Amikor nemrég arról írtunk a Rakétán, hogy valójában nem is spórol olyan sokat az ember a fekete pénteken, nem gondoltuk volna, hogy világszinten így is rekordot dönt az e-kereskedelem forgalma. Amint arról beszámoltunk, az akciók egy része, még Magyarország legnagyobb internetes piacterén is, gyakran inkább a jelképeshez közelít. Emellett aggasztó jelenség, hogy az eredetiként megjelenített árak gyakran a megszokottnál magasabbnak tűnnek. Akadt olyan hároméves iPhone modell, aminél 844 ezer forint volt az állítólagos kezdőár, miközben a megjelenésekor, friss telefonként 572 ezer forintba került. Ez a jelenség a törvényhozókat és a hatóságokat is aggasztja. Előbbiek az Európai Unióban előírták, hogy csak akkor lehet egy terméket akciósnak nevezni, ha az ára alacsonyabb, mint az akciót megelőző harminc nap legalacsonyabb ára. Utóbbiak, itthon a Gazdasági Versenyhivatal, bírságokat szabnak ki a nem megfelelően meghirdetett árucikkek miatt.
Ezek után nem lepődtünk volna meg, ha idén novemberben csökken a vásárlási kedv, de nem ez történt.
A TechCrunchon olvasható hír szerint a marketingmegoldásokkal is foglalkozó Adobe úgy látja, hogy 9,8 milliárd dollárt, hét és fél százalékkal többet költöttek online az amerikaiak, mint tavaly, ami meghaladta a szakértői becsléseket. Az infláció ott három százalék, ezért nem csak látszólag, hanem reálértéken is nőttek az eladások. A Salesforce nevű marketingautomatizációs óriás még több, 16,4 milliárd dollárnyi tranzakciót köt a fekete péntekhez Amerikában, hetvenmilliárdot globálisan. Érdekesség, hogy a böngészés és a rendelések nyolcvan százalékban mobilon zajlottak.
Mielőtt azonban azt hinnénk, hogy vége a gazdasági nehézségeknek, fontos megjegyezni, hogy az USA-ban az úgynevezett BNPL (Buy Now, Pay Later; Vedd meg most, fizesd ki később) vásárlások száma hetvenkilenc százalékkal nőtt 2022-höz képest. Az Adobe adatai alapján ugyanakkor ez még mindig csak a tranzakciók kevesebb, mint egy százaléka, 79 millió dollár a közel tízmilliárddal szemben. Ami viszont jó hír, hogy ötből négy vásárlónak elég volt a hagyományos, lassabb postázás, ami az akciós nap környezeti terheit valószínűleg számottevően csökkenti.
(Borítókép: Jon Cellier/Unsplash)