A Regent Seaglider nevű repülőgép-hajó keverékét, vagyis ekranoplánját a határfelület-repülőgépek vízről való felszállását leginkább nehezítő tényező, a magasra csapó hullámok által reprezentált destabilizáló erő legyőzésére különleges megoldásokkal látták el: egyrészt szárnyashajókhoz illő szerkezetet kapott, ami már a vízen való siklás alatt valamivel a felszín fölé emeli a gépet, másrészt a szárnyaira propellereket szereltek, amelyek nagyobb légáramot generálnak a szárnyak alatt, így lehetővé teszik a kisebb tempóval való felszállást is.
Ahogy a vállalat vezetője, Billy Thalheimer írta Twitter posztjában, a seaglider típusú jármű a párnahatás kiaknázásának, az elosztott elektromos meghajtásnak és a szárnyashajó technológiának az ötvözésével született meg, hogy a regionális közlekedés kényelmét és hozzáférhetőségét növelje.
I’m excited to announce that REGENT has taken flight! ?
We combined the benefits from ground effect flight, distributed electric propulsion, and hydrofoiling into a single platform: the seaglider
Which will massively improve convenience & affordability of regional travel
?? pic.twitter.com/SSiIRpZwCx— billythalheimer (@billythalheimer) September 21, 2022
Az ekranoplánok hosszú múltra tekintenek vissza, de az alkalmazási területük és a használatban lévő példányok száma az évek során egyre csökkent, kifejezetten személyszállító szolgáltatás céljával pedig keveset alkalmaznak, ezért a Regent újítása különlegességet jelenthet és újfajta élményt nyújthat a kikötők közötti közlekedésre eddig a komppal való átkelést választó utasok számára. A repülőgép-hajó keverékek legújabb generációját azonban nem csak a szolgáltatói szektor tervezi hasznosítani, hanem katonai célokra is fejlesztik őket: az Egyesült Államok Védelmi Minisztériumának kutatásokért felelős részlege, a DARPA például ezekben a típusú járművekben látja a nehéz szállítórepülőgépek jövőjét, amelyek a határfelület-repülőgép technológiával egyszerűsítenék le a messzire való szállítás problémáját. A Liberty Lifter projekt keretében olyan ekranoplánokat terveznek létrehozni, amelyeknek nincs szüksége kiépített infrastruktúrára a fel-, és leszálláshoz, ezért sokkal rugalmasabb módon alkalmazhatóak, mint a hagyományos repülőgépek.
A Regent gépe Thalheimer szerint egy egészen új korszak kezdetét jelenti, mivel
"a helikopter óta nem született új közlekedési mód",
de a Seaglider sosem látott megoldásaival megreformálhatja az iparágat. A tesztrepülést egy, a végleges változat méretének negyedét kitevő, 5,5 méter szárnyfesztávolságú géppel végezték el, a 20 méteres verzió utasok szállítását is magában foglaló próbáját a tervek szerint 2024-ben kezdik meg, 2025-ben pedig el is indulhat a globális kereskedelmi szolgáltatás.
(Fotó: Regent)