A Vasúttörténeti Park az egyik legjobb program Budapesten

2020 / 11 / 01 / Felkai Ádám
A Vasúttörténeti Park az egyik legjobb program Budapesten
A Park a lehető legtávolabb áll a poros múzeumoktól, és nem csak a vonatbolondoknak, de az egész családnak remek móka lehet.

A Vasúttörténeti Park az a hely, amiről nem hittem volna, hogy különösebben érdekelni fog, mivel nem tudok mondjuk álmomból felkelve elsorolni 10 legendás mozdonyt. Ám mivel november elsején a Parkot ingyen lehetett látogatni, tettünk vele egy próbát. Gyors ítélet mindjárt az írás elején: a Vasúttörténeti Park olyan mint az állatkert, csak ketrecekben szomorkodó állatok, nyüzsgő tömeg és minden egyéb idegesítő adalék nélkül. Vagyis nem olyan, mint az Állatkert, hanem olyan, mint amilyennek azt szánták: remek kikapcsolódás családoknak, pároknak, nagyjából mindenkinek, kedves személyzettel, érdekes látnivalókkal, valamint maradandó élményt kínáló interaktív programokkal.

A Park alapkövét 1999. november 22-én rakták le, és miután 2000-ben megnyitotta kapuit, mint Európa első interaktív vasúti parkja várja a látogatókat. Jelenleg a 70.000 m2 alapterületű Parkban száznál is több vasúti járművet tekinthetünk meg. A Vasúttörténeti Park az egykori Északi Fűtőház vontatási telepén, a Tatai út 95. szám alatt található meg. Jelenleg egyébként a Park a MÁV-tól teljesen függetlenül működik, fenntartója a Magyar Vasúttörténeti Park Alapítvány.


Mad Max beájulna ettől a sínautótól

A járművekkel kapcsolatban itt egy gyors összefoglaló: „Több mint 100 vasúti járműkuriózum parkol itt, közülük ötven ritka mozdony, vasúti jármű: sínautók, kézi-és motoros hajtányok, mérőkocsi, gőzdaruk, hóekék, hómaró gépek és egyéb különlegességek, a legszebbek, a legértékesebbek összegyűjtve. A járműállomány az 1870-es gőzmozdonyoktól a nagyteljesítményű villamos mozdonyokig mutatja be a vasút fejlődését. A járművek jelentős része ma is üzemképes, melyekkel a MÁV Nosztalgia Kft. belföldi és külföldi nosztalgiautazásokat szervez.”

Mindenképp érdekes látnivaló még a 34 állásos körfűtőház 3000 nm-es Orient-csarnokában kiállított, a magyar és a nemzetközi vasúti közlekedés történelmében kiemelt jelentőséggel bíró személykocsi-különlegességek gyűjteménye. Itt olyan kocsik találhatóak meg, mint az Orient Expressz teakfa étkező kocsija vagy a Szent Jobb-ereklyeszállító kocsi. Ebben a csarnokban egyébként kisvasút is található (ez lényegében a Parkot és körfűtőházat modellezi), valamint játszósarok a gyerekeknek, ahol ők maguk is tologathatják a fakocsikat egy nagyobb terepasztalon. A kocsik egy részébe pedig be is lehet kukkantani.


Az étkezőkocsi, amely szinte kiabál azért, hogy elegáns emberek meggyilkoljanak benne valakit

A Park fő vonzereje azonban az interaktív programok. Mi utaztunk gőzmozdonyon, hajtányoztunk, kipróbáltuk a fordítókorongot és a Kerti Vasutat, valamint bepattantunk a Csajka sínautóba is. Már írtam, hogy nem vagyok egy vonatbolond, de ezek a programok előhozták belőlem a szélesen vigyorgó középsőst. Mert hát a szén, a dugattyúk és a soktonnás vastest iránt legközömbösebb szív is dobban egyet, mikor elindul alatta egy szürke őszi napon Magyarország legöregebb, üzemképes gőzmozdonya. Ráadásul a Parkban tényleg mindenhol akad valami látnivaló: aki élhal a rozsdamarta világvége esztétikáért ugyanúgy megtalálja a számítását, mint a szovjet idők szerelmese, vagy a hazai mozdonytörténelem szakavatott tudora. A Park mindenki számára kínál valami érdekességet. Ehhez társul a kedves és készséges személyzet, akik láthatóan imádják, hogy részei a vonattörténelem megőrzésének, mindenhol szívesen mesélnek érdekességeket is.

Ellátogattunk a Széllkapuba, Buda legújabb, európai színvonalú parkjába Átadták a Széllkaput, és ezzel kiteljesedett a Millenáris Park a Széna tér környékén. Buda pedig nagyobb, zöld felülethez jutott a Széll Kálmán tér-Széna tér határolta betonteknőben, ahol többféle programot is lehet majd rendezni európai körülmények között. Gyorsan fel is kerestük a helyet.

Egy újszülöttnek minden vicc új, szóval nyilván többen is ismerik már a Parkot, de ez a cikk elsősorban a hozzám hasonló, „vonat-szkeptikusoknak” készült: nem kell félni, ez nem valami ócska, unalmas múzeum, és ha nem is tudunk szinte semmit erről a közlekedési formáról (azon kívül, hogy utáljuk amikor a Balaton-felé igénybe kell venni), a látogatás után egy kicsit akár el is rabolhatják a szívünk az óriási vasszörnyek. Ne hagyjuk viszont, hogy megtévesszen minket, hogy a cikk írásakor a Park honlapján az állt, hogy a mai nappal, tehát november elsejével bezárnak, mert a helyszíni információink alapján december 31-ig várhatóan nyitva tartanak, igaz, változik a nyitvatartási idő, és némileg a jegyárak is. Ugyanakkor decemberben korcsolyapálya is helyet kap a szerelvények szomszédságában.


Magyarország legöregebb, de üzemképes gőzmozodnya is beölötözött a halloweenhez

Mivel pedig a Park jellemzően nyitott, ezért remélhetőleg járvány-álló programnak bizonyul a tél hátralévő részére. Viszont a mai nappal bevezetett szigorítás értelmében természetesen a Park egész területén kötelező a maszk.

(Képek: Rakéta/Felkai Ádám)


Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Két darab, hidrogént fogyasztó, vízpárát eregető busz indult el próbaüzemben, hat magyar város közlekedésében próbálják ki őket.
A Tesla sorsa múlhat a most bemutatott Cybertruck fogadtatásán
A Tesla sorsa múlhat a most bemutatott Cybertruck fogadtatásán
Ha bejön, akkor pickup-nagyhatalom lehet a cégből, ami Amerikában egyenlő a sikerrel.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.