Az Amerikai Álmot, a világ leghosszabb autóját két sofőrnek kellett vezetnie és huszonhat kerékkel volt felszerelve

2021 / 08 / 13 / Bobák Zsófia
Az Amerikai Álmot, a világ leghosszabb autóját két sofőrnek kellett vezetnie és huszonhat kerékkel volt felszerelve
A 30,5 méter hosszú járművet a DeLorean tervezője álmodta meg, de a sorsa az üstökösként ragyogó, majd elfeledett hollywoodi hírességekéhez hasonlóan alakult. A visszatérése azonban már készül a színfalak mögött.

Az Amerikai Álom a nyolcvanas évek nem éppen visszafogottságáról híres amerikai kultúrájának egyik ikonikus manifesztációja volt: igazi fényűző látványosságnak készült és évekig a legnagyobb népszerűségnek örvendett, amíg aztán a kilencvenes években el nem kopott a vonzereje és a háttérbe nem szorult a többi, újabb és egzotikusabb látnivaló mögött. A limuzin, amely azóta is tartja a világ leghosszabb autója címet, egy megszállott mérnöknek és egy furcsa versenynek köszönheti a születését, amely a leghosszabb limuzinok építői között alakult ki az 1980-as évek közepe táján.

Jay Ohrberg, a néhai kamionsofőr a hetvenes években fedezte fel az autókiállításokban rejlő lehetőségeket, ahol a legextrémebb járművek is rátaláltak a maguk közönségére, akik rengeteget voltak hajlandóak rááldozni, hogy láthassák kedvenceiket. Ohrberg is elkezdett különleges, kiállításra szánt autókat építeni, emellett pedig a gyűjtésbe is belekezdett, hírnevét többek között azzal szerezte, hogy egy időben, 57 héten keresztül minden héten vásárolt egy-egy négykerekűt magának.

Az általa tervezett járművek nem mindig csak a show részét képezték, néhányat közülük halhatatlanná tett a mozivásznon való megjelenésük.

Ezek között található:

  • a Starsky és Hutch Gran Torinója
  • a Hazárd megye lordjai sorozat General Lee-je
  • a Batman Visszatér Batmobilja
  • a Knight Rider mesterséges intelligencia vezérelte, beszélő autójának, a Knight Industries Two Thousandnek (KITT) továbbfejlesztett verziója, amelyet a negyedik évadban mutattak be
  • valamint, talán mind közül a leghíresebb, a Vissza a jövőbe DeLoreanjának időgéppel felturbózott kocsija, amelyhez a mérnök használaton kívüli repülőgép alkatrészeket és kidobott Krupps kávéőrlőt is felhasznált a Den of Geeknek adott interjúja szerint

Ami azonban a legtöbb bevételt hozta Ohrberg számára az a legextravagánsabb alkotása volt, a harminc és fél méteres limuzin, amelyet 1986-ban épített és amelyet, a Drive cikke szerint az orosz sajtó az amerikai dekadencia valóságos megtestesítőjeként mutatott be megjelenése után. A limó azonban lehet, hogy soha sem születik meg ebben a formájában, ha nem alakul ki egy furcsa "limuzin háború" a mérnök és Vini Bergeman, az Ultra Limousine vállalat tulajdonosa között a nyolcvanas években.

Egészen '86-ig ugyanis az Ultra Limousine autója, egy szerény 14 méteres limuzin tartotta a Guinness Rekordot a világ leghosszabb autója kategóriában, de Ohrbergnek abban az évben már sikerült megdöntenie ezt az addigi leghosszabb kocsijával, a 18 méteres Amerikai Álommal, amely a Chicago Tribune korabeli beszámolója szerint forró vizes káddal, vízággyal és, ami abban az időben még talán extravaganciának számíthatott, mikrohullámú sütővel is fel volt szerelve. A járművet 50 személy befogadására tervezték, akik akár helikopterrel is érkezhettek menet közben, mivel a limó hátulján egy helikopter leszállóhelyet is kialakítottak.

Bergeman azonban nem adta könnyen az első helyét és fejlesztésbe kezdett, megépítette az immár 28,6 méteres monstrumot, amelynek berendezéséhez a nagyképernyős televízió mellett akvárium, hajszárító, franciaágy (kettő is) és jacuzzi tartozott.

"Ha Ohrberg még egyet lép, adunk hozzá egy újabb szekciót"

- nyilatkozta az Ultra Limousine tulajdonosa. Ohrberg következő lépését viszont azóta sem sikerült senkinek leköröznie. Annak ellenére, hogy az Amerikai Álom legelhíresültebb verziója mindössze néhány méterrel lett hosszabb, mint Bergemanék járműve, a 100 láb (30,5 méter) hosszú Amerikai Álom bevonult a történelembe és a Guinness Rekordok Könyvébe is, mint a világ leghosszabb autója.

