A Gitai japán startup célja, hogy olyan robotikai eszközöket fejlesszen, amelyek az űrben történő építkezéseket segítik elő, a cég szerint ezzel megalapozhatnak egy olyan jövőt, amelyben a jelenlegi űrprogramok legizgalmasabb és legtávolibb céljai, például a más égitesteken való letelepedés, végül megvalósulhatnak. A cég többfajta robotkart is készített már az elmúlt években és ezek közül az S1 demonstrációjára a Nemzetközi Űrállomáson már tavaly októberben sor került - a teszt során az automata üzemmódban működő eszköz a Nanoracks Bishop Légzsilip modulban végzett kétfajta feladatot: az egyik a különféle panelek összeszerelése, a másik kapcsolók és kábelek üzemeltetése volt.
A legújabb berendezés, az S2 robotkar, szintén az ISS Bishop Légzsilipén debütál majd 2023-ban és további feladatok elvégzését, többek között a javításra szoruló alkatrészek cseréjét és eltávolítását, a rugalmas, nehezen kezelhető anyagok igazítását, a kábelek csatlakoztatását és a kettős karhasználaton alapuló rendszer működésének tesztelését kivitelezi majd. A kart a JAXA kísérleti kamrájában már februárban próba alá vetették, de ez lesz az első alkalom, hogy űrben is szolgálatba állítják majd. A Gitai céljai azonban messzebbre mutatnak az ISS szerelési munkálatainak segítésénél, egészen a végső határokig vagyis az űr kolonizálásáig.
A Hold leendő telepeinek vagy a Mars városainak felépítését a cég önállóan működő vagy távolról irányított gépekkel képzeli el, amelyek méghozzá az ilyen jellegű rendszerek, tehát az automata robotkarok költségeinek csak töredékébe kerülnek majd. A Gitai ambíciózus célkitűzése szerint akár a századára is csökkenhetik az üzemeltetési kiadásokat az űrben, ami megnyitná az utat számos újítás előtt és egyúttal elhárítaná, ha nem is a legnagyobb, de az egyik jelentős akadályozó tényezőt jelentő problémát a távolabbra tartó űrprogramok elől, vagyis a csillagászati összegeket, amibe jelenleg egy űrutazás kerül.
Az S2 robotkar technológiai demonstrációján a kart a szerelés mellett arra is használták, hogy bizonyítsa, hogy a segítségével lehetséges az űrben elkapni a műholdakat, és sokféle eszközzel az egyes munkafolyamatok különböző lépéseit is kivitelezték.
(Fotó: NASA)
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR