Az október végén/november elején megrendezett Japán Mobilitási Kiállítás főszereplői kétségkívül a különféle világmárkák legújabb autómodelljei és koncepciójárművei voltak, amelyeket a Nissantól kezdve a Suzukin át a Mercedes-Benzig számos gyártó prezentált a nagyközönség számára. Az egykori Tokyo Motor Show, ami idén először váltott nevet és alakult át mobilitási kiállítássá, azonban nem véletlenül kapott új arculatot: a résztvevő cégek immár olyan mobilitási eszközöket is bemutathattak, amelyek igen távol állnak a szokásos közlekedési formáktól, vagy amelyek egy régi eszköz teljesen újraértelmezett változatát képviselik. A kiállítás egyes résztvevői a valóságtól távol álló fantasztikus világba kalauzolták a látogatókat, ahol időnként óriási robotok hátán utaznak az emberek, míg mások a közelgő és talán tényleg megvalósuló jövő járműveit mutatták be.
A Honda UNI-ONE mobilitási eszköze a kerekesszék és a Segway ötvözete, ami kényelmesebbé és praktikusabbá teheti a mozgáskorlátozottak számára a hétköznapi közlekedést. A szék különlegessége, hogy egyáltalán nem szükséges kézzel irányítani, mivel a benne ülő a testével, illetve pozíciójának módosításával tudja kontrollálni a haladás irányát. A szék be-, és kiszálláskor alacsonyabban helyezkedik el, haladás közben viszont magasabbra kerül az ülés, így a felhasználó nagyjából egy magasságban lehet a körülötte sétáló és álló emberekkel, ami megkönnyíti a velük való kommunikálást is.
A speciális szoftver (human-machine cooperative balance control technology, vagyis a gép-ember együttműködésre alapozott egyensúlykontroll) és a hardver (Honda Omni Traction Drive System, ami egyedi kerékmechanizmust takar) együttesével az eszköz sokkal simább, intuitívabb és természetesebb kezelést és mozgást ad, ami a mozgássérültek mellett az időseknek is előnyt jelenthet, de a Honda azok számára is ajánlja az UNI-ONE-t, akiknek munkájuk során sokat kell talpon lenniük.
A Subaru egyelőre nem repülő autóiról híres, de ez a helyzet az elkövetkező években akár változhat is, mivel a gyártó megkezdte a terjeszkedést az eVTOL-ok irányába. Az első lépést egy koncepciójármű jelenti, aminek egyelőre még nevet sem adtak: ez is mutatja, hogy a Subaru még nagyon az elején jár a fejlesztéseknek és a légi eszköze csak prototípus formájában létezik, viszont a későbbiekben valóban megjelenhet majd a piacon a jármű.
A cég közleménye szerint a mérnökök már dolgoznak a repülési demonstrációkon, a mobilitási kiállításon pedig megjelent teljes életnagyságban az eVTOL, aminek legszembetűnőbb sajátossága az UFO-szerű kinézete. Az öt rotoros jármű nagysága miatt nem annyira légitaxinak, inkább személyes szállítójárműnek készül és a Subaru szerint átmenetet képez az autó és az eVTOL között. A gyártó számára ez az első repülő autó koncepció, de nem az első légi jármű, a Subaru légi közlekedési részlege ugyanis helikoptereket fejleszt a japán védelmi erők számára.
A Fujitsu furcsa nevű találmánya kilóg a sorból a többi cég járművei közül, mivel nem egy közlekedési eszközt takar, de a mobilitás témakörébe belefér, elvégre a közlekedési infrastruktúra részét alkothatja. Az Ekimatopeia egy kijelzőkkel ellátott platform, ami a hallássérülteket látja el kellő információkkal a vonatállomásokon a járatok érkezését és indulását illetően, de sok más adatot is megjelenít a képernyőkön.
A berendezés beépített mikrofonnal gyűjti a környezet hangjait, majd mesterséges intelligencia rendszer segítségével alakítja ezt szöveggé, kézjelekké és hangutánzó szavakká, amiket a kijelzőn mutat az utazók számára. Az Ekimatopeia fejlesztése évekkel ezelőtt kezdődött egy iskolásokat segítő program keretében, de a Japán Mobilitási Kiállításon is bemutatkozó eszköz nemsokára nagy szerepet kaphat, mivel 2025-ben Japánban rendezik meg a következő siketlimpiát.
Az eddig felsorolt gyártók közül talán a Tsubame Industries neve lehet a legkevésbé ismert, elvégre a cég nem nagy múltra visszatekintő vállalat, hanem egy robotokat készítő startup, amely a termékeit méghozzá az ultragazdagoknak szánja. A cég októberben bemutatott mecha robotja, ami a japán animék világát idézi, egy óriási, két lábon járó gépezet és emberi irányítással működik: a kezelője egy apró kabinban foglal helyet és joystickkal üzemelteti a szerkezetet.
A 4,5 méter magas, 3,5 tonnás ARCHAX pilótafülkéjét ergonomikus kialakítással látták el, de klausztrofóbiásoknak nem ajánlott, mivel nem lehet kilátni belőle, ehelyett kilenc külső kamera képe segíti a tájékozódást. A gép két üzemmód között tud váltani: a robot-, és járműmód közti különbség, hogy utóbbi esetben a kerekek valamivel nagyobb távolságban vannak egymástól és a fülke alacsonyabban helyezkedik el, ezzel segítve a stabilitást. A robotot a Tsubame 900 millió/egymilliárd forint körüli áron értékesíti.
Egy másik látványos óriásrobot, ami felbukkant a kiállításon, a Sansei Technologies SR-02 gépe, ami bizonyos szempontból az ARCHAX-nál is különösebb: ez a gép nem egy, hanem négy utast szállít egyszerre és egy négylábú állatra hasonlít a felépítése. A 2,1 méter magas robotot a benne ülők vezethetik, de távolról is irányítható, viszont van egy nagy hátránya: rendkívül lassan tud csak haladni. Mindennapos közlekedés szempontjából ez a negatív sajátosság nagy kényelmetlenséget jelenthetne, de a gyártó természetesen nem az utcákra szánta az alkotmányt, hanem szórakoztató célokra: kiállításokra, rendezvényekre és vidámparkokba.
Az SR-02-nek a mostani még csak az első, némileg bizonytalan mozgású, prototípus formája, a későbbiekben többféle verziót is készítenek belőle.
(Fotó: Honda, Subaru, Fujitsu, Tsubame Industries, Sansei Technologies)