Az ukrán-magyar határ közelében, a magyarországi Fényeslitkén idén januárban kezdődött el az East-West Gate intermodális terminál építése, melynek átadását követően az Ázsiát Európával összekötő Új Selyemút egyik legnagyobb és legmodernebb technológiával felszerelt, meghatározó logisztikai állomása lesz.
A terminál páratlan daruit és emelőeszközeit az intermodális rakodási technológia piacvezető gyártója, az osztrák Künz szállítja. "A vasúti nyomtávváltáson alapuló kombiterminál és darui elsősorban a normál és a széles vasúti nyomtávon közlekedő szerelvények áruinak villámgyors átrakodásában játszanak majd kulcsszerepet, emellett a közúti félpótkocsikat – beleértve a nem daruzható szerelvényeket is – képesek átrakni a vasútra" -írja a Portfolio. A három csúcstechnológiás Künz intermodális daru (RMG), valamint a gyártó Freerider RTG konténeremelője
évente akár egymillió konténer kezelését biztosíthatja.
Az RMG daruk közül kettő rakodódaru lesz, egyoldalon, míg a harmadik, nagyobb eszköz kétoldalon használható konzolokkal készül. Az RTG konténeremelő a raktárterületet szolgálja ki. A finom mozdulatokra is képes daru telepakolt konténereket is villámgyorsan átmozgatja egyik helyről a másikba, méghozzá bármely irányba. A négy daru a létező összes típusú konténert fel tudja emelni és átrakodni, emellett közúti félpótkocsik és csereszekrények emelésére is bevethetőek lesznek. A négy Künz daru továbbá rendkívül magas szinten automatizált, azokat az intermodális szállítás történetében először 5G-technológia segítségével vezérlik majd a terminál irányítóközpontjából. Az East-West Gate lesz tehát a világ első, saját 5G-hálózatot használó kombiterminálja, amit 2021 év végéig helyeznek üzembe.
Az EWG-n a beléptetés és a konténerek nyomon követése is csúcstechnológiás lesz: a tengeri és vasúti terminálok számára terminál-, kapu- és daruautomatizálási rendszereket fejlesztő Camco Technologies szállítja azt a rendszert, amely az összes vasúti kamion, félpótkocsi és konténer, valamint a vasúti szerelvényeken érkező rakomány útját folyamatos figyelemmel kíséri a terminálra való belépéstől a kilépésig. A rendszer nemcsak gyorsítja a be- és kiléptetést, az áruátrakást, hanem a terminálirányítást és a biztonságot is szolgálja.
A kapukhoz és a darukra szerelt speciális kamerák valós időben követik a konténerek útját, tűéles képet mutatnak azok állapotáról,
így azt is látják, hogy az adott rakomány sérülten érkezett-e – ezzel is segítve a panaszkezelést. Plusz a rendszer teljes összhangban működik majd a terminál saját irányítórendszerével, melynek köszönhetően az ügyfelek is valós időben láthatják a konténerek vagy járművek aktuális helyzetét. A terminál a tesztidőszakot követően 2022 első negyedévében már éles üzembe fogadja a vasúti és intermodális forgalmat.
(Fotó: East-West Gate)