A határfelület-repülőgép a komp kényelmét ötvözi a repülők tempójával

2022 / 10 / 03 / Bobák Zsófia
A határfelület-repülőgép a komp kényelmét ötvözi a repülők tempójával
Speciális megoldásokkal gyűri le a hullámok okozta nehézségeket a felszállás során a Seaglider - az ekranoplán néhány éven belül bevetésre kész lesz.

A Regent Seaglider nevű repülőgép-hajó keverékét, vagyis ekranoplánját a határfelület-repülőgépek vízről való felszállását leginkább nehezítő tényező, a magasra csapó hullámok által reprezentált destabilizáló erő legyőzésére különleges megoldásokkal látták el: egyrészt szárnyashajókhoz illő szerkezetet kapott, ami már a vízen való siklás alatt valamivel a felszín fölé emeli a gépet, másrészt a szárnyaira propellereket szereltek, amelyek nagyobb légáramot generálnak a szárnyak alatt, így lehetővé teszik a kisebb tempóval való felszállást is.

Ahogy a vállalat vezetője, Billy Thalheimer írta Twitter posztjában, a seaglider típusú jármű a párnahatás kiaknázásának, az elosztott elektromos meghajtásnak és a szárnyashajó technológiának az ötvözésével született meg, hogy a regionális közlekedés kényelmét és hozzáférhetőségét növelje.

Az ekranoplánok hosszú múltra tekintenek vissza, de az alkalmazási területük és a használatban lévő példányok száma az évek során egyre csökkent, kifejezetten személyszállító szolgáltatás céljával pedig keveset alkalmaznak, ezért a Regent újítása különlegességet jelenthet és újfajta élményt nyújthat a kikötők közötti közlekedésre eddig a komppal való átkelést választó utasok számára. A repülőgép-hajó keverékek legújabb generációját azonban nem csak a szolgáltatói szektor tervezi hasznosítani, hanem katonai célokra is fejlesztik őket: az Egyesült Államok Védelmi Minisztériumának kutatásokért felelős részlege, a DARPA például ezekben a típusú járművekben látja a nehéz szállítórepülőgépek jövőjét, amelyek a határfelület-repülőgép technológiával egyszerűsítenék le a messzire való szállítás problémáját. A Liberty Lifter projekt keretében olyan ekranoplánokat terveznek létrehozni, amelyeknek nincs szüksége kiépített infrastruktúrára a fel-, és leszálláshoz, ezért sokkal rugalmasabb módon alkalmazhatóak, mint a hagyományos repülőgépek.

A Regent gépe Thalheimer szerint egy egészen új korszak kezdetét jelenti, mivel

"a helikopter óta nem született új közlekedési mód",

de a Seaglider sosem látott megoldásaival megreformálhatja az iparágat. A tesztrepülést egy, a végleges változat méretének negyedét kitevő, 5,5 méter szárnyfesztávolságú géppel végezték el, a 20 méteres verzió utasok szállítását is magában foglaló próbáját a tervek szerint 2024-ben kezdik meg, 2025-ben pedig el is indulhat a globális kereskedelmi szolgáltatás.

(Fotó: Regent)

A félig hajó - félig repülő kimérák, az ekranoplánok lehetnek a jövő kompjai Ezek a kompok kicsit máshogy fognak kinézni, mint amit megszoktunk, a víz felett repülnek majd. A Regent már építi a maga verzióját, ami 300 km/h-val repül majd alig egy-két méterre a vízfelszíntől, méghozzá elektromos meghajtással.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.