A Signal nevű üzenetküldő alkalmazás készítői zseniális megoldást választottak arra, hogy demonstrálják a programjuk legnagyobb előnyét: hogy semmire sem kíváncsiak a felhasználóikkal kapcsolatban. Korábban a Rakétán többször is foglalkoztunk az appal, amely egyre népszerűbb; tavaly még Brüsszelben is a Signalt választották ki ajánlott chat alkalmazásnak. Ez a szoftver is úgynevezett end-to-end titkosítást alkalmaz, vagyis az üzenetküldő felek közt zajló kommunikációt mások nem tudják megfigyelni.
Ami tovább növeli az app iránti bizalmat, az az, hogy nyílt forráskódú, vagyis aki szeretné, a GitHubon bepillanthat a motorháztető alá, megnézheti, hogy pontosan hogyan működik. Reklámoktól sem kell tartani, nem úgy, mint a Facebook-birodalombam - a Signal pénzügyeit egy Amerikában bejegyzett nonprofit szervezet biztosítja, ami adományokból tartja el magát. És míg ők a chatelők semmilyen személyes adatára nem kíváncsiak, a Facebook Messengerénél ez a lista nyolc és fél képernyő hosszúságú. A Signalnak az jutott az eszébe, hogy mi lenne, ha a reklámjaikat nem csak hiperpontosan céloznák, hanem
rájuk is írnák, hogy pontosan miért az adott felhasználónál jelennek meg.
A blogjukon közölt példák közt szerepel olyan, amelyen azt emelik ki, hogy a hirdetést látó internetező egy tanár, a koreai pop rajongója vagy mondjuk nemrég szült. Ennél ijesztőbben és kézzelfoghatóbban talán még senki sem adta át a Facebook-felhasználóknak, hogy a platform mennyire sokat tud róluk. "A Facebookhoz hasonló cégek nem neked építik a technológiájukat, hanem az adataidnak. (...) Ez nem igazán titok, de a kép sokak számára minimum zavaros. (...) Az internet java, ahogyan ma működik, elfogadhatatlan lenne, ha érthető analógiákon keresztül mutatnánk meg" - írják. A Facebookkal kapcsolatban emellett adatkezelési aggályok sora is felmerült, az Egyesült Államokban korábban rekordösszegű, ám számukra nem igazán megterhelő, ötmilliárd dolláros bírsággal is sújtották a vállalatot.
A Facebook a Gizmodo cikke szerint tagadja, hogy a kampányt valóban futtatni akarta volna a Signal, és azt állítják, a cég csak publicitást szeretett volna szerezni magának. A Signal ezzel szemben ragaszkodik ahhoz, hogy a hirdetéseiket visszautasították, a fiókjukat pedig zárolták Menlo Parkban.
(Fotó: Unsplash/Ben_Sweet)