Aggasztó részletek derültek ki a Titanicnál szerencsétlenül járt tengeralattjáróval kapcsolatban

2023 / 06 / 27 / Bobák Áron
Aggasztó részletek derültek ki a Titanicnál szerencsétlenül járt tengeralattjáróval kapcsolatban
A Titan roncsait csütörtökön találták meg a keresőcsapatok, a nyomás miatt összeroppant tengeralattjárón öt ember lelte halálát.

Bár egyelőre nem derült ki, hogy pontosan mi okozta a tragédiát, az elmúlt napokban egyre több információ lát napvilágot arról, hogy a tengeralattjáró építésénél nem feltétlenül a biztonság volt az első számú szempont. Ezeknek a nyilatkozatoknak a sorát nemrég Arnie Weissmann, a Travel Weekly főszerkesztője gyarapította, aki a Washington Posttal osztott meg néhány elég aggasztó részletet arról, mit mondott neki korábban a cég vezérigazgatója a Titan építéséről.

Weissmann rendkívül szerencsésnek mondhatja magát, hiszen az eredeti tervek szerint ő is ott lett volna a szerencsétlenül járt tengeralattjárón, azonban egyéb kötelezettségei miatt az utolsó pillanatban lemondta az utat. A veterán újságíró már májusban is elő volt jegyezve egy merülésre, amit végül a rossz időjárási körülmények miatt el kellett halasztani, az út előtt viszont volt lehetősége beszélgetni Stockton Rush-sal, aki maga is életét vesztette a balesetben.

Öt nap kétségbeesett keresés után megtalálták a Titan minitengeralattjáró roncsait, az utasok nem élték túl Az OceanGate Expeditions járművén öt ember tartózkodott, köztük a cég vezérigazgatója is.

A vezérigazgató állítólag többek között azzal dicsekedett Weissmannak, hogy a szénszálas anyagot, amelyből a Titan burkolatát építették, rendkívül kedvező áron sikerült megvásárolnia a Boeingtől, azt ugyanis a szavatossági idő lejárta miatt repülőgépek építéséhez már nem lehetett felhasználni. Amikor Weissmann rákérdezett, hogy ez nem aggasztja-e Rusht, a vezérigazgató állítása szerint öntelten reagált. "Az egy dolog, hogy a repülőgépeknél szükség van mindenféle tanúsítványokra, de a szénszálas anyag tökéletesen megbízható" - zárta rövidre a kérdést Rush, aki soha nem is érezte szükségét annak, hogy a Titant független szervezetekkel is ellenőriztesse.

Bár Rush kifejezetten büszke volt arra, hogy a mélytengeri merülésre kifejlesztett tengeralattjáróknál már jól bevált acél és titán helyett az OceanGate a jóval olcsóbb szénszálas anyagból építi a hajótestet, több szakértő már korábban hevesen kritizálta ezt a döntést, mondván, a szénszálas burkolat sokkal kevésbé alkalmas a hatalmas nyomás elviselésére. Rush többször is hangsúlyozta, hogy a tengeralattjáró építése során a Boeinggel és a NASA-val is együttműködtek, ám a Boeing a tragédia után gyorsan igyekezett tisztázni, hogy semmilyen módon nem vettek részt a Titan tervezésében és építésében. Ennél is furcsább, hogy a cégnek arról sincsenek feljegyzései, hogy bármilyen kompozit anyagot eladtak volna az OceanGate-nek, annak ellenére, hogy Rush ezt határozottan állította. A NASA szóvivője a kijelentéssel kapcsolatban annyit közölt, hogy a munkatársaik valóban konzultáltak az Oceangate-tel, ám sem a hajó építésében nem vettek részt, sem pedig teszteket nem végeztek a Titannal kapcsolatban.

Ahogy a The New York Times rámutat, a Titannal kapcsolatban már korábban is felmerültek problémák. Karl Stanley, aki még 2019-ben utazott a tengeralattjáróval, a lapnak felidézte, hogy a merülés során hangos reccsenést hallott, az aggodalmait pedig az út után egy e-mailben Rush-sal is megosztotta. A minitengeralattjárókat gyártó Stanley Submarines tulajdonosa azt kérte Rush-tól, hogy a probléma kivizsgálásáig szüneteltessék a merüléseket, és noha a vezérigazgató állítása szerint erre soha nem válaszolt, az tény, hogy az OceanGate abban az évben már nem indított több expedíciót a Titanichoz és egy teljesen új hajótestet is építettek.

Szakértők szerint a Titan tragédiáját egyébként feltehetőleg éppen a szénszálas anyag használata okozhatta: Alfred McLaren, az amerikai haditengerészet nyugalmazott kapitánya a lapnak úgy nyilatkozott, hogy a legvalószínűbb, hogy a titán és a szénszálas anyag illesztésénél keletkezhetett repedés, aminek következtében a tengeralattjáró azonnal összeroppant. McLaren hozzátette, hogy egy ilyen hiba pillanatok alatt végezhetett a Titan utasaival, akik "valószínűleg nem is tudták, hogy meg fognak halni".

Ennek ugyanakkor részben ellentmond James Cameron véleménye, aki a Business Insidernek arról beszélt, hogy a Titan utasainak pontosan tudniuk kellett, hogy baj van. A filmrendező, aki összesen 33-szor látogatta meg a Titanic roncsait, azt nyilatkozta a lapnak, hogy a tengeralattjáró szenzorai egész biztosan jelezték, hogy a hajótest elkezdett megrepedni, véleménye szerint pedig a Titan feltehetőleg megpróbált a felszínre emelkedni, mielőtt a tragédia bekövetkezett.

Javítás: a cikk korábbi verziójában azt írtuk, hogy a Titan roncsait pénteken találták meg, noha azokra már csütörtökön rábukkantak a keresőegységek.

(Borítókép: OceanGate Expeditions)


Bárki is lesz az amerikai elnök, a Google és a Facebook nem fognak túl jól járni
Bárki is lesz az amerikai elnök, a Google és a Facebook nem fognak túl jól járni
Donald Trump alelnök-jelöltje, J. D. Vance, és a legvalószínűbb demokrata elnökjelölt, Kamala Harris sem lenne könnyű ellenfél a Szilícium-völgy nagyvállalatainak.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.