A NASA április 3-án jelentette be, hogy kik lesznek azok, akik a következő holdjárót építhetik az űrügynökség számára és akiknek a járművével az Artemis-program asztronautái közlekedhetnek az égitest felszínén, amennyiben a program keretében sikerül embert juttatni a Holdra.
A pályázók közül többet is kiválasztott a NASA, így összesen három cég mérnökei dolgozhatnak majd a tervek megvalósításán
és végül közülük eggyel köt szerződést a NASA az LTV (Lunar Terrain Vehicle) demonstrációjára és a szolgáltatás későbbi igénybevételére. A járművet a tervek szerint az Artemis 5 misszióban és azután fogják használatba venni az emberes küldetések során, de az űreszköz önálló működésre is képes lesz. Amikor a NASA éppen nem igényli a jármű szolgálatait a küldetések alatt, akkor a cég szabadon használhatja más jellegű, kereskedelmi célokra az LTV-t, ami a Hold déli pólusánál fog tevékenykedni. A három kiválasztott cég némelyike már korábban bemutatta terveit járművekkel kapcsolatban és egyikük élesben tesztelte a prototípust a Halál-völgyben Chris Hadfield asztronauta segítségével.
Venturi Astrolab
Az Astrolab Flex elnevezésű LTV-je egy sajátos alakú, flexibilis jármű, ami autonóm üzemmódban is működik, de két űrhajós is közlekedhet vele. Az utasok álló pozícióban utaznak a FLEX hátsó terében, a jármű többi része pedig arra alkalmas, hogy az expedíciók során begyűjtött mintákat és egyéb felszereléseket tárolják benne. A holdautó robotkarral is rendelkezik, ami önállóan pakolja a mintákat és rekeszeket szükség esetén. A jármű prototípusát 2022-ben tesztelték a neves kanadai űrhajós, Chris Hadfield részvételével.
Intuitive Machines
Az Intuitive Machines a Moon Racer nevű járműjével szállt be a holdjárók fejlesztésének versenyébe, ami a látvány alapján már egy valódi holdautóra, sőt, holdi versenyautóra hasonlít, de egyelőre csak koncepció formájában létezik. A Racert (Reusable Autonomous Crewed Exploration Rover) a cég a Boeing, a Michelin, a Northrop Grumman és az AVL együttműködésével fejleszti, mindegyik vállalatnak külön feladata lesz a munkafolyamat során. Az Intuitive Machines az LTV-t a Nova-C leszállóegységével juttatja majd a Hold felszínére, amennyiben az övék lesz a befutó a fejlesztések végén. A cég neve ismerősen csenghet: az Intuitive Machines volt ugyanis az a vállalat, amely leszállóegységgel landolt a Holdon idén februárban.
Lunar Outpost
A Lunar Outpost a Lunar Dawnt fogja elkészíteni, ami a Moon Racerhez hasonlóan impresszív megjelenésű, de még szintén csak képeken létezik. A Lunar Outpost a Lockheed Martinnal, a General Motorsszal, a Goodyearrel és az MDA Space-szel fog össze a jármű fejlesztése során, hogy megalkossa a robosztus járművet, aminek fő jellemzői a Lunar Outpost bemutatása szerint a kényelem és a biztonság. Míg az Astrolab járműve jóval egyszerűbb külső tekintetében és emiatt talán közelebb áll a néhai, Apollo-program korabeli holdjáróhoz, addig a Lunar Dawn már egy teljesen más koncepciót képvisel és sci-fibe illő módon néz ki, bár a NASA által megadott feltételek miatt működés tekintetében valójában hasonló lesz a másik két cég járműveihez.
(Fotó: Astrolab, Intuitive Machines, Lunar Outpost)