A Vasúttörténeti Park az a hely, amiről nem hittem volna, hogy különösebben érdekelni fog, mivel nem tudok mondjuk álmomból felkelve elsorolni 10 legendás mozdonyt. Ám mivel november elsején a Parkot ingyen lehetett látogatni, tettünk vele egy próbát. Gyors ítélet mindjárt az írás elején: a Vasúttörténeti Park olyan mint az állatkert, csak ketrecekben szomorkodó állatok, nyüzsgő tömeg és minden egyéb idegesítő adalék nélkül. Vagyis nem olyan, mint az Állatkert, hanem olyan, mint amilyennek azt szánták: remek kikapcsolódás családoknak, pároknak, nagyjából mindenkinek, kedves személyzettel, érdekes látnivalókkal, valamint maradandó élményt kínáló interaktív programokkal.
A Park alapkövét 1999. november 22-én rakták le, és miután 2000-ben megnyitotta kapuit, mint Európa első interaktív vasúti parkja várja a látogatókat. Jelenleg a 70.000 m2 alapterületű Parkban száznál is több vasúti járművet tekinthetünk meg. A Vasúttörténeti Park az egykori Északi Fűtőház vontatási telepén, a Tatai út 95. szám alatt található meg. Jelenleg egyébként a Park a MÁV-tól teljesen függetlenül működik, fenntartója a Magyar Vasúttörténeti Park Alapítvány.
A járművekkel kapcsolatban itt egy gyors összefoglaló: „Több mint 100 vasúti járműkuriózum parkol itt, közülük ötven ritka mozdony, vasúti jármű: sínautók, kézi-és motoros hajtányok, mérőkocsi, gőzdaruk, hóekék, hómaró gépek és egyéb különlegességek, a legszebbek, a legértékesebbek összegyűjtve. A járműállomány az 1870-es gőzmozdonyoktól a nagyteljesítményű villamos mozdonyokig mutatja be a vasút fejlődését. A járművek jelentős része ma is üzemképes, melyekkel a MÁV Nosztalgia Kft. belföldi és külföldi nosztalgiautazásokat szervez.”
Mindenképp érdekes látnivaló még a 34 állásos körfűtőház 3000 nm-es Orient-csarnokában kiállított, a magyar és a nemzetközi vasúti közlekedés történelmében kiemelt jelentőséggel bíró személykocsi-különlegességek gyűjteménye. Itt olyan kocsik találhatóak meg, mint az Orient Expressz teakfa étkező kocsija vagy a Szent Jobb-ereklyeszállító kocsi. Ebben a csarnokban egyébként kisvasút is található (ez lényegében a Parkot és körfűtőházat modellezi), valamint játszósarok a gyerekeknek, ahol ők maguk is tologathatják a fakocsikat egy nagyobb terepasztalon. A kocsik egy részébe pedig be is lehet kukkantani.
A Park fő vonzereje azonban az interaktív programok. Mi utaztunk gőzmozdonyon, hajtányoztunk, kipróbáltuk a fordítókorongot és a Kerti Vasutat, valamint bepattantunk a Csajka sínautóba is. Már írtam, hogy nem vagyok egy vonatbolond, de ezek a programok előhozták belőlem a szélesen vigyorgó középsőst. Mert hát a szén, a dugattyúk és a soktonnás vastest iránt legközömbösebb szív is dobban egyet, mikor elindul alatta egy szürke őszi napon Magyarország legöregebb, üzemképes gőzmozdonya. Ráadásul a Parkban tényleg mindenhol akad valami látnivaló: aki élhal a rozsdamarta világvége esztétikáért ugyanúgy megtalálja a számítását, mint a szovjet idők szerelmese, vagy a hazai mozdonytörténelem szakavatott tudora. A Park mindenki számára kínál valami érdekességet. Ehhez társul a kedves és készséges személyzet, akik láthatóan imádják, hogy részei a vonattörténelem megőrzésének, mindenhol szívesen mesélnek érdekességeket is.
Egy újszülöttnek minden vicc új, szóval nyilván többen is ismerik már a Parkot, de ez a cikk elsősorban a hozzám hasonló, „vonat-szkeptikusoknak” készült: nem kell félni, ez nem valami ócska, unalmas múzeum, és ha nem is tudunk szinte semmit erről a közlekedési formáról (azon kívül, hogy utáljuk amikor a Balaton-felé igénybe kell venni), a látogatás után egy kicsit akár el is rabolhatják a szívünk az óriási vasszörnyek. Ne hagyjuk viszont, hogy megtévesszen minket, hogy a cikk írásakor a Park honlapján az állt, hogy a mai nappal, tehát november elsejével bezárnak, mert a helyszíni információink alapján december 31-ig várhatóan nyitva tartanak, igaz, változik a nyitvatartási idő, és némileg a jegyárak is. Ugyanakkor decemberben korcsolyapálya is helyet kap a szerelvények szomszédságában.
Mivel pedig a Park jellemzően nyitott, ezért remélhetőleg járvány-álló programnak bizonyul a tél hátralévő részére. Viszont a mai nappal bevezetett szigorítás értelmében természetesen a Park egész területén kötelező a maszk.
(Képek: Rakéta/Felkai Ádám)