A NATO REPMUS gyakorlata szeptember 23-án, 24 ország és több mint 276 pilóta nélküli rendszer részvételével zajlott; ennek keretében a Mission Master 2.0-t hadihajóról, daruval engedték a vízbe, majd a harcigép saját erejéből egy portugál partszakaszra navigált.
„A Mission Master 2.0-t egy hadihajóra vittük, kihívást jelentő vizekre hajóztunk, daruval eresztettük a tengerbe, a feladata pedig az volt, hogy hatékonyan visszajusson a teszthelyszín melletti partra.”
– mondta Étienne Rancourt, a Rheinmetall Canada nemzetközi üzletfejlesztési igazgatója. A próbafutam célja az volt, hogy a gép vontatás nélkül, a vízből partra jusson, és a szárazföldön teljesen működőképesen bukkannjon elő.
A próbán a robotot úgynevezett partnerkészlet segítette – ez a partnerek/beszállítók eszközeire utal –, benne az Elistair kábeles drónjával, az amerikai Echodyne radarjával és a Rheinmetall saját szenzoraival. A „Path A-kit” autonóm csomag követést, konvojban haladást és – igen – teljes autonómiát is lehetővé tesz. A cég szerint azonban a tűzparancs kiadásánál „mindig marad ember a döntési láncban”, vagyis a gép nem fog emberi jóváhagyás nélkül célpontot megsemmisíteni.
Ha ez a gép beválik, könnyű elképzelni, hogyan zajlana a jövő partraszállása: a hullámokból Mission Master 2.0-k légiói bukkannának elő.
(Kép: Rheinmetall)