Az európai közlekedés a földrész szén-dioxid-kibocsátásának mintegy 25 százalékáért felelős. Az emisszió jelentős része a nehéz tehergépjárművekből származik, ennek innovatív technológiával való csökkentésén dolgozik az 1891-ben alapított Scania, főként kamionok és buszok gyártásával foglalkozó svéd vállalat.
Egy kamion két részből áll - az elöl lévő vontatóból, vagy „traktorból” és a hátsó pótkocsiból. A Scania az Uppsalai Egyetemmel együttműködve kifejlesztett egy napelemekkel borított pótkocsit, amelynek előnye, hogy könnyedén csatlakoztatható egy hibrid traktorhoz, ezzel mintegy extra akkumulátorral ellátva a teherautót. A pót körülbelül 200 kilowattóra energiatárolásra képes, ami nagyjából háromszor annyi, mint a traktoré, írja az Euronews.
A technológiát még hatékonyabbá teszi, hogy így lehetségessé válik az akku dinamikus, menet közbeni töltése is, amennyiben éppen süt a nap, mondta Eric Falkgrim, a Scania járműtervezésért felelős technológiai vezetője. Egy ma gyártott teherautó várható élettartama körülbelül 15-20 év, ami azt jelenti, hogy jelenleg is rengeteg elöregedett teherautó közlekedik Európában, amelyeket több okból is gyakorlatilag lehetetlen és kivitelezhetetlen kivonni a forgalomból, hogy a legújabb és leghatékonyabb teherautókkal helyettesítsék őket. Ezért a Scania mérnökei azon dolgoznak, hogy a napelemekkel borított pótkocsi lényegében önállóan működő elektromos jármű legyen, ami azt jelentené, hogy egy régi belső égésű traktorhoz éppúgy hozzá lehetne kapcsolni, mint egy modern hibridhez. A tesztek során kapott előzetes adatok alapján ez mintegy 40 százalékkal csökkentheti a kamionok üzemanyag-fogyasztását.
A napelemes hibrid teherautókat jelenleg Svédországban tesztelik az utakon. A Scania szerint éppen azért érdemes a meglehetősen zord időjárású országban kísérletezni ezzel, mert ha a technológia életképesnek bizonyul egy olyan helyen, ahol télen viszonylag kevés a napsütés, akkor a napelemes pótkocsi hatékonyan képes működni bárhol máshol is. Sőt, egy Spanyolországhoz, vagy Ausztráliához hasonló éghajlatú, napos helyen ennél jóval nagyobb hasznot is húzhatnak ebből a megoldásból.
Persze még sok megoldandó probléma áll a mérnökök előtt mire forgalomba kerülhet a napelemes pótkocsi. Ilyen többek között a szennyeződés és kosz, ami a panelekre rakódik menet közben, vagy például a faágak okozta karcolások, sérülések is, de a kamionok folyamatos rázkódása is árthat a napelemeknek. Ezek miatt a beépített alkatrészeknek könnyűnek, egyben tartósnak is kell lenniük, ezen túlmenően szükség van néhány extra biztonsági funkcióra is, amelyek baleset esetén nem okoznak rövidzárlatot a panelekben.
(Borítókép, videó: Scania)