A háromezerötszáz dollárba, azaz ÁFA és vám nélkül is 1,2 millió forintba kerülő Apple-kütyü a hírek szerint már úton van a logisztikai központokba, hogy február elején a cég amerikai üzleteiben kipróbálhassák azt az érdeklődők. Ugyan az Apple szokás szerint nagy felhajtással jelentette be a forradalminak ígért hardvert, de hogy valóban eljött-e az ideje annak, hogy komolyan vehető kategória legyen az AR-VR-MR eszközökből, még kérdéses. Az eddigi legjelentősebb szereplő, a Meta ugyan figyelemre méltó előrelépéseket mutatott be Quest és Quest Pro sisakjaival, az előbbi szép számban is fogyott, ám ahhoz, hogy tömegtermékké váljanak az AR-VR kütyük, a megfelelő hardver mellé a vonzó szoftverek, sőt, felhasználási módok is hiányoznak még.
Ebbe a versenybe érkezhet meg hamarosan a Sony, akik a VR-szemüvegek terén már eddig is jelen voltak a PSVR-ral, a CES-en pedig az is kiderült, hogy a Siemens-szel közösen egy olyan sisakot fejlesztenek, amely leginkább az Apple Vision Pro ipari felhasználásra szánt változatának tekinthető. Az egyelőre név nélküli sisakban a Sony micro-OLED kijelzőjét találjuk, ami szemenként 4K-s felbontást biztosít és egy hegesztőszemüveghez hasonlóan lehet majd le- és felhajtani, emellett ez lesz az egyik első olyan készülék, amelyben bemutatkozik a Qualcomm kifejezetten okosszemüvegekhez fejlesztett chipjének a legújabb változata, a Snapdragon XR2+ Gen 2. A navigációban és a tervezésben, jegyzetelésben egy gyűrű és egy digitális toll is segíti majd a felhasználókat, akik a sisak segítségével három dimenzióban tervezhetnek tárgyakat vagy járhatnak be területeket. Mindezt a Sony a promóciós videóban egy Forma 1-es autó áttervezésével illusztrálta.
Ezzel szemben akadnak cégek, amelyek inkább egyszerűbb és olcsóbb kütyükkel versenyeznének az Apple-lel. Az Asus AirVision M1-e ugyan mintha egy Apple-termék nevét kapta volna, de valószínűleg tizedannyiba fog kerülni, mint a Vision Pro, cserébe nem önállóan, hanem egy telefonhoz vagy számítógéphez csatlakoztatva fog működni - számolt be a The Verge. Az eszköz, ami inkább emlékeztet egy ormótlan szemüvegre, mint egy sisakra, abban segít majd, hogy a körülöttünk lévő térben tudjunk elhelyezni virtuális monitorokat, a kényelmesebb, bár lehet, hogy kényelmetlenebb munkavégzéshez. De nem az Asus az egyetlen gyártó, ami keresi a helyét a kiterjesztett valóság kiterjesztett ökoszisztémájában: az Xreal Air 2 Ultrája is ugyanezzel próbálkozik. Hogy lesz-e akár egyetlen kütyü, amit a Meta okosszemüvegéhez hasonlóan, hajlandóak lennénk viselni és használni, a CES utáni hetekben-hónapokban fog csak kiderülni.
(Borítókép: Sony)