A fotonok kvantum-trükkjei felpörgetik a gépi tanulást

2021 / 03 / 17 / Justin Viktor
A fotonok kvantum-trükkjei felpörgetik a gépi tanulást
A gépi tanulás időigényes folyamat, melynek során a mesterséges intelligenciákat megtanítják a feladataikra. A Bécsi Egyetem tudósai most olyan eljárást dolgoztak ki, mellyel a fotonok kvantumos tulajdonságai segíthetnek jelentősen felgyorsítani a dolgot.

Megerősítő tanulás

A “megerősítő tanulás” módszere során egy algoritmus újra és újra lefuttatja ugyanazt a problémát, és csak a helyes válasz megtalálásakor kap jó értékelést. A folyamat során gyorsul az MI azon képessége, hogy egy következő hasonló feladatot még gyorsabban oldhasson meg.

A Philip Walther vezetésével létrejött nemzetközi együttműködés keretében a Bécsi Egyetem kísérleti fizikusainak csapata az Innsbrucki Egyetem, az Osztrák Tudományos Akadémia, a Leideni Egyetem és a Német Repülési Központ közös kísérletekben bizonyították egy robot tényleges tanulási idejének jelentős felgyorsulását.

Valeria Saggio és munkatársai kísérletében egy fotont használtak fel, összekapcsolva egy integrált fotonikus kvantumprocesszorral, amelyet a Massachusettsi Műszaki Intézetben terveztek. Maga a processzor szerepelt MI-ként, melyet a tanulási feladatok végrehajtására használtak, és úgy kellett előre meghatározott irányban vezetnie a fotont, hogy az négy lehetséges állapot egyikébe kerüljön. Az MI feladata az volt, hogy biztosítsa, hogy a foton a négy közül egyetlen adott állapotba kerüljön, és amikor sikerült magas értékelést kapott.

Szuperpozíció

A kísérlet klasszikus változatában, a kvantumhatások nélkül, az MI egyszerre csak egy adott állapotba képes a fotont eljuttatni, a kvantum változatban azonban a foton egynél több állapot szuperpozíciójába is kerülhet. Ez lehetővé tette az MI számára, hogy leszűkítse a helyes válaszok körét, mielőtt végső, klasszikus predikciót adott volna a célállapotról.

"Képzeljük el, hogy egy robot egy kereszteződésben áll, és két lehetősége van: mehet balra vagy jobbra. Ha a robot jobbra megy, nem kap jutalmat, de ha balra megy, jutalmat kap. A következő körben megnő annak valószínűsége, hogy balra megy”

- magyarázta Saggio. A kvantumverzió lehetővé teszi, hogy minden predikció alkalmával egyidejűleg menjen balra és jobbra, és ezért sokkal kevesebb tippelésre van szükség, mielőtt megtanulna mindig balra haladni. Ez a stratégia az MI tanulási idejét 63 százalékkal, 270 tippelésről 100-ra csökkentette.

(Forrás: NewScientist Kép: Unsplash)

Nagy horderejű technológiai fejlesztés kapujában a csúcskategóriás okostelefonok piaca Nemsokára olyan technológia érkezhet az okostelefonokba, mely fenekestől felforgathatja a piacot és átírhatja a játékszabályokat. A fejlesztés nem csak a mobilokat érintheti és komplett termékkategóriákat tehet feleslegessé, jósolja a Forbes elemzése.

Paradigmaváltás a robotikában, a MELA lehet az első önfejlesztő, egyre intelligensebbé váló MI A Mesterséges Intelligenciának nincs motivációja sem arra nincs hogy bennünket bántson, sem arra hogy egyáltalán életben maradjon, az életösztön, a fejlődés, tökéletesedés iránti igény mélyen emberi -volt eddig. Most ugyanis egy gép olyasmit tett, amire senki nem kérte meg, vagy programozta be. Talán nem ártana kideríteni, hogy miért, és hogyan csinálta.

Nem tudjuk majd kontrollálni a szuperintelligens MI-t, vélik a Max Planck Intézet tudósai A Max Planck Intézet tudósainak friss elemzése szerint az emberiség soha nem lesz képes irányítani egy olyan szuperintelligens mesterséges intelligenciát, amely megmentheti vagy elpusztíthatja ugyanezt az emberiséget.

Az embereknek valóban van hatodik érzékük - csak nem az, amire gondolnál
Bizonyos felosztás szerint pedig akár több ezer érzéket is megkülönböztethetünk - igaz, a halottlátás nincs köztük.