Így fog kinézni a jövő városa, ahol mindenki repülő autóval közlekedik

2020 / 03 / 05 / Bobák Zsófia
Így fog kinézni a jövő városa, ahol mindenki repülő autóval közlekedik
Ne szárnyas fejvadászbeli neon-disztópiát képzeljünk el, inkább valóban élhető high-tech megapoliszokat. Az Airbus és az MVRDV közreműködésével készült tervek bemutatják, hogy is nézhet majd ki a nem is olyan messzi jövő látképe.

“Ahogy a városok egyre sűrűbben lakottá válnak és a technológia fejlődik, egyre világosabb lesz, hogy a valóban háromdimenziós város - amelybe a repülő járművek is beletartoznak - biztosan egyike a jövő városmodelljeinek. A város, ahol a közlekedés egyenesen az erkélyemen történik.”

- mondta Winy Maas, az MVRDV építészstúdió egyik alapítója - “De ahhoz, hogy elérjük ezt a jövőt, kis lépésekkel kell haladnunk.” Az első ilyen, nem is olyan kis lépés a légi közlekedés városi körülmények között is használhatóvá tétele volt, az eVTOL (vertical take off and landing) járművek kifejlesztésével. A helikopter, mint kifutópálya nélkül is használható, így potenciálisan bármilyen sűrűn lakott terület közlekedését ellátni képes repülő jármű kereskedelmi célú megjelenése már régen, még az előző század ötvenes éveiben megtörtént, azonban a nehézkesen irányítható, hangos, drága, környezetszennyező és külső szemlélő számára nem túl biztonságosnak tűnő eszköz nem igazán lopta be magát az emberek szívébe.

A saját helikopter-leszállóhellyel rendelkező luxusrezidenciák képe inkább csak a hollywoodi filmek díszletének, vagy a közel-keleti hercegek életmódjához tartozó játékszernek tűnik, nem olyasminek, amely a hétköznapokban valóban elterjedhetne a városi lakosság körében, mondjuk a BKK buszokat kiváltandó, annak ellenére, hogy az Uber vagy az Airbus is bevezették már a helikoptertaxi szolgáltatást. A repülő autók széles körű használata, melyek hagyományos módon az utakon gurulnak, majd ha kell, mondjuk egy dugó kikerülése miatt, a levegőbe is tudnak emelkedni, szintén egy (valószínűleg) soha el nem érkező utópia részét képezik, mivel, bár sokan érdeklődnék iránta, a legtöbb gyártó inkább a dróntechnológia fejlesztésére koncentrál.

Az eVTOL-ok azonban valóban itt vannak, és működnek.

Az inkább drónnak, mint autónak nevezhető légi eszközök előnye, hogy:

  • Elektromosak, így nem szennyezik a környezetet. A villanymotor-meghajtás miatt a közlekedés halk, a manőverezés könnyű.
  • Automaták. A jövő légitaxiai nem igényelnek majd jogosítványt, elvezetik magukat is. Igaz, hogy önvezető helikpoter is létezik már, de az unikumnak számít, a dróntechnológia viszont mindig is az automatizált közlekedést megvalósítását célozta.
  • Nem igényelnek kifutó-, leszállópályát. Elég egy kis szabad területet találni a landoláshoz, ami akár az erkélyünkön is megvalósítható, feltéve, hogy nem franciaerkéllyel rendelkezünk.

A technológia tehát készen áll, de hogyan lehet az újdonságot integrálni a már kiépült urbánus infrastruktúrába, anélkül, hogy még nagyobb káosz jönne létre? Az Airbus, a holland MVRDV építészstúdióval közösen megtervezte a jövő megapoliszainak látképét, bemutatva, hogyan kell elképzelni a működő városi légiközlekedést.

A tervek szerint a technológia zökkenőmentes bevezetésének kulcsát a vertiportok adják, melyek a légitaxik leszállóhelyei, lényegében a heliportokhoz hasonló, kis területet igénylő megállók, melyek az utasok le-és felszállását biztosítják.

Ezek elsősorban (logikusan) a tetőkön és kevésbé zsúfolt területeken lesznek elhelyezve. A különféle méretű és típusú vertiportok nagy előnye a hagyományos autós vagy tömegközlekedéssel szemben, hogy nem igényelnek semmiféle kiépített infrastruktúrát, utakat, vezetékeket, alagutakat, így lényegében bármikor, bárhova implementálhatóak. Ha a lakosok egy futurisztikus megapoliszban teljesen áttérnének a légiközlekedésre, a felszabaduló területek bőséges helyet hagyának a zöld területeknek, a parkoknak, a sétautaknak. Ez persze már túlságosan utópisztikus elképzelés, az MVRDV szakemberei nem is merészkedtek ilyen messzire, inkább azt próbálták vizionizálni, hogy a mai városok, Los Angeles, San Francisco, Shenzen, vagy Sao Paolo, a mai berendezkedésükhöz szabott légiközlekedéssel hogyan tudnának funkcionálni.

A tanulmány, melyet Urban Air Mobility (UAM) City Integration (Urbánus Légiközlekedés Városi Integrációja) címmel adtak ki, a transzport csomópontok elhelyezkedését helyezte a vizsgálatok fókuszába.

A cél, hogy az elhelyezés a lehető legkevesebb zajszennyezéssel és területfelhasználással járjon, és elérhető, valamint “előnyös legyen mindenféle háttérrel rendelkező ember számára.”

Vagyis ne csak a gazdagok játékszere legyen, hanem egy valóban működő modell. “A vertiportokra nem csak megállókként, hanem a megújuló energia, információ és közösségi élet csomópontjaiként tekintünk, melyek növekedhetnek, miközben fenntarthatóak és ellenállóak maradhatnak. A légi transzport ösztönzi az ökológiailag felelősségteljes hozzájárulást a helyi okos energia-, és információs hálózatokhoz.”

A tervek tartalmaznak néhány igen érdekes koncepciót is (már ha a repülő taxik önmagukban nem lennének elég érdekesek):

  • A gyéren lakott, vagy kevésbé fejlett régiókban a vertiportok egyfajta városközpontként működnének, iskolával, kulturális létesítményekkel, kórházakkal egybeépítve
  • Olyan helyeken, ahol még nincs kiépített tömegközlekedési infrastruktúra, nem is lenne rá szükség, metróalagutak fúrása helyett egyből a levegőt választhatnák az emberek az utazáshoz
  • Sűrűn beépített, toronyházakkal rendelkező városokban a taxik akár erkélytől erkélyig, tetőtől tetőig szállítanák az utasokat

Az Airbus a Voom nevű helikopter-taxi szolgáltatását már évek óta üzemelteti, tavaly szeptemberben már az Egyesült Államokban, San Francisco Bay Area területén is bevezették, de a projektet valójában mindig is az eVTOL előfutárának szánták. A mostani tanulmány elkészítése egy lépés a futurisztikus tervek megvalósításának irányába, mely akár már az elkövetkező évtizedben bekövetkezhet.

(Fotó: Facebook/MVRDV)


Brazíliában már a cápákban is van kokain
Brazíliában már a cápákban is van kokain
Ez az első eset, hogy szabadon élő cápákban sikerült kimutatni a kokain maradványanyagait – súlyosbítja a helyzetet, hogy az összes vizsgált állatban megtalálták a kábítószer nyomait.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.