Ha az Airbuson múlik, hamarosan drónokkal fogunk repkedni a városok felett ahelyett, hogy a dugóban ülnénk

2020 / 08 / 11 / Bobák Áron
Ha az Airbuson múlik, hamarosan drónokkal fogunk repkedni a városok felett ahelyett, hogy a dugóban ülnénk
Túl van az első nyilvános tesztrepülésén az Airbus légitaxija, a CityAirbus, ami halkabb, gyorsabb és a környezetet jobban kímélő közlekedést ígér a városban.

Hogy a CityAirbus ebben a formában valaha is elterjed, arra azért még nem vennénk mérget, hiszen alapvetően egy bemutató gépről van szó, amivel a német repülőgépgyártó a technológiában rejlő lehetőségeket igyekszik feltérképezni. Az Airbusnak már korábban is voltak hasonló projektjei, mint például az Audival közösen fejlesztett Pop.up Next, vagy a Vahana, amivel tesztrepüléseket is végeztek, de egyik sem tűnt annyira kiforrottnak, mint a CityAirbus.

A négyüléses eVTOL (elektromos, függőlegesen fel- és leszálló) jármű fejlesztése 2016-ban kezdődött meg, és a kicsinyített verziója már több mint száz tesztrepülésen van túl. Az életnagyságú modellt tavaly májusban kezdték tesztelni, és az Airbus most látta elérkezettnek az időt, hogy a nyilvánosság előtt is bemutassa, hogy mire képes. Ezzel amúgy beelőzték a közvetlen konkurenciájukat, hiszen bár kisebb gyártók, mint a Volocopter vagy a magyar mérnökökkel dolgozó Lift Aircraft már egy ideje végeznek tesztrepüléseket, a nagyobb cégek egyelőre nem nagyon álltak elő olyan légitaxival, ami levegőbe is emelkedett. Bár a Hyundai már a januári CES-en bemutatta a közönségnek az S-A1 névre keresztelt járművét, az Uberrel közösen fejlesztett légitaxinak egyelőre még nem voltak nyilvános tesztjei.

A CityAirbus összesen nyolc elektromos rotorral van felszerelve, amelyek párosával vannak elhelyezve percenkénti 950-es fordulatszámon pörögnek, így a jármű zajkibocsátása kifejezetten alacsony lesz. A rotorokat a hozzájuk kapcsolódó 100 kilowattos elektromos motorok hajtják, amelyeket a Siemens fejlesztett. A gép ebben a konstrukcióban az Airbus szerint nagyjából 120 km/h-s végsebességre képes és száz kilométert tud megtenni, 15 percen keresztül pedig teljesen automata üzemmódban is képes repülni. A CityAirbus irányításához egyébként sem kell pilóta, hiszen a jármű távvezérléssel irányítható.

Az Airbus szerint a légitaxi nagy előnye, hogy halkabb és gyorsabb, mint az autóval való városi közlekedés, ráadásul káros anyagokat sem bocsát ki működés közben. A gyártó egyébként maga is a légitaxi kifejezést használja a CityAirbusra, jelezve, hogy ezek a járművek leginkább arra lesznek alkalmasak, hogy utazásmegosztó szolgáltatásként kisebb távolságokat tegyünk meg velük a városon belül, állomástól állomásig. Az Airbus korábban az MVRDV nevű építészirodával közösen már azt is bemutatta, hogyan nézhet majd ki a városi légi közlekedés: eszerint a légitaxik kijelölt leszállóhelyekre (azaz Vertiportokra) érkeznek majd, vagyis nem leváltják, hanem inkább kiegészítik majd a mai tömeg- és közösségi közlekedési lehetőségeket.

(Business Insider, Fotó: Airbus, Getty Images)


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A két új, kifejezetten európai piacra szánt elektromos autó két éven belül kereskedelmi forgalomba kerül a gyártó ígérete szerint.
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Két darab, hidrogént fogyasztó, vízpárát eregető busz indult el próbaüzemben, hat magyar város közlekedésében próbálják ki őket.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.