A Steam Deck esélyesen kinyírhatja hosszútávon a konzolokat
2021 / 07 / 18 / Felkai Ádám
A Steam Deck esélyesen kinyírhatja hosszútávon a konzolokat
A Valve fejlesztése, a Steam Deck látszatra egy Nintendo Switch-klón, valójában a videojátékozás jövője is lehet.

Már lehetett némi pusmogást hallani, ennek ellenére kisebb meglepetés volt, amikor a Valve a héten bejelentette különleges – egyelőre maradjunk ennél a passzív szónál – masináját, a Steam Decket, és nem kizárt, hogy mint korábban a Steam esetén, a vállalat most is kiszagolta a jövő csapásirányát.

Felcsap a gőz

A Valve korábban, az előző évezred vége felé a Half Life sorozattal vált híressé, de a videójátékok történetében ennél is fontosabb volt, hogy összeütötték lényegében az első széles körű sikert arató digitális áruházat, a Steam-platformot. A Steam mintájára azóta több bolt is létesült, például a kezdetben főként a régi címeket (és ezek modern gépeken is futtatható változatát) kínáló GOG, vagy éppen az az Epic Store, amely ideiglenes exkluzívokkal és ingyenjátékokkal próbálja beérni a nagy riválist. A Steam, valamint a mögötte álló vállalat időközben olyan hatalmasra duzzadt, hogy sokszor lassú mamutnak tűnik, amely lomhán mozdul – és ebben akad is némi igazság, hiszen a Steamet több kritika is érte elsősorban a minőségbiztosítással kapcsolatban, hiszen a platformra híresen sok szemét került fel. Azonban – hogy a mamut analógiánál maradjunk – ha ez az óriási test belendül, akkor azt széles környezetben lehet érzékelni.

A Valve pedig már a múltban is letette védjegyét az e-sport megalapozásánál (Counter-Strike), vagy éppen a VR szemüvegeket igénylő játékok terén (Half-Life: Alyx). A most bejelentett Steam Deck pedig jó eséllyel a forradalmi Valve-projektek sorát folytatja.

A nagy bejelentés

A bejelentést nagyon jól sikerült időzíteni, egy héttel azt követően, hogy a Nintendo lerántotta a leplet az OLED Switchről, és a minimális újdonsággal szolgáló gép miatt sokaknak rossz volt a szájíze, a Valve egy igazán izgalmas gépet mutatott be. Mindez annyiból érdekes, hogy a három árkategóriában rendelhető Steam Deck legolcsóbb változata is drágább az OLED Switch-nél, és úgy tűnik érdekesebbnek a kézikonzolok szerelmeseinek (és nem csak nekik – de erről később), hogy a Steam Deck nem is konzol.

Ami az árat és a teljesítményt illeti, essünk is túl ezeken gyorsan: a Steam Deckből három változat érkezik majd idén ősszel 419, 549, valamint 679 euróért. A legolcsóbb változat tehát 150 ezer forint környékén mozog, ami egy erős ecsetvonással vaskosabb, mint az OLED Switch 130 és 140 ezer forint körüli ára, más kérdés, hogy a két gép összehasonlítása némileg felesleges, hiszen ha eddig nem rendeltük elő, akkor leghamarabb 2022 első negyedévében számíthatunk a Steam Deckünk érkezésére, mert úgy szétkapkodták az első készletet, hogy még a Valve sokat próbált szerverei is lehaltak. A három gép között az alapvető különbség a tárhely, a legolcsóbb gépben 64 GB-ig nyújtózkodhatunk, és ez ráadásul nem is olyan gyors, mint a drágább gépekbe került SSD-ék. Viszont a tárhelyet megtoldhatjuk Micro SD kártyával is, és bár ez egyelőre még nem derült ki biztosan, de gyaníthatóan az lesz a helyzet, mint az SSD-ét használó konzolok esetén, tehát az egyéb tárhelyre telepített játékok kicsit lasabban futhatnak/tölthetnek be, és nem kizárt, hogy híján lesznek bizonyos funkcióknak.

Bejelentette a Nintendo az eddig rejtegetett konzolját, és ezzel mindenkit zavarba hozott Az új gép leglátványosabb különbsége az alapmodellénél nagyobb OLED-kijelző, de nem biztos, hogy emiatt éri meg – már ha egyáltalán megéri.

A különbségeknél azonban érdekesebb a hasonlóság: a többi hardverelem ugyanaz, vagyis az összes változat nagyjából 2 Teraflop teljesítményt tud magából kipréselni, magyarán körülbelül annyit, mint az előző generációs konzolok alapváltozatai: a PlayStation 4 és az Xbox One. Ez nem tűnik soknak, de a gépbe épített, érintőképernyős, LCD kijelzőn ez 720p felbontás mellett jelent 30-60 fps számot alacsony vagy közepes grafikai beállításokkal újabb játékok esetén is. A gép premierjét egész hónapban lefedő, amerikai IGN szerint az összkép elég jó, de másoknak azért akad némi kételyük ezzel kapcsolatban.

Valójában nem az a fontos, ami a motorház alatt van

Gabe Newell, a Valve atyja szerint a gép árazása kritikus és fájdalmas szempont volt, ami tekintve a 200 ezer forintos árcédulát (ami magasabb még a PS5 lemezes változatának, valamint az Xbox Series X bolti áránál is) talán elsőre nem érthető. A „titok nyitja”, hogy a Steam Deck sokkal inkább kézikonzollá alakított videójátékos PC, mint konzol, sőt inkább nevezhető a gaming laptopok logikus, evolúciós továbblépésének, mint a Switch vetélytársának. A Steam Decken ugyan fut egy Linux alapú saját operációs rendszer, a Steam OS, de ezt akár le is törölhetjük, és installálhatjuk a Windowst. Ugyanakkor már a Steam OS sem zár be a Steam áruházba, akár a konkurens Epicet is elérhetjük.

