A DARPA (az Egyesült Államok Védelmi Minisztériumának kutatási részlege) a robotizáció egyik élharcosa: a szervezet már 2003-ban versenyt rendezett például az önvezető járművek részére (nem túl sok sikerrel), valamint a Boston Dynamics híressé vált robotjának, ATLAS-nak a fejlesztését is támogatták, miután a fukusimai katasztrófa után egy, az embereket a veszélyes, radioaktív környezetben helyettesíteni képes humanoid létrehozását tervbe vették. A DARPA a mai napig rendszeres tart különféle versenyeket, amelyeken a robotgyártó cégek, vagy az ezen a területen dolgozó mérnökök megmérettethetik magukat, és a gyakorlatban is kipróbálhatják a különféle technológiai megoldásokat.
A Triage Challenge nevű projekt fő célja, hogy a triázs, azaz a betegosztályozási rendszer élesben való működését próbára tegyék, pontosabban a rendszer alkalmazását segítő robotizált platformokat teszteljék. A sürgősségi ellátásban is használt triázs lényege, hogy a betegek állapotának értékelése alapján egy ellátási sorrendet állítsanak fel, ami segít abban, hogy a legsúlyosabb eseteket tudják elsőként kezelni, a rendszer pedig a vészhelyzetek, katasztrófák idején különösen fontos szerepet játszik a megfelelő orvosi beavatkozások kivitelezésében. És persze háborúkban, a sérültek életének megmentésében is kulcsfontosságú lehet.
“Napóleon ideje óta a háborús sérültek triázsának elvei magukban foglalták a sebesültek ellátásának osztályozását a sérülés súlyosságának és a kezelés sürgősségének alapján, függetlenül a rangtól vagy nemzetiségtől.
Ezek az elvek kiállták az idők próbáját, azonban a modern tudomány potenciálisan nagyban növelheti a triázs sebességét és pontosságát.” - mondta el Stacy Shackelford, az Egyesült Államok Légierejének ezredese.
A Triage Challenge során a különböző eszközökkel felmérik a “valódi harci helyzetek káoszában” is működni képes rendszereket, beleértve az éjszakai bevetéseket, a nehezen megközelíthető terepeket és azokat a szituációkat is, amelyekben még mozgó sérülteket kell “begyűjteni”. A versenyben résztvevő csapatok robotkutyákkal, guruló robotokkal, szenzorokkal és más berendezésekkel kivitelezték a feladatokat, amelyek megoldásában mesterséges intelligencia algoritmusok is segítették őket.
(Fotó: DARPA)
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR