A kondenzátorok hamarosan leválthatják az akkumulátorokat, de sajnos nem mindet

2020 / 02 / 25 / Rácz Tamás
A kondenzátorok hamarosan leválthatják az akkumulátorokat, de sajnos nem mindet
A 12 voltos ólom-sav akkukról van szó, a lítium még egyelőre marad.

Az elektromos energiatárolásban laikusok részéről jogosan merül fel időről időre a kérdés: minek tökölünk ezekkel a tűzveszélyes, bonyolult, drága és korlátozottan hozzáférhető lítium-akkumulátorokkal, miért nem találták már fel a kiváltásukra alkalmas kondenzátort a brit vagy akármilyen tudósok? Hiszen a fizikaórákról még laikusként is emlékszünk arra, hogy létezik egy ilyen izé, ami pont energiatárolásra való, valahogy pattog a két fala között az elektron, mint a pingponglabda. Vagy hogy is magyarázta Dudics tanár úr. (Nekem legalábbis ő magyarázta.)

Most eljött az idő, hogy kiváltson legalábbis néhány akkumulátort a kondenzátor, de sajnos nem a drága, gyúlékony lítiumról van szó. Az még marad. Ami mehet, az az elektromos autókban, sőt: a többi kocsiban is régóta idétlenül anakronisztikusnak ható hagyományos, 12 voltos, kőnehéz ólom-sav akku. Brit kutatók ugyanis (na jó, nem csak britek: a University College London és a Kínai Tudományos Akadémia tudósai közösen adták ki publikációjukat) olyan új kondenzátort készítettek, melynek térfogatra számított energiasűrűsége végre eléri az ólom-sav akkumulátorét, viszont sokkal könnyebb annál. A jelenleg elterjedt kondenzátorok literenként mindössze 5-8 Wh energia tárolására képesek, az új eszköz viszont 88,1 Wh/l-t tud, ami megfelel az ólom-sav akkuk 50-90 Wh/l-jének. (A lítium-ion akkuknál ez jellemzően 100-670 Wh/liter.)


Ennyi az egész, de alapjaiban változtathatja meg az elektronikai ipart

Ugye, hogy működik!

A terhelhetőség illetve ezzel összefüggésben a feltöltés-lemerítés sebessége pedig ennél a kondenzátornak nagyjából megfelel a legnagyobb fajlagos teljesítményű mai lítium akkumulátorokénak. A kutatók szerint akár 10 kW/liter teljesítmény is kivehető lenne az ő találmányuk alapján fejlesztett eszközből, ami az 5-10 perc alatt újratölthető autók vagy telefonok egyelőre még csak laborban létező világa. Az pedig már túlmutat minden hagyományos akku tudásán, hogy a kondenzátor a kutatók szerint 5000 töltési-merítési ciklus után is megőrizte eredeti kapacitása 98,7%-át!

A grafénelektródás, folyékony elektrolitot nem tartalmazó új lapkondenzátor másik szuperképessége, hogy akár 180 fokban meg is hajtható károsodás vagy kapacitáscsökkenés nélkül.


Az új kondenzátor tud még egy trükköt: hajlítható is!

Ez persze az autóakkumulátoroknál nem követelmény, viszont egy ilyen rugalmas energiatároló olyan jövőbeni kütyük áramforrása lehet, mint mondjuk egy telefon, aminek nem csak a kijelzője hajlítható, hanem akár az egész test. Hogy erre mi szükség lenne, mi itt a Rakétánál még nem tudjuk, de a mobilelektronikai ipar dizájnerei szerintünk már dolgoztatják fantáziájukat az új lehetőségen!

Kondenzátorok a járműiparban

A kondenzátoros energiatárolásra már vannak létező, működő példák. A sevillai villamosnak például nincs felsővezetéke. A városban már több mint egy évtizede közlekedő CAF-villamosok a megállókban lévő nagyteljesítményű töltőberendezésen töltik fel kondenzátoraikat, amivel aztán átdöcögnek a következő megállóba a következő töltésre.


Sevillai villamos: mi hiányzik a képről?

A Mazda pedig az i-Eloop nevű rendszerében használ kondenzátort átmeneti elektromos energiatárolásra kémiai akkumulátor helyett. A lassítások során visszatermelt energiát ebben a kondenzátorban tárolva a fékezés energiájának legalább egy része felhasználhatóvá válik az autó elektromos fogyasztóinak kiszolgálására, így csökkenthető a fosszilis üzemanyag-fogyasztás.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.