Bár egyelőre nem derült ki, hogy pontosan mi okozta a tragédiát, az elmúlt napokban egyre több információ lát napvilágot arról, hogy a tengeralattjáró építésénél nem feltétlenül a biztonság volt az első számú szempont. Ezeknek a nyilatkozatoknak a sorát nemrég Arnie Weissmann, a Travel Weekly főszerkesztője gyarapította, aki a Washington Posttal osztott meg néhány elég aggasztó részletet arról, mit mondott neki korábban a cég vezérigazgatója a Titan építéséről.
Weissmann rendkívül szerencsésnek mondhatja magát, hiszen az eredeti tervek szerint ő is ott lett volna a szerencsétlenül járt tengeralattjárón, azonban egyéb kötelezettségei miatt az utolsó pillanatban lemondta az utat. A veterán újságíró már májusban is elő volt jegyezve egy merülésre, amit végül a rossz időjárási körülmények miatt el kellett halasztani, az út előtt viszont volt lehetősége beszélgetni Stockton Rush-sal, aki maga is életét vesztette a balesetben.
A vezérigazgató állítólag többek között azzal dicsekedett Weissmannak, hogy a szénszálas anyagot, amelyből a Titan burkolatát építették, rendkívül kedvező áron sikerült megvásárolnia a Boeingtől, azt ugyanis a szavatossági idő lejárta miatt repülőgépek építéséhez már nem lehetett felhasználni. Amikor Weissmann rákérdezett, hogy ez nem aggasztja-e Rusht, a vezérigazgató állítása szerint öntelten reagált. "Az egy dolog, hogy a repülőgépeknél szükség van mindenféle tanúsítványokra, de a szénszálas anyag tökéletesen megbízható" - zárta rövidre a kérdést Rush, aki soha nem is érezte szükségét annak, hogy a Titant független szervezetekkel is ellenőriztesse.
Bár Rush kifejezetten büszke volt arra, hogy a mélytengeri merülésre kifejlesztett tengeralattjáróknál már jól bevált acél és titán helyett az OceanGate a jóval olcsóbb szénszálas anyagból építi a hajótestet, több szakértő már korábban hevesen kritizálta ezt a döntést, mondván, a szénszálas burkolat sokkal kevésbé alkalmas a hatalmas nyomás elviselésére. Rush többször is hangsúlyozta, hogy a tengeralattjáró építése során a Boeinggel és a NASA-val is együttműködtek, ám a Boeing a tragédia után gyorsan igyekezett tisztázni, hogy semmilyen módon nem vettek részt a Titan tervezésében és építésében. Ennél is furcsább, hogy a cégnek arról sincsenek feljegyzései, hogy bármilyen kompozit anyagot eladtak volna az OceanGate-nek, annak ellenére, hogy Rush ezt határozottan állította. A NASA szóvivője a kijelentéssel kapcsolatban annyit közölt, hogy a munkatársaik valóban konzultáltak az Oceangate-tel, ám sem a hajó építésében nem vettek részt, sem pedig teszteket nem végeztek a Titannal kapcsolatban.
Ahogy a The New York Times rámutat, a Titannal kapcsolatban már korábban is felmerültek problémák. Karl Stanley, aki még 2019-ben utazott a tengeralattjáróval, a lapnak felidézte, hogy a merülés során hangos reccsenést hallott, az aggodalmait pedig az út után egy e-mailben Rush-sal is megosztotta. A minitengeralattjárókat gyártó Stanley Submarines tulajdonosa azt kérte Rush-tól, hogy a probléma kivizsgálásáig szüneteltessék a merüléseket, és noha a vezérigazgató állítása szerint erre soha nem válaszolt, az tény, hogy az OceanGate abban az évben már nem indított több expedíciót a Titanichoz és egy teljesen új hajótestet is építettek.
Szakértők szerint a Titan tragédiáját egyébként feltehetőleg éppen a szénszálas anyag használata okozhatta: Alfred McLaren, az amerikai haditengerészet nyugalmazott kapitánya a lapnak úgy nyilatkozott, hogy a legvalószínűbb, hogy a titán és a szénszálas anyag illesztésénél keletkezhetett repedés, aminek következtében a tengeralattjáró azonnal összeroppant. McLaren hozzátette, hogy egy ilyen hiba pillanatok alatt végezhetett a Titan utasaival, akik "valószínűleg nem is tudták, hogy meg fognak halni".
Ennek ugyanakkor részben ellentmond James Cameron véleménye, aki a Business Insidernek arról beszélt, hogy a Titan utasainak pontosan tudniuk kellett, hogy baj van. A filmrendező, aki összesen 33-szor látogatta meg a Titanic roncsait, azt nyilatkozta a lapnak, hogy a tengeralattjáró szenzorai egész biztosan jelezték, hogy a hajótest elkezdett megrepedni, véleménye szerint pedig a Titan feltehetőleg megpróbált a felszínre emelkedni, mielőtt a tragédia bekövetkezett.
Javítás: a cikk korábbi verziójában azt írtuk, hogy a Titan roncsait pénteken találták meg, noha azokra már csütörtökön rábukkantak a keresőegységek.
(Borítókép: OceanGate Expeditions)