A jövő közlekedése furcsa lesz a Japán Mobilitási Kiállítás alapján

2023 / 11 / 10 / Bobák Zsófia
A jövő közlekedése furcsa lesz a Japán Mobilitási Kiállítás alapján
A Japán Mobilitási Kiállításon az autók mellett a különleges koncepciójárművek és hatalmas robotok is helyet kaptak. De mi is az az Ekimatopeia?

Az október végén/november elején megrendezett Japán Mobilitási Kiállítás főszereplői kétségkívül a különféle világmárkák legújabb autómodelljei és koncepciójárművei voltak, amelyeket a Nissantól kezdve a Suzukin át a Mercedes-Benzig számos gyártó prezentált a nagyközönség számára. Az egykori Tokyo Motor Show, ami idén először váltott nevet és alakult át mobilitási kiállítássá, azonban nem véletlenül kapott új arculatot: a résztvevő cégek immár olyan mobilitási eszközöket is bemutathattak, amelyek igen távol állnak a szokásos közlekedési formáktól, vagy amelyek egy régi eszköz teljesen újraértelmezett változatát képviselik. A kiállítás egyes résztvevői a valóságtól távol álló fantasztikus világba kalauzolták a látogatókat, ahol időnként óriási robotok hátán utaznak az emberek, míg mások a közelgő és talán tényleg megvalósuló jövő járműveit mutatták be.

Honda - UNI-ONE

A Honda UNI-ONE mobilitási eszköze a kerekesszék és a Segway ötvözete, ami kényelmesebbé és praktikusabbá teheti a mozgáskorlátozottak számára a hétköznapi közlekedést. A szék különlegessége, hogy egyáltalán nem szükséges kézzel irányítani, mivel a benne ülő a testével, illetve pozíciójának módosításával tudja kontrollálni a haladás irányát. A szék be-, és kiszálláskor alacsonyabban helyezkedik el, haladás közben viszont magasabbra kerül az ülés, így a felhasználó nagyjából egy magasságban lehet a körülötte sétáló és álló emberekkel, ami megkönnyíti a velük való kommunikálást is.

A speciális szoftver (human-machine cooperative balance control technology, vagyis a gép-ember együttműködésre alapozott egyensúlykontroll) és a hardver (Honda Omni Traction Drive System, ami egyedi kerékmechanizmust takar) együttesével az eszköz sokkal simább, intuitívabb és természetesebb kezelést és mozgást ad, ami a mozgássérültek mellett az időseknek is előnyt jelenthet, de a Honda azok számára is ajánlja az UNI-ONE-t, akiknek munkájuk során sokat kell talpon lenniük.

Subaru - AIR MOBILITY

A Subaru egyelőre nem repülő autóiról híres, de ez a helyzet az elkövetkező években akár változhat is, mivel a gyártó megkezdte a terjeszkedést az eVTOL-ok irányába. Az első lépést egy koncepciójármű jelenti, aminek egyelőre még nevet sem adtak: ez is mutatja, hogy a Subaru még nagyon az elején jár a fejlesztéseknek és a légi eszköze csak prototípus formájában létezik, viszont a későbbiekben valóban megjelenhet majd a piacon a jármű.

A cég közleménye szerint a mérnökök már dolgoznak a repülési demonstrációkon, a mobilitási kiállításon pedig megjelent teljes életnagyságban az eVTOL, aminek legszembetűnőbb sajátossága az UFO-szerű kinézete. Az öt rotoros jármű nagysága miatt nem annyira légitaxinak, inkább személyes szállítójárműnek készül és a Subaru szerint átmenetet képez az autó és az eVTOL között. A gyártó számára ez az első repülő autó koncepció, de nem az első légi jármű, a Subaru légi közlekedési részlege ugyanis helikoptereket fejleszt a japán védelmi erők számára.

Fujitsu - Ekimatopeia

A Fujitsu furcsa nevű találmánya kilóg a sorból a többi cég járművei közül, mivel nem egy közlekedési eszközt takar, de a mobilitás témakörébe belefér, elvégre a közlekedési infrastruktúra részét alkothatja. Az Ekimatopeia egy kijelzőkkel ellátott platform, ami a hallássérülteket látja el kellő információkkal a vonatállomásokon a járatok érkezését és indulását illetően, de sok más adatot is megjelenít a képernyőkön.

A berendezés beépített mikrofonnal gyűjti a környezet hangjait, majd mesterséges intelligencia rendszer segítségével alakítja ezt szöveggé, kézjelekké és hangutánzó szavakká, amiket a kijelzőn mutat az utazók számára. Az Ekimatopeia fejlesztése évekkel ezelőtt kezdődött egy iskolásokat segítő program keretében, de a Japán Mobilitási Kiállításon is bemutatkozó eszköz nemsokára nagy szerepet kaphat, mivel 2025-ben Japánban rendezik meg a következő siketlimpiát.

Tsubame Industries - ARCHAX

Az eddig felsorolt gyártók közül talán a Tsubame Industries neve lehet a legkevésbé ismert, elvégre a cég nem nagy múltra visszatekintő vállalat, hanem egy robotokat készítő startup, amely a termékeit méghozzá az ultragazdagoknak szánja. A cég októberben bemutatott mecha robotja, ami a japán animék világát idézi, egy óriási, két lábon járó gépezet és emberi irányítással működik: a kezelője egy apró kabinban foglal helyet és joystickkal üzemelteti a szerkezetet.

A 4,5 méter magas, 3,5 tonnás ARCHAX pilótafülkéjét ergonomikus kialakítással látták el, de klausztrofóbiásoknak nem ajánlott, mivel nem lehet kilátni belőle, ehelyett kilenc külső kamera képe segíti a tájékozódást. A gép két üzemmód között tud váltani: a robot-, és járműmód közti különbség, hogy utóbbi esetben a kerekek valamivel nagyobb távolságban vannak egymástól és a fülke alacsonyabban helyezkedik el, ezzel segítve a stabilitást. A robotot a Tsubame 900 millió/egymilliárd forint körüli áron értékesíti.

Sansei Technologies - SR-02

Egy másik látványos óriásrobot, ami felbukkant a kiállításon, a Sansei Technologies SR-02 gépe, ami bizonyos szempontból az ARCHAX-nál is különösebb: ez a gép nem egy, hanem négy utast szállít egyszerre és egy négylábú állatra hasonlít a felépítése. A 2,1 méter magas robotot a benne ülők vezethetik, de távolról is irányítható, viszont van egy nagy hátránya: rendkívül lassan tud csak haladni. Mindennapos közlekedés szempontjából ez a negatív sajátosság nagy kényelmetlenséget jelenthetne, de a gyártó természetesen nem az utcákra szánta az alkotmányt, hanem szórakoztató célokra: kiállításokra, rendezvényekre és vidámparkokba.

Az SR-02-nek a mostani még csak az első, némileg bizonytalan mozgású, prototípus formája, a későbbiekben többféle verziót is készítenek belőle.

(Fotó: Honda, Subaru, Fujitsu, Tsubame Industries, Sansei Technologies)


Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Az új anyaggal olyan repülőket lehetne gyártani, amelyek szárnya mindig képes az aerodinamikai szempontból legelőnyösebb formát felvenni.
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Az ukrajnai háború tűzében születik meg a jövő harckocsija – de milyen lesz? Ez derül ki a cikkünkből.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.