Ahogy korábban már írtunk róla, az autógyártók egyre inkább kezdik felfedezni maguknak a hidrogént, mint az akkumulátorral hajtott elektromos autók alternatíváját. A hidrogénhajtású autóknak nincs szükségük akkumulátorokra, hiszen a jármű helyben állítja elő a működéséhez szükséges elektromos áramot, aminek az egyik nagy előnye, hogy jóval hosszabb távokat tud megtenni egy töltéssel.
A hidrogénhajtásnak ez a tulajdonsága a repülőgépek esetében még fontosabb lehet, ahol a zöld technológia elterjedésének egyik komoly akadálya, hogy az akkumulátorokkal felszerelt repülőgép vagy túl nehéz lenne, vagy pedig nem tudna hosszabb utakat megtenni. Az alternatív hajtású repülők tervezői emiatt eddig főleg hibrid hajtásban gondolkodtak, ám úgy tűnik, hogy az Airbus határozottan a hidrogén mellett tette le a voksát. A ZEROe (azaz zero emission=nulla károsanyag-kibocsátás) néven bemutatott három koncepciónak ugyanis a közös vonása, hogy mindhárom utasszállítót hidrogén hajtaná.
A tervek közül az első egy meglehetősen hagyományos gép, ami megjelenésében leginkább az Airbus kisebb gépeire, az A319-e, A320-ra, A321-re hasonlít. A két sugárhajtóművel felszerelt repülő 120-200 utas befogadására lenne alkalmas, és a gép farokrészében elhelyezett hidrogéntankkal akár több mint 3700 kilométert is tudna repülni egyszerre, ami nagyjából megegyezik a Moszkva-Lisszabon távolsággal.
A második gép egy kisebb, légcsavaros repülő, ami száz embert tudna szállítani, vagyis egy egészen kicsit lenne nagyobb, mint például az az ATR 72-es gép, ami többek között Budapest és Prága között közlekedik menetrendszerűen. Ennek a gépnek a hatótávja 1800 kilométer lenne, vagyis még mindig bőven elég ahhoz, hogy más országokban található városokat kössön össze egymással.
A három terv közül kétségkívül a harmadik a legmerészebb, ami egy majdnem csupaszárny repülőgép, de kicsit hasonlít a KLM által tervezett Flying-V-re is. Ezzel a géppel kapcsolatban az Airbus is elég szűkszavú, csupán annyit írnak róla, hogy kétszáz utas férne el rajta, valamint a látványterveken úgy látszik, hogy ablakai is csak a pilótafülkében lennének.
"Ezek a koncepciók segíteni fognak felfedezni és kiérlelni a formatervét aés az elrendezését a világ első klímasemleges, nulla károsanyag-kibocsátású utasszállító repülőgépének, ami a terveink szerint 2035-ben áll szolgálatba" - mondta a tervekről Guillaume Faury, az Airbus vezérigazgatója, aki hangsúlyozta, hogy az átalakuláshoz az egész légi közlekedési ökoszisztéma egységes fellépésére lesz szükség. A repülőtereknek ki kell alakítaniuk az infrastruktúrát a nagy mennyiségű hidrogén szállítására és tárolására, a kormányoknak pedig hathatósan kell segíteniük az átállást a kutatás és fejlesztés támogatásával, valamint olyan programokkal, amik ösztönzik az alternatív üzemanyagok használatát és a régebbi repülőgépek lecserélését.
Ez valóban nagyon fontos lépés lenne a klímaváltozás megállítása érdekében. Az Európai Bizottság idei jelentése szerint a légi közlekedés az EU-n belül 3, míg világszinten 2%-kal járul hozzá az üvegházhatású gázok kibocsátásához, vagy ahogy a jelentés fogalmaz, "ha a globális légi közlekedés ország lenne, a tíz legnagyobb kibocsátó közé tartozna". A repülésből fakadó károsanyag-kibocsátás ráadásul évről-évre növekszik, a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) szerint pedig ha semmit sem teszünk, akkor 2050-re 300%-kal lesz magasabb, mint a 2005-ös értékek.
Az Airbus egyébként nem csak az utasszállító repülőgépek terén jár az élen a kísérletezésben, hiszen nemrég mutatták be a saját légitaxijuk legújabb prototípusát, ami már nyilvános tesztrepülésen is a levegőbe emelkedett.