Vagyis egy, a PC-k legjobb tulajdonságait idéző, nyílt rendszert kapnak kézhez azok a szerencsések, akiknek összejött az előrendelés. Mindez pedig egybevág Newell korábbi hozzáállásával, aki már a Windows 8 kapcsán amiatt kritizálta a Microsoftot, hogy az Apple-höz hasonlóan zárt architektúrát hozott össze, és ez a PC világában mindenki számára katasztrófát jelent. A Valve minderre ekkor a Steam Machine -nal, egy lényegében szintén Linux alapú, gamer PC termékvonallal válaszolt, amit azóta ejtettek.

Vagyis sok értelme nincs nézegetni a teljesítményt, hiszen hozza a szükséges minimumot ár-érték arányban, és amúgy sem emiatt jelent fenyegetést a konzolokra (és nem csak a Switchre), hanem a két világ – a PC és a konzol – legjobb vonásainak egyesítése, valamint a hibák kiiktatása miatt. Az ősidőkben ugyanis a konzol nagy ígérete az volt, hogy elérhető áron kínált üzembiztos élményt. Ha valaki vásárolt egy NES-t, SNES-t, PlayStationt vagy akár originál Xbox-ot, arra számíthatott, hogy betolja a kazettát/lemezt, akármit és már játszhat is. PC-n ezzel szemben drivert kellett frissíteni, vagy akár új processzort, videókártyát, RAM-ot kellett vásárolni.

A Steam Deck viszont egy olyan PC, ami kényelmesen használható, és ha kivesszük a dobozból, működik. Így pedig azoknak a konzoltulajdonosoknak is csábító lehet, akik nem szeretnének sokat pepecselni, csak játszani. Viszont épp a rugalmassága okán a PC-sek is elgondolkodhatnak egy ilyen gép beszerzésén, amit mondjuk épp egy Switch-csel ellentétben teljesen a saját szájízükhöz szabhatnak. Vagyis a Steam Deck kényelmes, mint egy konzol, miközben épp annak az ellentéte. Konzolt ugyanis jellemzően azért vásároltunk eddig, hogy egy bizonyos videójátékos könyvtárhoz hozzáférésünk legyen, nem véletlen kísér minden konzolbejelentést a mai napig (igaz, egyre csappanó számú) exkluzív, tehát csak azon a rendszeren elérhető játék premierje.

A Steam Deck esetén ilyen nem volt, ez a készülék a már meglévő játékainkhoz, vagy a teljes, ám már létező Steam-kínálathoz kínál hozzáférést, illetve akár a többi digitális bolthoz. És épp ez az aspektus az, ami forradalmat hozhat – a Steam ugyanis egy konzolként viselkedő PC, és mint ilyen, sikeresen megtestesíti azt, amiről Newell beszélt – a nyílt rendszert, méghozzá minden értelemben. Amíg ugyanis a konzolpiacot a mai napig zárt ökoszisztémák versengése jellemzi, a Steam Deck nyílt ökoszisztémáján a szolgáltatások versengenek. Magyarán nem azt a százezer forint feletti kérdést kell megválaszolni, hogy PS5-öt vagy Xboxot válasszak, hanem hogy a Steamen vagy az Epic Game Store-on szerezzem-e be az engem érdeklő címet. Tehát nem is maga a szóban forgó gép jelenti a "veszélyt", hanem a mögöttes változás a hozzáállásban: a könnyen használható, elérhető, „kiveszem a dobozból, és már játszom is” mentalitás alkalmazása a PC-k világában – ami nem véletlen ered a Steam mögötti cégtől, akik az általuk forgalmazott szoftvereket szeretnék minél nagyobb számban eladni, nem pedig hardvert. Az pedig külön kiemelendő bölcs lépés, hogy a gépen nem láncolják a felhasználót a saját boltjukhoz – erre piacvezetőként amúgy sincs szükségük.

Egy ilyen világban pedig a konzolok túlélésének kulcsa az exkluzív játékok lehetnének, de ezeket is egyre drágább fejleszteni, és már az ilyen szempontból rendkívül konzervatív Sony is PC-re küldte pár sikercímét – a Microsoft esetén pedig ez bevett gyakorlat. Az egyedüli bizonytalanságot az okozza, hogy egy ma megvásárolt Steam Deck mennyire lesz jövőbiztos. A konzolok utolsó aduásza (amit egyébként épp a Cyberpunk előző generációs változatai rengettek meg némileg) ugyanis az lehet, hogy az adott rendszeren az arra megjelent játékok többé-kevésbé üzembiztosan, de futni fognak. Ha viszont évente vagy akár kétévente vásárolhatunk új Steam Decket, vagy ennek megfelelő hardvert, magyarán ha túlságosan sok készülék, átláthatatlan árkategóriákban és teljesítménnyel szakad a vásárlókra, akkor valószínűleg többen inkább a jobban átlátható konzol-piacról fognak maguknak továbbra is gépet választani.

További cikkek a témában:

Játékipari veteránt igazolt a Netflix, jövőre érkezhetnek a videójátékok a platformra A cég már korábban kijelentette, hogy nem a YouTube-tól, hanem a Fortnite-tól tartanak.

A Sony megteremtené a digitális klónunk, hogy az játsszon helyettünk Sőt ez a mesterséges intelligencia által létrehozott játékos-hasonmás még akár fejlődni is képes lesz, miközben önállóan játszik helyettünk.

Már előrendelhető a zsebre vágható gamer PC Készítői nem kevesebbet ígérnek, mint egy teljes értékű, windowsos számítógépet, ami a zsebünkben is elfér.


Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.