A Sinkanszen eddig is szupervonatnak számított, de még tudtak javítani rajta

2025 / 03 / 11 / Bobák Zsófia
A Sinkanszen eddig is szupervonatnak számított, de még tudtak javítani rajta
Japán nagysebességű vonatainak legújabb generációja 2030-ban áll szolgálatba.

Japán legendás szupervonatának, a sinkanszennek legelső verziója, a Tókaidó Sinkanszen vonalon haladó Hikari 1964-ben állt szolgálatba, hogy korábban nem látott gyorsasággal szállítsa az embereket Tokió és Oszaka között. A különleges vonat, amit a fejlesztések kezdete idején még dangan ressának, azaz lövedékvonatnak, vagy puskagolyóvonatnak hívtak, kevesebb mint száz évvel azután kezdte meg működését, hogy az országban egyáltalán megjelentek a vonatok, és óriási technológiai újítást képviselt, később pedig egyenesen Japán (egyik) szimbólumává vált. Azóta más országokban is elterjedtek a nagysebességű vonatok - 1981-ben munkába állt a francia TGV (Trains à Grande Vitesse), amit a sinkanszenek inspiráltak, de Kína szupergyors vonatainak és maglevjeinek fejlesztéséhez is a japán példa adta a kezdő lökést, annak ellenére ugyanis, hogy a kínai Ázsia Expressz az 1930-as években még jócskán túlszárnyalta a japán vonatokat sebesség tekintetében, végül a szigetország messze maga mögött hagyta ázsiai versenytársát, a lemaradást pedig Kína csak sokára tudta behozni.

A sinkanszenek jelenleg maximálisan 320 km/h-ás tempóval - ám sokszor ennél azért lassabban - közlekednek a kilenc vonal különböző szakaszain, amelyek behálózzák Japánt, de ennél valójában nagyobb sebességre képesek: a tesztek során a leggyorsabb japán “puskagolyóvonat”, az SC Maglev például elérte a 603 km/h-ás sebességet, és a tervek szerint a Csúó Sinkanszen vonalon közlekedő jármű akár 500 km/h-val is haladhat majd, miután szolgálatba áll valamikor a 2030-as években. Ez a tempó elég lenne ahhoz, hogy (egy megállók nélküli vonalon) fél óra alatt megérkezzünk Nyíregyházáról Budapestre, ha a vonat éppenséggel Magyarországon üzemelne.

A sinkanszenek pedig nem csak villámgyorsak, hanem biztonságosak is, az 1964-es indulásuk óta nagyon kevés haláleset történt a vonalakon.

Az első 1995-ben következett be, mikor a Misima állomáson egy 17 éves diák egyik ujjára rácsukódott a vonat ajtaja, amit a légmentes zár miatt nem tudott kiszabadítani, így a vonat magával rántotta a fiút, miközben kifelé haladt az állomásról. Később, 2015-ben egy idősebb férfi felgyújtotta magát a Nozomi sinkanszen egyik vonatában, majd 2018-ban egy másik vonalon szintén életét vesztette egy ember a vonattal való ütközés miatt - ez utóbbi, mint ahogy a 2015-ös eset is, azonban valószínűleg öngyilkossági eset volt, nem baleset.


A baleset miatt sérült sinkanszen vonat 2018. június 14-én (Kép: Mainichi)

A nagysebességű vonatok hamarosan még biztonságosabbá válhatnak az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően, amelynek eredményeiről a múlt héten rántotta le a leplet a JR East, Japán legnagyobb vasúttársasága. Az újonnan bemutatott vonatok, az E10 széria első tagjai 2027-re lesznek készen, és 2030-ban állnak munkába a Tokiót a tohokui régióval összekötő vonalon. A vonatok az E2-es és az E5-ös szériát váltják le, és minden vonat tíz kocsiból áll majd.

Az új sinkanszenek érdekessége, hogy gyorsabban meg tudnak majd állni vészhelyzet esetén, mint a korábbi verziók,

körülbelül 15%-kal rövidebb lesz a fékútjuk, ami a vasúttársaság szerint főként földrengések idején játszhat fontos szerepet, és jelentősen növelheti a biztonságot. A járművek emellett más színnel, és kényelmesebb belső térrel rendelkeznek: kétüléses elrendezésben helyezik el bennük az üléseket, és minden ülésnél lesz USB-csatlakozó is, hogy az utasok zavartalanul tudjanak dolgozni és tanulni száguldás közben.

(Fotó: JR East, Tangerine, Mainichi)


Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) által szervezett Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) sok évtizedes hagyománya mára széles körű népszerűséget ért el, és fontos kiindulási pont lehet a hazai és határon túli tehetségek számára a jövőbeli karrierjük felé vezető úton. A 2025-ös, 37. konferencia előtt az OTDK céljáról és működéséről Prof. Dr. Szendrő Péter örökös elnök úrral és dr. Cziráki Szabinával, az OTDT titkárával beszélgettünk.
Nem hallatszik, ahogyan az “új Concorde” hangrobbanást okoz
Nem hallatszik, ahogyan az “új Concorde” hangrobbanást okoz
A Boom Supersonic szuperszonikus gépének tesztje közben újra bebizonyosodott, hogy a hanghatár átlépése közben létrejövő hangrobbanást nem lehet a földön hangrobbanásként észlelni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.