Az elmúlt hetekben különösen sokat olvashattunk a mesterséges intelligencia (MI) hordozta veszélyekről, úgy Joe Biden amerikai elnök vonatkozó rendeletében, ahogyan az angliai Bletchley Parkban megszületett nemzetközi nyilatkozatban is. Ugyanakkor azt mindkét szövegben kiemelték, hogy a technológia képes lehet arra, hogy tudományos áttöréseket támogasson, sőt, akár az ENSZ fenntarthatósági céljaihoz is hozzájáruljon. Utóbbi esetében nehéz elképzelni, hogy az éhezés megszüntetéséhez, a tiszta ivóvízhez és energiához, vagy épp az ökoszisztémák védelméhez ne lenne szükség még jobban működő meteorológiai modellekre. Úgy tűnik, a DeepMindnál most fontos lépést tettek ebbe az irányba.
Az Ars Technicán olvasható hír szerint a GraphCast nevű szoftver teljesítményét az Európai Középtávú Előrejelző Központ (ECMWF) által létrehozott "nagy felbontású" elemzésekkel vetették össze, közel ezernégyszáz ponton. Vizsgálták például a földi hőmérsékletet, a szél sebességét és irányát, vagy a nyomást, illetve hat atmoszférikus tényezőt, harminchét különböző magasságban. Az MI-alapú modell az esetek kilencven százalékában teljesített jobban; csak a troposzférát, az atmoszféra Földhöz közeli részét vizsgálva ez a szám már gyakorlatilag száz százalék.
Az MI-alapú jóslatokhoz ráadásul nincs szükség sok energiára: a cég állítása szerint az erre a célra létrehozott TPU (Tensor Processing Unit) számítógépen egy tíznapos becslés egyetlen perc alatt elkészül. A korábbi rendszerek bizonyos esetekben órákon át futnak egy többszáz egységből álló szuperszámítógépen, mert fizikai egyenletek alapján létrehozott algoritmusokkal működnek. A GraphCastnél ezzel szemben csak az MI trenírozása volt energiaintenzív, hiszen képletek helyett négy évtizednyi adat feldolgozása kellett az előrejelzésekhez.
Az ECMWF egyik szakembere szerint az MI a meteorológiában "sokkal gyorsabban és látványosabban fejlődik, mint akár két évvel ezelőtt gondolták volna". Ugyanakkor a Google-nél azt mondják, hogy korai a korábbi rendszerek leváltásáról beszélni, hiszen azokat hosszú ideje tesztelik, bizonyos esetekben többet tudnak, így a GraphCast egyelőre inkább kiegészíteni, támogatni tudja azokat.
(Borítókép: Sarayut Thaneerat/Getty Images)
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR