A DART szonda kinyitotta egyetlen szemét az űrben

2021 / 12 / 23 / Bobák Zsófia
A DART szonda kinyitotta egyetlen szemét az űrben
A NASA aszteroidaeltérítő missziójának egyik főszereplője, a DART űreszköz célpontja felé halad és a Földtől 11 fénymásodpercnyi távolságból képpel tudósított a helyzetéről.

A DART űreszköz egyetlen "szeme" a DRACO kamera december elején működésbe lépett és elküldte első képeit az űrbeli tájról, néhány tucat csillagról valahol a Kos és a Bika csillagképek találkozásánál. Ahogy az a DRACO nevéből is kiderül (Didymos Reconnaissance and Asteroid Camera for Optical navigation, Didymos Felderítő és Aszteroida Kamera az Optikai irányításhoz), az eszköz fontos szerepet fog betölteni a küldetés végrehajtásában, ugyanis miután a szonda eléri a Didymos/Dimorphos aszteroida párost, az utolsó néhány órában automata üzemmódba kapcsol és csak a kamera képei alapján fog tájékozódni, ez segít bemérni a pontos helyzetét, mielőtt a kisebbik aszteroidába, a Dimorphosba csapódik.

A misszió célja, hogy az ütközés erejével kis mértékben elmozdítsák a kisbolygót a normális keringési pályájáról

és ezzel bizonyítsák, hogy ez a technika működik és bevethető lenne, ha a jövőben szükség lenne rá egy valóban a Földet fenyegető aszteroida elleni akció során.

A kamera a NASA december 22-ikei bejelentése szerint először december 7-én készített képet az űrről, majd december 10-én megörökítette a Messier 38-as csillaghalmazt is, ez utóbbit már a földi irányítóközpont utasítása alapján célozta be az eszköz, miután az első kép segítségével meghatározták a kamera pontos helyzetét. A továbbiakban még egy jó darabig csak csillagokról küldi majd a felvételeit a DART szonda, mivel a Dimorphost csak valamikor jövő szeptember 26-a környékén éri el. A becsapódást megelőző órákban már látható lesz számára a kisbolygó páros, de a Dimorphos felszínéről például csak az utolsó pillanatokban tud majd felvételt készíteni.

Magáról az ütközéséről egy másik kamera, a DART-ról addigra leváló és tőle eltávolodó cubesaton elhelyezett LEIA és LUKE fog tudósítani. A DRACO az egyetlen eszköz, ami a DART fedélzetén utazik (a cubesaton kívül), mivel a küldetés természete miatt nincs rá szükség, hogy drága berendezések is helyet foglaljanak a szondán, ami a becsapódás során megsemmisül.

(Fotó: NASA/Johns Hopkins APL/JPL-Caltech)

A NASA első élesben zajló aszteroidaeltérítő tesztjén egy szondát ütköztetnek egy kisbolygóval A holnap reggel induló DART misszió a Föld aszteroidabecsapódás elleni védelmének egyik lehetséges módszerét vizsgálja: a szonda jövő szeptemberben éri a Didymos kísérőjét, a Dimorphost, és egyenesen nekiütközik, hogy eltérítse pályájáról.