“Ahogy a városok egyre sűrűbben lakottá válnak és a technológia fejlődik, egyre világosabb lesz, hogy a valóban háromdimenziós város - amelybe a repülő járművek is beletartoznak - biztosan egyike a jövő városmodelljeinek. A város, ahol a közlekedés egyenesen az erkélyemen történik.”
- mondta Winy Maas, az MVRDV építészstúdió egyik alapítója - “De ahhoz, hogy elérjük ezt a jövőt, kis lépésekkel kell haladnunk.” Az első ilyen, nem is olyan kis lépés a légi közlekedés városi körülmények között is használhatóvá tétele volt, az eVTOL (vertical take off and landing) járművek kifejlesztésével. A helikopter, mint kifutópálya nélkül is használható, így potenciálisan bármilyen sűrűn lakott terület közlekedését ellátni képes repülő jármű kereskedelmi célú megjelenése már régen, még az előző század ötvenes éveiben megtörtént, azonban a nehézkesen irányítható, hangos, drága, környezetszennyező és külső szemlélő számára nem túl biztonságosnak tűnő eszköz nem igazán lopta be magát az emberek szívébe.
A saját helikopter-leszállóhellyel rendelkező luxusrezidenciák képe inkább csak a hollywoodi filmek díszletének, vagy a közel-keleti hercegek életmódjához tartozó játékszernek tűnik, nem olyasminek, amely a hétköznapokban valóban elterjedhetne a városi lakosság körében, mondjuk a BKK buszokat kiváltandó, annak ellenére, hogy az Uber vagy az Airbus is bevezették már a helikoptertaxi szolgáltatást. A repülő autók széles körű használata, melyek hagyományos módon az utakon gurulnak, majd ha kell, mondjuk egy dugó kikerülése miatt, a levegőbe is tudnak emelkedni, szintén egy (valószínűleg) soha el nem érkező utópia részét képezik, mivel, bár sokan érdeklődnék iránta, a legtöbb gyártó inkább a dróntechnológia fejlesztésére koncentrál.
Az eVTOL-ok azonban valóban itt vannak, és működnek.
Az inkább drónnak, mint autónak nevezhető légi eszközök előnye, hogy:
A technológia tehát készen áll, de hogyan lehet az újdonságot integrálni a már kiépült urbánus infrastruktúrába, anélkül, hogy még nagyobb káosz jönne létre? Az Airbus, a holland MVRDV építészstúdióval közösen megtervezte a jövő megapoliszainak látképét, bemutatva, hogyan kell elképzelni a működő városi légiközlekedést.
A tervek szerint a technológia zökkenőmentes bevezetésének kulcsát a vertiportok adják, melyek a légitaxik leszállóhelyei, lényegében a heliportokhoz hasonló, kis területet igénylő megállók, melyek az utasok le-és felszállását biztosítják.
Ezek elsősorban (logikusan) a tetőkön és kevésbé zsúfolt területeken lesznek elhelyezve. A különféle méretű és típusú vertiportok nagy előnye a hagyományos autós vagy tömegközlekedéssel szemben, hogy nem igényelnek semmiféle kiépített infrastruktúrát, utakat, vezetékeket, alagutakat, így lényegében bármikor, bárhova implementálhatóak. Ha a lakosok egy futurisztikus megapoliszban teljesen áttérnének a légiközlekedésre, a felszabaduló területek bőséges helyet hagyának a zöld területeknek, a parkoknak, a sétautaknak. Ez persze már túlságosan utópisztikus elképzelés, az MVRDV szakemberei nem is merészkedtek ilyen messzire, inkább azt próbálták vizionizálni, hogy a mai városok, Los Angeles, San Francisco, Shenzen, vagy Sao Paolo, a mai berendezkedésükhöz szabott légiközlekedéssel hogyan tudnának funkcionálni.
A tanulmány, melyet Urban Air Mobility (UAM) City Integration (Urbánus Légiközlekedés Városi Integrációja) címmel adtak ki, a transzport csomópontok elhelyezkedését helyezte a vizsgálatok fókuszába.
A cél, hogy az elhelyezés a lehető legkevesebb zajszennyezéssel és területfelhasználással járjon, és elérhető, valamint “előnyös legyen mindenféle háttérrel rendelkező ember számára.”
Vagyis ne csak a gazdagok játékszere legyen, hanem egy valóban működő modell. “A vertiportokra nem csak megállókként, hanem a megújuló energia, információ és közösségi élet csomópontjaiként tekintünk, melyek növekedhetnek, miközben fenntarthatóak és ellenállóak maradhatnak. A légi transzport ösztönzi az ökológiailag felelősségteljes hozzájárulást a helyi okos energia-, és információs hálózatokhoz.”
A tervek tartalmaznak néhány igen érdekes koncepciót is (már ha a repülő taxik önmagukban nem lennének elég érdekesek):
Az Airbus a Voom nevű helikopter-taxi szolgáltatását már évek óta üzemelteti, tavaly szeptemberben már az Egyesült Államokban, San Francisco Bay Area területén is bevezették, de a projektet valójában mindig is az eVTOL előfutárának szánták. A mostani tanulmány elkészítése egy lépés a futurisztikus tervek megvalósításának irányába, mely akár már az elkövetkező évtizedben bekövetkezhet.
(Fotó: Facebook/MVRDV)