A koronavírus az elektromos rollereket is kinyírja?
2020 / 03 / 29 / Pőcze Balázs
A koronavírus az elektromos rollereket is kinyírja?
Ahogy az Airbnb, úgy az elektromos rollereket bérbe adó cégek is optimistán futottak neki 2020-nak. A Lime úgy tervezte, hogy év végére nyereséges lesz. Aztán jött a koronavírus.

Tavaly tavasszal még csak azon vontuk fel a szemöldökünket, hogy a Quartz kiderítette, hogy a közös használatú scooterek nem bírják túl sokáig az utakon. Sokat elárul az iparág üzleti és környezetvédelmi fenntarthatóságáról, hogy egy roller mennyire adja meg könnyen magát, ezért Louisville-ben megfigyelték, hogy a Bird nevű cég járgányai hány nap után végzik a szemétben. A válasz nem túl biztató: 30.

A szektor elképesztő növekedése ettől függetlenül nem állt meg. Csak a Lime 25 országban, 120 piacon működik, de a Bird, a Spin és az Uber Jump is megpróbálnak a nyomába érni. Ilyenkor a vállalatok általában nem azzal vannak elfoglalva, hogy valóban fenntarthatóak legyenek. Óriási befektetéseket kérnek, amivel finanszírozni tudják az agresszív terjeszkedésüket, hogy minél több városban ők legyenek a helyiek kedvencei,

aztán majd utána kitalálják, hogy hogy lesz ebből nyereség.

Ezért is volt meglepő, hogy már idén év elején azt jósolta Brad Bao, a Lime vezérigazgatója, hogy 2020-ban közel fognak kerülni ahhoz, hogy profitot termeljenek. Aztán jött a koronavírus - és a cég, a konkurens Birdhöz hasonlóan, gyakorlatilag le kellett, hogy álljon. Most a The Informationt idéző San Francisco Business Times szerint úgy tűnik, hogy sürgősen tőkét kell bevonniuk ahhoz, hogy ne csak hónapjaik legyenek hátra. A mostani befektetésekért pedig akkora tulajdonrészt tervez adni a Lime, ami alapján nem az eddigi 2.4 milliárd dollár a vállalat értéke, hanem csak 400 millió. Hatalmas különbség. A pénzügyek csak addig tudnak másodlagosak lenni, ameddig a befektetők elhiszik, hogy egy cég előtt fényes jövő áll.

Kit érdekel, hogy most egy hónap alatt kuka egy rollerünk, majd megoldják a mérnökök. A lényeg, hogy a Földön mindenki velünk akarjon utazni naponta ötször 800 métert, ahelyett, hogy sétálna.

Amikor a növekedési görbe már nem tűnik olyan meredeknek, esetleg beköszönt a válság, akkor hirtelen az is fontos lesz, hogy képesek-e valóban pénzt termelni. A Bird ennek jegyében a napokban meg is vált minden harmadik alkalmazottjától. Hogy a Lime-nak is el kell-e gondolkodnia ezen, kiderül, ha lezárták a következő befektetési körüket.

Közben a Wheels nevű e-bringa megosztó cég, mielőtt a járvány miatt átmenetileg leállt volna, öntisztító felületű kormányokkal látta el a járgányait. Ahogy a vírus elvonul, az e-rolleres cégeknek hasonlóan okos megoldásokkal kell előjönniük - nem csak járványügyben. Fogják-e egy helyett két hónapig bírni a scootereik? Hogyan küzdenek meg a turizmus lassulásával? És a helyi rendőrségekkel, önkormányzatokkal és a járdán a gyereküket féltő családapákkal? Meglátjuk, ha elvonult a koronavírus, és már nem az a napunk fénypontja, hogy sétálhatunk 800 métert.

(Fotó: Pixabay)

Ha tetszett ez a cikk, kövess minket a Facebookon is!


Először vagy itt? Ez itt a Rakéta!
Olvasd el főszerkesztőnk beköszönőjét, mire számíthatsz tőlünk!
Rakéta az Instagramon is!
Kövesd be, később jól jársz majd!
Ezek is érdekelhetnek

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.