A NASA bejelentette hogy egyenletesen eloszló vizet találtak a Holdon
2020 / 10 / 26 / justin.viktor
A NASA bejelentette hogy egyenletesen eloszló vizet találtak a Holdon
A NASA kerek egy hete tartja izgalomban az űrkutatás, a csillagászat és a tudomány rajongóit és szakembereit, valami igazán nagy horderejű felfedezést ígérve a Holdról. A kutatók előre bejelentett névsora alapján a találgatások és pletykák valamiféle Holdon található, frissen felfedezett vízkészletről szóltak. És valóban ez történt, csak úgy, ahogy senki sem várta.

A NASA Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (infravörös csillagászati sztratoszférikus obszervatórium -SOFIA) megerősítette, hogy vizet találtak a Hold napsütötte felszínén. Ez a felfedezés azt jelzi, hogy a víz eloszlik a hold felszínén, és nem korlátozódik a hideg, árnyékos helyekre, ahol a sarkokon már korábban is találtak belőle.

A SOFIA vízmolekulákat (H2O) mutatott ki a Hold déli féltekéjén található Clavius-kráterben, az egyik legnagyobb, a Földről is látható kráterben.

A Hold felszínének korábbi megfigyelései már kimutatták a hidrogén valamilyen formáját, de nem volt eldönthető, hogy víz formájában vagy közeli kémiai rokona, a hidroxil (OH) formájában van jelen. A friss adatok 100-412 milliomodrész koncentrációban mutatták ki a vizet, ami nagyjából 3,5 deciliter vizet jelent egy köbméter holdi talajban, a felszínen. Az eredményeket a Nature Astronomy legújabb számában tették közzé.

Sejthető volt

"Voltak már arra utaló jelek, hogy H2O, vagyis az általunk ismert víz lehet jelen a Hold napsütötte oldalán. Most már biztosan tudjuk, hogy van. Ez a felfedezés sok kérdést vet fel a Hold felszínéről alkotott tudásunkkal, és az űrkutatás szempontjából releváns erőforrásokkal kapcsolatban" - mondta el Paul Hertz, a NASA washingtoni központjában működő Tudományos Küldetési Igazgatóság Asztrofizikai Osztályának igazgatója.

Összehasonlításképpen: a szaharai sivatagban százszor annyi víz van, mint amennyit most a SOFIA mutatott ki a hold talajában. A kis mennyiség ellenére a felfedezés új kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban is, hogy a víz hogyan keletkezik és hogyan képes fennmaradni a zord, levegőtlen holdfelületen.

(Forrás: NASA Kép: NASA)

Ha tetszett ez a cikk, kövess minket a Facebookon is!

AKCIÓS ÚJ ÉPÍTÉSŰ LAKÁSOK BUDAPESTEN AKÁR 27 915 000 Ft-tól. TÉLI AKCIÓ A CORDIÁTÓL
Legyen a leggyorsabbak között, és szerezze meg álmai otthonát egyedülálló kedvezménnyel! 2020. december 31-ig kiemelt kedvezménnyel, akár 9% árelőnnyel vásárolhatja meg az ideális lakást kínálatunkból.
Először vagy itt? Ez itt a Rakéta!
Olvasd el főszerkesztőnk beköszönőjét, mire számíthatsz tőlünk!