A kínai Xpeng AeroHT nemrégen mutatta be először a nyilvánosság előtt az X2 prototípusának képességeit, de máris újabb modellt leplezett le: az X3, az elődjétől eltérő módon már nem klasszikus eVTOL-ra hasonlít, hanem egy hagyományos, négyüléses, kerekekkel felszerelt autó, rotorokkal ellátva. A modell, a propelleres megoldás ellenére, már egészen sci-fibe illőnek tűnik és kialakítása miatt is inkább illik rá a megnevezés, mivel az X2 prototípussal ellentétben nem csak a levegőben, hanem az úton is gond nélkül tud haladni.
Ami azonban az animáción jól mutat, az egyelőre a valóságban kevésbé látványos és futurisztikus: az X3 repülési tesztjéről készült videón jól látható, hogy a rotoros megoldás egyelőre csak kezdetleges formában valósult meg. A jármű tetejére integrált szerkezet fix pozícióban van, nem lehet landolás után behúzni és az úton való kényelmes haladás érdekében elrejteni egy tárolóban, ami nyilvánvaló akadályt jelentene, ha az autó valóban az utakon, forgalomban haladna. A kísérlet így inkább csak a levegőbe emelkedés teszteléséről szólt és ezt sikerrel teljesítette - az 1936 kilogrammos jármű távoli irányítással, a nyolc propellere segítségével felemelkedett, elérte a 10 méteres magasságot és végrehajtotta az alapvető manővereket, például a fordulást és a rövid ideig tartó egy helyben való lebegést is. Ezután VTOL (vertical takeoff and landing, vertikális le-, és felszállás) üzemmódban, tehát vertikálisan landolt a kijelölt helyen.
Az Xpeng az elektromos autók fejlesztése mellett egyre nagyobb szerepet szán a repülő jármű építésének, ami a cég szerint az első olyan repülő autó lesz, ami valódi személygépkocsiként viselkedik majd a magasban is. Ez azt jelenti, hogy a jármű egyrészt tud váltani az úton való gurulás és a repülés között (nem úgy, mint az eVTOL-ok), másrészt a levegőben is autóhoz illő módon lehet irányítani, kormánykerékkel és sebességváltóval. Ez utóbbi az előre és hátrafelé való haladást biztosítja. Az Xpeng leírása szerint a jármű a jövőben alkalmas lesz olyan problémák kiküszöbölésére, amelyek egy klasszikus autóval való közlekedés során nehézséget jelentenek, vagyis könnyedén a forgalmi dugók, akadályok és folyók fölé emelkedik és már halad is tovább, az úton való idegtépő poroszkálás és hosszú kitérők megtétele helyett.
(Fotó: Xpeng AeroHT)