Ezért elsőre bizarrnak is tűnhet az a jövőkép, amit a Sony most benyújtott szabadalma előrevetít: vagyis egy olyan „játékos-automatapilóta” megteremtése, amely a mi stílusunk alapján nyomul előre, legyen szó offline vagy akár online játékokról. A dolog úgy festene, hogy a felhasználó kap egy alapértelmezett „gameplay-profilt”, amely kezdetben általános viselkedésmintákat tartalmaz. Ezután a mesterséges intelligencia figyeli a tevékenységünket a játékokban, és a beérkező információ alapján ezt a generikus klónt a képünkre formázza. Magyarán egy mesterséges intelligencia monitorozza, hogy miként játszunk, majd ez alapján létrehoz egy digitális másolatot, ami nélkülünk, de a mi stílusunkban halad tovább a játékokban.
Kérdés persze, hogy ez miért lehet jó? A Sony elképzelése szerint a digitális játékos képes lesz boldogulni ott is, ahol nekünk az adott játék már túlságosan is nehéz, de előfordulhat az is – különösen a mai, hatalmas nyitott világú játékoknál –, hogy a monoton, de időigényes küldetéseket egyszerűen rábízzuk a gépre. Egyébként ez igazán érdekes lehet a gyakorlatban, amikor a kiadók különböző pénzért megvásárolható előnyöket kínálnak, amivel lefaraghatunk az időrabló, üres küldetésékből, melyeket viszont ezután akár a mesterséges intelligencia is teljesíthet helyettünk. A másolat pedig azért a mi stílusunkat utánozza, hogy egy-egy játékot jó szívvel és nyugodtan bízzunk rá. Fontos megemlíteni azt is, hogy a digitális klónunk magától is fejlődőképes, ha például elakad valahol, akkor az online útmutatókban magától is képes lesz utánanézni annak, miként kell egy-egy feladatot teljesíteni.
Mindez eliminálná a multiplayer játékok egyik legnagyobb átkát is, tehát hogy nem lehet őket felfüggeszteni – mostantól ugyanis ha valamiért fel kell ilyenkor állnunk az asztal mellől, akkor a karakterünket átvenné az automata, és így a barátainkkal együtt folytatná a játékoat, amíg mi elvégezzük az adott dolgunk. Felmerült az is, hogy valamilyen módon jelzésre kerüljön, ha egy-egy játékban igénybe vettük a mesterséges intelligencia által kínált segítséget.
A Sony egyébként 2019 végén hozott létre egy új szervezetet a mesterséges intelligencia kutatása céljából, és a Sony AI-nak Japánban, Európában és az Egyesült Államokban egyaránt vannak irodái. A vállalat pedig több játékos-asszisztens rendszert is levédetett mostanában a PlayStation 5-höz, például a Microsoft Cortanájának mintájára készült chatbotot, valamint egy audio asszisztenst, amely szintén a játékbeli célok teljesítésében segíthet. Bizonyos játékokhoz pedig már most elérhető egy szakaszonkénti segítőrendszer ezen a konzolon, amellyel játék közben, de abból nem kilépve kaphatunk videós segítséget egy-egy objektum kapcsán.
(Kép: Flickr/Arnon Dror)