Cse-huj Csünnek, a kerékpár szellemi atyjának elmondása szerint egy komolyabb biciklis baleset adta az ötletet a robotbicikli megalkotásához, amely a rá szerelt kamerák, szenzorok és az ezeket az információkat feldolgozó központi vezérlőegység segítségével nem csak önálló közlekedésre képes, de egyensúlyozni is - írja a DesignBoom.
Utóbbi, vagyis a kerékpár egyensúlyának a megtartása okozta a legtöbb fejtörést a mérnököknek, akik a műholdaknál is bevett technológiával oldották meg a problémát: egy apró szenzor érzékeli, ha a kerékpár elkezd dőlni valamelyik irányba, és azonnal jelez a központi egységnek, ami korrigálja a dőlést. Ahogy a videón is látható, az eredmény annyira hatékony lett, hogy a bicikli egy helyben is teljesen stabilan áll, és még kisebb lökdösés hatására sem borul fel.
A bicikli egyelőre megjelenésre is eléggé prototípus benyomást kelt, ami nem is meglepő: ahhoz, hogy önállóan tudjon közlekedni és egyensúlyozni, a mérnökök mélységérzékelő kamerával, gyorsulásmérővel, giroszkóppal és lidarral szerelték fel a kerékpárt, amelyet egy modellrepülőből kioperált villanymotor hajt. A villanymotor közvetlenül a hátsó kereket hajtja, vagyis a biciklinek pedáloznia sem kell, és nagyjából két-három órás üzemidőt biztosít.
Az önvezető kerékpár "agya" egy Huawei Ascend 310 mesterséges intelligencia processzor, amit a gyártó kifejezetten a gépi képelemzéshez, tárgyfelismeréshez, és egyéb, az önvezető technológiáknál is igencsak fontos számítási feladatokhoz fejlesztett ki. A processzor segítségével és a szenzoroktól érkező információk alapján a készítői szerint a kerékpár képes érzékelni a körülötte lévő dolgokat, és önálló döntéseket hozni. Többek között felismeri a közlekedési lámpákat, az útjelzéseket és sávokat, az előtte levő objektumokat és egészen szűk helyen, akár beltéren is tökéletesen navigál. Az Extremely Unnatural Auto-Navigation (XUAN), vagyis "rendkívül természetellenes automatikus navigáció" névre keresztelt önvezető rendszer forráskódját a készítője a GitHubon tette nyilvánossá, így megfelelő műszaki ismeretekkel bárki megépítheti magának.
Bár az önvezető kerékpár inkább csak egy mókás side projektnek tűnik, tény, hogy a mobilpiacon az amerikai kereskedelmi embargó miatt egyre hátrébb szoruló Huawei az utóbbi időben aktívan keresi azokat a területeket, ahol tovább tudnának terjeszkedni: a kínai gyártó a következő években jóval nagyobb hangsúlyt fog fektetni az intelligens autózással kapcsolatos technológiák fejlesztésére, mesterséges intelligenciával segítik a sertéstenyésztők és a bányavállalatok munkáját, 640 MW teljesítményű napelem-farmot építettek ki a kínai Ninghszia-tartomány sivatagos részén, emellett nemrég bemutattak egy saját operációs rendszert is, amiről ebben a cikkünkben írtunk bővebben.
(Fotó: Cse-huj Csün)