Aggasztó részletek derültek ki a Titanicnál szerencsétlenül járt tengeralattjáróval kapcsolatban

2023 / 06 / 27 / Bobák Áron
Aggasztó részletek derültek ki a Titanicnál szerencsétlenül járt tengeralattjáróval kapcsolatban
A Titan roncsait csütörtökön találták meg a keresőcsapatok, a nyomás miatt összeroppant tengeralattjárón öt ember lelte halálát.

Bár egyelőre nem derült ki, hogy pontosan mi okozta a tragédiát, az elmúlt napokban egyre több információ lát napvilágot arról, hogy a tengeralattjáró építésénél nem feltétlenül a biztonság volt az első számú szempont. Ezeknek a nyilatkozatoknak a sorát nemrég Arnie Weissmann, a Travel Weekly főszerkesztője gyarapította, aki a Washington Posttal osztott meg néhány elég aggasztó részletet arról, mit mondott neki korábban a cég vezérigazgatója a Titan építéséről.

Weissmann rendkívül szerencsésnek mondhatja magát, hiszen az eredeti tervek szerint ő is ott lett volna a szerencsétlenül járt tengeralattjárón, azonban egyéb kötelezettségei miatt az utolsó pillanatban lemondta az utat. A veterán újságíró már májusban is elő volt jegyezve egy merülésre, amit végül a rossz időjárási körülmények miatt el kellett halasztani, az út előtt viszont volt lehetősége beszélgetni Stockton Rush-sal, aki maga is életét vesztette a balesetben.

Öt nap kétségbeesett keresés után megtalálták a Titan minitengeralattjáró roncsait, az utasok nem élték túl Az OceanGate Expeditions járművén öt ember tartózkodott, köztük a cég vezérigazgatója is.

A vezérigazgató állítólag többek között azzal dicsekedett Weissmannak, hogy a szénszálas anyagot, amelyből a Titan burkolatát építették, rendkívül kedvező áron sikerült megvásárolnia a Boeingtől, azt ugyanis a szavatossági idő lejárta miatt repülőgépek építéséhez már nem lehetett felhasználni. Amikor Weissmann rákérdezett, hogy ez nem aggasztja-e Rusht, a vezérigazgató állítása szerint öntelten reagált. "Az egy dolog, hogy a repülőgépeknél szükség van mindenféle tanúsítványokra, de a szénszálas anyag tökéletesen megbízható" - zárta rövidre a kérdést Rush, aki soha nem is érezte szükségét annak, hogy a Titant független szervezetekkel is ellenőriztesse.

Bár Rush kifejezetten büszke volt arra, hogy a mélytengeri merülésre kifejlesztett tengeralattjáróknál már jól bevált acél és titán helyett az OceanGate a jóval olcsóbb szénszálas anyagból építi a hajótestet, több szakértő már korábban hevesen kritizálta ezt a döntést, mondván, a szénszálas burkolat sokkal kevésbé alkalmas a hatalmas nyomás elviselésére. Rush többször is hangsúlyozta, hogy a tengeralattjáró építése során a Boeinggel és a NASA-val is együttműködtek, ám a Boeing a tragédia után gyorsan igyekezett tisztázni, hogy semmilyen módon nem vettek részt a Titan tervezésében és építésében. Ennél is furcsább, hogy a cégnek arról sincsenek feljegyzései, hogy bármilyen kompozit anyagot eladtak volna az OceanGate-nek, annak ellenére, hogy Rush ezt határozottan állította. A NASA szóvivője a kijelentéssel kapcsolatban annyit közölt, hogy a munkatársaik valóban konzultáltak az Oceangate-tel, ám sem a hajó építésében nem vettek részt, sem pedig teszteket nem végeztek a Titannal kapcsolatban.

Ahogy a The New York Times rámutat, a Titannal kapcsolatban már korábban is felmerültek problémák. Karl Stanley, aki még 2019-ben utazott a tengeralattjáróval, a lapnak felidézte, hogy a merülés során hangos reccsenést hallott, az aggodalmait pedig az út után egy e-mailben Rush-sal is megosztotta. A minitengeralattjárókat gyártó Stanley Submarines tulajdonosa azt kérte Rush-tól, hogy a probléma kivizsgálásáig szüneteltessék a merüléseket, és noha a vezérigazgató állítása szerint erre soha nem válaszolt, az tény, hogy az OceanGate abban az évben már nem indított több expedíciót a Titanichoz és egy teljesen új hajótestet is építettek.

Szakértők szerint a Titan tragédiáját egyébként feltehetőleg éppen a szénszálas anyag használata okozhatta: Alfred McLaren, az amerikai haditengerészet nyugalmazott kapitánya a lapnak úgy nyilatkozott, hogy a legvalószínűbb, hogy a titán és a szénszálas anyag illesztésénél keletkezhetett repedés, aminek következtében a tengeralattjáró azonnal összeroppant. McLaren hozzátette, hogy egy ilyen hiba pillanatok alatt végezhetett a Titan utasaival, akik "valószínűleg nem is tudták, hogy meg fognak halni".

Ennek ugyanakkor részben ellentmond James Cameron véleménye, aki a Business Insidernek arról beszélt, hogy a Titan utasainak pontosan tudniuk kellett, hogy baj van. A filmrendező, aki összesen 33-szor látogatta meg a Titanic roncsait, azt nyilatkozta a lapnak, hogy a tengeralattjáró szenzorai egész biztosan jelezték, hogy a hajótest elkezdett megrepedni, véleménye szerint pedig a Titan feltehetőleg megpróbált a felszínre emelkedni, mielőtt a tragédia bekövetkezett.

Javítás: a cikk korábbi verziójában azt írtuk, hogy a Titan roncsait pénteken találták meg, noha azokra már csütörtökön rábukkantak a keresőegységek.

(Borítókép: OceanGate Expeditions)


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.