas szinten automatizált, azokat az intermodális szállítás történetében először 5G-technológia segítségével vezérlik majd a terminál irányítóközpontjából. Az East-West Gate lesz tehát a világ első, saját 5G-hálózatot használó kombiterminálja, amit 2021 év végéig helyeznek üzembe.

Valós időben lekövethető a rakomány pozíciója és állapota

Az EWG-n a beléptetés és a konténerek nyomon követése is csúcstechnológiás lesz: a tengeri és vasúti terminálok számára terminál-, kapu- és daruautomatizálási rendszereket fejlesztő Camco Technologies szállítja azt a rendszert, amely az összes vasúti kamion, félpótkocsi és konténer, valamint a vasúti szerelvényeken érkező rakomány útját folyamatos figyelemmel kíséri a terminálra való belépéstől a kilépésig. A rendszer nemcsak gyorsítja a be- és kiléptetést, az áruátrakást, hanem a terminálirányítást és a biztonságot is szolgálja.

A kapukhoz és a darukra szerelt speciális kamerák valós időben követik a konténerek útját, tűéles képet mutatnak azok állapotáról,

így azt is látják, hogy az adott rakomány sérülten érkezett-e – ezzel is segítve a panaszkezelést. Plusz a rendszer teljes összhangban működik majd a terminál saját irányítórendszerével, melynek köszönhetően az ügyfelek is valós időben láthatják a konténerek vagy járművek aktuális helyzetét. A terminál a tesztidőszakot követően 2022 első negyedévében már éles üzembe fogadja a vasúti és intermodális forgalmat.

További cikkek a témában:

Az 5G jóval többről szól, minthogy általa gyorsabb lesz a letöltés A járványhelyzetnek köszönhetően idén online platformon megrendezett Ericsson Magyarország K+F Innovációs Napokon rövid bepillantást nyerhettünk többek között abba, hogyan alakítja át a digitalizáció az ipart, a társadalmat, és hogyan teszik az 5G legújabb felhasználási lehetőségei még egyértelműbbé a mobilhálózatok szerepét ebben az átalakulásban.

A biocement vethet véget az építőipar hatalmas légszennyezésének? A cement is lehet környezetbarát, már csak az a kérdés, mikor kap zöld utat.

Átlátszó fa helyettesítheti az üveget az építőiparban Egy ideje folynak már a kísérletek egy átlátszó, fényáteresztő anyag létrehozására fából. Ha sikerülne ilyen feldolgozott faterméket létrehozni akkor akár ablaküveg helyett is gyárthatnának belőle nyílászárókat.

(Fotó: East-West Gate)


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.