Ha az Airbuson múlik, hamarosan drónokkal fogunk repkedni a városok felett ahelyett, hogy a dugóban ülnénk

2020 / 08 / 11 / Bobák Áron
Ha az Airbuson múlik, hamarosan drónokkal fogunk repkedni a városok felett ahelyett, hogy a dugóban ülnénk
Túl van az első nyilvános tesztrepülésén az Airbus légitaxija, a CityAirbus, ami halkabb, gyorsabb és a környezetet jobban kímélő közlekedést ígér a városban.

Hogy a CityAirbus ebben a formában valaha is elterjed, arra azért még nem vennénk mérget, hiszen alapvetően egy bemutató gépről van szó, amivel a német repülőgépgyártó a technológiában rejlő lehetőségeket igyekszik feltérképezni. Az Airbusnak már korábban is voltak hasonló projektjei, mint például az Audival közösen fejlesztett Pop.up Next, vagy a Vahana, amivel tesztrepüléseket is végeztek, de egyik sem tűnt annyira kiforrottnak, mint a CityAirbus.

A négyüléses eVTOL (elektromos, függőlegesen fel- és leszálló) jármű fejlesztése 2016-ban kezdődött meg, és a kicsinyített verziója már több mint száz tesztrepülésen van túl. Az életnagyságú modellt tavaly májusban kezdték tesztelni, és az Airbus most látta elérkezettnek az időt, hogy a nyilvánosság előtt is bemutassa, hogy mire képes. Ezzel amúgy beelőzték a közvetlen konkurenciájukat, hiszen bár kisebb gyártók, mint a Volocopter vagy a magyar mérnökökkel dolgozó Lift Aircraft már egy ideje végeznek tesztrepüléseket, a nagyobb cégek egyelőre nem nagyon álltak elő olyan légitaxival, ami levegőbe is emelkedett. Bár a Hyundai már a januári CES-en bemutatta a közönségnek az S-A1 névre keresztelt járművét, az Uberrel közösen fejlesztett légitaxinak egyelőre még nem voltak nyilvános tesztjei.

A CityAirbus összesen nyolc elektromos rotorral van felszerelve, amelyek párosával vannak elhelyezve percenkénti 950-es fordulatszámon pörögnek, így a jármű zajkibocsátása kifejezetten alacsony lesz. A rotorokat a hozzájuk kapcsolódó 100 kilowattos elektromos motorok hajtják, amelyeket a Siemens fejlesztett. A gép ebben a konstrukcióban az Airbus szerint nagyjából 120 km/h-s végsebességre képes és száz kilométert tud megtenni, 15 percen keresztül pedig teljesen automata üzemmódban is képes repülni. A CityAirbus irányításához egyébként sem kell pilóta, hiszen a jármű távvezérléssel irányítható.

Az Airbus szerint a légitaxi nagy előnye, hogy halkabb és gyorsabb, mint az autóval való városi közlekedés, ráadásul káros anyagokat sem bocsát ki működés közben. A gyártó egyébként maga is a légitaxi kifejezést használja a CityAirbusra, jelezve, hogy ezek a járművek leginkább arra lesznek alkalmasak, hogy utazásmegosztó szolgáltatásként kisebb távolságokat tegyünk meg velük a városon belül, állomástól állomásig. Az Airbus korábban az MVRDV nevű építészirodával közösen már azt is bemutatta, hogyan nézhet majd ki a városi légi közlekedés: eszerint a légitaxik kijelölt leszállóhelyekre (azaz Vertiportokra) érkeznek majd, vagyis nem leváltják, hanem inkább kiegészítik majd a mai tömeg- és közösségi közlekedési lehetőségeket.

(Business Insider, Fotó: Airbus, Getty Images)


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.