A limuzint 76-os Eldoradóból alakították ki és két Cadillac V-8 motor hajtotta, a vezetéséhez pedig két sofőrre volt szükség, egy elől, egy hátul, mivel a kocsi olyan hosszú volt, hogy a kanyarodás érdekében közepén zsanérokkal választották ketté. Eredetileg negyven kerékkel szerette volna felszerelni a tervezője, de végül, a Guinness World Records leírása szerint, csak huszonhatot kapott és természetesen a helikopter leszállóhely sem maradhatott le róla. A belső berendezés tartalmazott minden olyasmit, ami egy luxusúthoz nélkülözhetetlen: jacuzzit, medencét ugródeszkával, mini golfpályát pázsittal, vízágyat, telefonokat és tévékészülékeket, minibárt és többféle stílusban berendezett szobákat.

A limuzin nem kifejezetten országúti száguldozásra lett kialakítva, csak igen lassan tudott haladni és a kanyarokat is nehezen vette be az állítható zsanérok ellenére, de ez valószínűleg nem okozott nagy problémát a vendégei számára, akik nem annyira hosszú utakon, hanem főleg showműsorok alatti szórakozásra használták a járművet. A fogyasztása vélhetőleg a csillagos egekbe emelte az amúgy sem alacsony költségeket, Ohrberg már a rövidebb, 18 méteres Amerikai Álom bemutatásakor úgy nyilatkozott, hogy az autó nagyjából 2,5 litert fogyaszt kilométerenként.

A mérnök azóta már az újabb, még hosszabb verzió elkészítését fontolgatja, 2010-ben a San Diego Union Tribune arról adott hírt, hogy Ohrberg egy 32 méteres limuzint tervez építeni a Guinness Rekord megdöntésére, 2016-ban pedig a Drive számolt be arról, hogy alakul a 33,5 méteres Rolls-Royce limó is, amelyhez közösségi finanszírozású platformon keresztül kezdte gyűjteni a tőkét a tervező.

És hogy mi lett a sorsa a csúcstartónak?

Az Amerikai Álom elhalványult, a látványosságot a nyolcvanas évek sikerei után lassan elfeledték és a cég, amelynek Ohrberg bérbe adta, egy New Jersey-i telepen hagyta megrozsdásodni. A jármű később az Autoseumba került, ahol a felújítását tervezték, de ez végül nem valósult meg, viszont Mike Dezer, a Dezerland Park tulajdonosa megvásárolta és a parkba szállítatta, ahol rengeteg más egyedi példány társaságába, többek között Donald Trump volt amerikai elnök nevével fémjelzett Cadillac (a Trump Golden Series egyik tagja) mellé került.

A Motor1 értesülései szerint 2019 augusztusában megkezdődtek a helyreállítási munkálatok. Az autóról leszedtek minden használhatatlan részt és Eldoradókból származó alkatrészekkel helyettesítették (a Motor1 oldalán képeket is láthatunk a folyamatról), de a festésbe még nem kezdtek bele, a munkát pedig megszakította a beköszöntő járványhelyzet. Dezer a megújult Amerikai Álmot idén tavaszra tervezte befejezni, de egyelőre nincsenek hírek a világ azóta is leghosszabb autójáról, mindenesetre a régi fényének visszaállítása már zajlik a színfalak mögött.

Frissítés: A cikk előző verziójában a 30,5 méteres Amerikai Álom kormánykerekeinek számát tévesen adtuk meg.

(Luxurylaunches, Autoevolution, Fotó: Getty Images/ Ken Faught, Wikimedia Commons)

További cikkek a témában:

Ford Nucleon: atommeghajtású autó az ötvenes évekből Nem csak a Ford, de akkortájt több autógyártó is az atommeghajtásban látta gépjárművek jövőjét. De miért nincs ilyen jármű még ma sem, ha a Perseverance és a Curiosity marsjárók például ezzel a technológiával működnek?
Az autó, ami már 1996-ban elhozta az elektromos forradalmat Ma már látjuk: az első komoly modern elektromos autó nem anyagyilkosság áldozata lett, csak koraszülött volt. A GM EV1 története.
Ilyennek álmodta meg a General Motors az önvezető autók jövőjét 1956-ban Noha a technológia már készen áll, az önvezető autók koncepciója még mindig csak félig-meddig került megvalósításra. Azonban ami az elmúlt században még csak álom volt, nemsokára mindannyiunk hétköznapjait jelentheti.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.